BeursdeelnamePremium

Bosta kijkt reikhalzend uit naar Paper Show 2024

paper show awards hall

Zondag 21 en maandag 22 januari vindt de Paper Show plaats in de Nekkerhal te Mechelen. Kathleen Bosteels, secretaris-generaal van Bosta, kijkt samen met de Raad van Bestuur reikhalzend uit naar de aankomende editie. In dit overzicht komen collega's Tom, Aurélie, Karina en Bert meer in detail terug op het voorbije jaar. 

Wat waren de grootste veranderingen/realisaties binnen Bosta in 2023?

Tom Smet: "Hoe snel het jaar ook is voorbijgevlogen, er is wel degelijk een en ander veranderd binnen Bosta. Zo namen we na 4 jaar afscheid van onze voorzitter Bert Lippens en mocht ikzelf de fakkel van hem overnemen. Verder verlieten ook Frank Schelkens en Pascal Van Assche na vele jaren van intensieve samenwerking onze raad van bestuur, en mochten we Sydney Baus als nieuw lid verwelkomen. Ook zijn we nog steeds op zoek naar een nieuwe commissaris voor onze vzw, gezien Kris Bode sinds juni van zijn welverdiend pensioen geniet."

"Met onze vernieuwde ploeg hebben we het hele jaar door hard gewerkt aan verschillende projecten. Ik wil daarom alle leden van de Bosta raad van bestuur enorm hard bedanken voor hun inzet en hun productiviteit. Een van de vele realisaties binnen onze sectorfederatie is de oprichting van de nieuwe communicatiecommissie (CoCom). De leden van deze commissie werken momenteel hard aan een nieuwe look and feel voor Bosta en gaan zorgen voor een gestroomlijnde communicatie in de breedste zin van het woord. Verder werd enorm veel tijd en werk gestopt in de creatie van de nieuwe ROC (Responsible Office Circulair) website en organiseerden we verschillende masterclasses rond circulariteit. Een van de belangrijkste realisaties is en blijft de organisatie van de jaarlijkse vakbeurs Paper Show, alsook van 3 kwalitatief hoogstaande ledenevents. Zo trokken we dit jaar door België met haltes in Sint-Martens-Latem, Blankenberge en Lanaken, waar we genoten van talrijke interessante lezingen en presentaties, gecombineerd met de zeer waardevolle netwerkmomenten.

visie op de branche 

Dit jaar was er een bijzondere aandacht voor de vermindering van de CO2-afdruk en sociale verantwoordelijkheid. Hoe werd dit onder de aandacht gebracht?

Aurélie Cuvelier: "COP 28 loopt deze week ten einde en ik denk dat niemand eraan herinnerd hoeft te worden dat de tijd om onze planeet te beschermen dringt. Bedrijven spelen een cruciale rol in klimaatverandering. Hun industriële activiteiten, toeleveringsketens en commerciële beslissingen hebben een directe impact op het milieu. Ze dragen in belangrijke mate bij aan de uitstoot van broeikasgassen en de achteruitgang van ecosystemen. De bedrijven die lid zijn van BOSTA vormen geen uitzondering op de regel. Als federatie geloven we dat het van vitaal belang is om onze leden te beïnvloeden, te informeren en op te leiden over de stappen die ze binnen hun bedrijven kunnen zetten. Ze moeten duurzaamheidspraktijken op alle niveaus van hun activiteiten implementeren. Dit omvat het gebruik van hernieuwbare energie, het verminderen van uitstoot en het minimaliseren van afval."

klimaatverandering
Bedrijven spelen een cruciale rol in klimaatverandering

"Daarom wilde BOSTA, naast de initiatieven van Responsible Office Circulair, een opleiding organiseren over het meten van de CO2-voetafdruk van een bedrijf. We vonden het belangrijk om de spelers in onze sector bewust te maken van alle factoren die een rol spelen bij de CO2-uitstoot en vooral om hen manieren aan te reiken om deze uitstoot te meten en te verminderen."

"Klimaatverandering is een belangrijke kwestie voor onze samenleving, en sociale rechtvaardigheid is net zo belangrijk. Onze bedrijven hebben de plicht om bij te dragen aan een van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties: het verminderen van ongelijkheid."

"In België lopen meer dan 2 miljoen mensen het risico op armoede of sociale uitsluiting. Elk jaar wordt er voor meer dan 100 miljoen euro aan nieuwe non-food consumptiegoederen voor dagelijks gebruik op de markt gebracht. Ook dit jaar heeft BOSTA haar rol als informant en motivator van haar leden ter harte genomen. Door de VZW Goods to Give de kans te geven om hun "Back To School with a Smile" initiatief aan onze leden voor te stellen, en ook door een platform te bieden aan verschillende Kiwanis initiatieven die bijdragen aan een waardevolle start van het nieuwe schooljaar, hoopt BOSTA concrete actie te ondernemen om de waardigheid van de minderbedeelden te verbeteren."

Goods to give logo
Het initiatief Goods to Give werd dit jaar aan de leden voorgesteld

"Sociale rechtvaardigheid en klimaatverandering zijn twee van de grootste uitdagingen van onze tijd. Deze realiteit negeren is geen haalbare optie. Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om onze planeet te beschermen voor toekomstige generaties. De tijd is gekomen om resoluut en verantwoordelijk te handelen. En meer dan ooit wil BOSTA zijn verantwoordelijkheid nemen in deze uitdaging. Er staat ons nog meer te wachten in 2024."

Wat is uw visie op de branche?

Karina Steyaert: "Ook in 2023 werden we geconfronteerd met stopzettingen, faillissementen en overnames. Het is een evolutie die al enkele jaren speelt, en die zich de komende jaren wellicht nog verder zal doorzetten. Stopzettingen en faillissementen zijn uiteraard te betreuren, maar als dit gepaard gaat met overnames, moeten we dit positief bekijken. Het bundelen van krachten werkt versterkend, zorgt voor nieuwe uitdagingen en geeft een nieuw elan aan de business."

"De kantoorbranche heeft helaas niet de meest sexy uitstraling. Veel bedrijven hebben geen opvolging en het is niet evident om jonge krachten aan te trekken die zich ten volle willen engageren in onze branche. Jongeren hebben een andere kijk op de wereld en verkiezen vaak een sector waarin de technologieën van de toekomst aan bod komen. Nochtans is er nog steeds een mooie toekomst weggelegd voor jongeren die zich willen engageren in onze branche. Het is aan ons om hen hiervan te overtuigen door verandering en vernieuwing te omarmen en er minder kritisch tegenover te staan."

digitalisering
De toenemende digitalisering zorgt voor een dalende vraag naar traditionele school- en kantoorartikelen

"We kunnen natuurlijk niet ontkennen dat de toenemende digitalisering zorgt voor een dalende vraag naar traditionele school- en kantoorartikelen. De traditionele markt blijft krimpen en de online-spelers en online platformen nemen een steeds grotere hap uit de koek. Fabrikanten, groothandelaars en resellers moeten dus alert blijven. Innovatie en differentiatie in het aanbod zijn eens te meer cruciaal. Dit credo wordt al jaren herhaald, en gelukkig zien we steeds meer bedrijven die hiermee aan de slag gaan en het aandurven om te investeren in vernieuwing, exclusievere merk- en niche producten. Deze bedrijven doen het vrij goed in de markt en zullen ook altijd een reden van bestaan hebben naast de discounters, die niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn en die elkaar uitsluitend op prijs beconcurreren."

Met onze vernieuwde ploeg hebben we het hele jaar door hard gewerkt aan verschillende projecten

planning voor 2024

Wat staat er op de planning voor Paper Show 2024?

Bert Lippens: "Onze exposanten en bezoekers gaan heel wat veranderingen ervaren, vooral van praktische aard. De beursregistratie en het onthaal zijn verplaatst naar de binnenkant van de beurshal, voorbij de sasdeuren van de ingang. Op die manier kunnen we de warmgestookte beurshal beter afscheiden van de winterkoude."

"Het restaurant is niet langer aan het uiteinde van de hal maar is nu te vinden langsheen de hele beursvloer aan de linkerflank. Op die manier brengen we de gezellige drukte en ambiance die dit met zich brengt dichter bij het beursgebeuren. Het is een test. We evalueren wat dit geeft."

paper show awards
Er wordt uitgekeken naar een nieuwe succesvolle editie van Paper Show 

"Op zondagavond organiseren we na sluitingstijd een receptie voor alle standhouders en standpersoneel. Dit is een ideaal moment om de drukte van de eerste beursdag te bespreken, te evalueren en te netwerken, een onderdeel waar Bosta veel belang aan hecht."

Waar kijken jullie vooral naar uit in deze editie?

Bert Lippens: "Eind november hebben we al meer standruimte ingevuld dan vorige editie. En zoals steeds komen er in de laatste weken voor de beurs nog enkele last minute inschrijvingen bij. We kunnen wat dat betreft nu al spreken van een succes. We hebben op 30/11 71 exposanten, waarvan 6 geheel nieuwe, en 10 die na eerdere afwezigheid nu terug van de partij zullen zijn. Dit bevestigt opnieuw dat we met ons beursformat een succesformule bieden voor alle aanbieders uit de Benelux van papierwaren, kantoor- en schoolartikelen, wenskaarten, gifts en aanverwante artikelen. We zien vooral in die aanverwante categorieën steeds meer - en vooral ook zeer kwalitatief - aanbod."

paper show 2023
Paper Show heeft ieder jaar een zeer kwalitatief aanbod

"Dat maakt het voor ons bezoekers, opvallend ook steeds meer uit Nederland, een event dat ze niet mogen missen aan het begin van het nieuwe werkjaar."

"Kortom, we kijken uit naar een opnieuw zeer succesvolle en goed bezochte beurs waar goede zaken gedaan worden, waar exposanten en bezoekers energie bijtanken uit hun vele hartelijke ontmoetingen voor het nieuwe jaar en inspiratie opdoen voor alle uitdagingen en kansen die 2024 ons brengt."

Welke plannen en welke visie heeft de Paper Show voor de toekomst?

Tom Smet: "Het mag duidelijk zijn dat we binnen Bosta veel ambitie koesteren om met de Paper Show verder door te groeien tot hét branche-evenement binnen de Benelux. De talrijke positieve commentaren die we over de Papershow te horen krijgen uit binnen- en buitenland, sterken onze visie hierin. Het aantrekken van een nog breder publiek behoort ook tot deze scope. Bij Bosta kijken we ook graag vooruit: zo smeden we nu al de plannen voor interessante ledenvergaderingen in 2024, waarin de meeting van maart zeker eentje wordt om naar uit te kijken. Op een centraal gelegen locatie zullen we in maart 2024 het vernieuwde Bosta aan onze leden en sympathisanten presenteren. Ook bekijken we momenteel hoe we de werking binnen de verschillende commissies kunnen optimaliseren (ROC, CoCom, Distributie, GfK) en kijken we ook naar zusterfederaties in onze buurlanden of er geen bepaalde synergiën zijn die ons gemeenschappelijk doel (het verdedigen van de belangen van onze branche in de breedste zin van het woord) kunnen dienen. Het belooft dus opnieuw een wervelend Bosta-jaar te worden!"

Het verhaal van Responsible Office 

responsible office
Responsible Office streeft naar inzichtrijke opleidingen die aansluiten bij de noden van de doelgroep 

Wat waren de doelstellingen voor ROC in 2023?
Kathleen Bosteels: "Responsible Office was toe aan een nieuwe website. Het was ons doel om in 2023 een volledig nieuwe website te bouwen die nog beter tegemoetkomt aan de noden van onze doelgroep."

"We hebben dit ook zo veel mogelijk in eigen beheer gedaan om de kosten onder controle te houden en zelf de vingers aan de knoppen te kunnen houden. Dat is goed gelukt en zowel bezoeker als onze achterban feliciteren ons met het resultaat. Je kan vanaf nu op de website producten met elkaar vergelijken qua Responsible Office Score en de interface is moderner en meer visueel. Inmiddels zijn er ook weer een aantal producten en certificaten bijgekomen."

ROC heeft dit jaar een reeks initiatieven genomen, zoals de Master Class. Hoe werd dit ontvangen en welke lessen kunnen hieruit worden meegenomen?

Kathleen Bosteels: "Op het moment van schrijven zijn we nog volop bezig met de Masterclass III 2023 van Responsible Office. We leren over nieuwe wetten en maatregelen die de overheid oplegt of gaat opleggen en we brainstormen hoe we onze werkmethoden meer circulair kunnen maken. We verwijzen graag naar de verslagen van deze sessies op onze website. Na de laatste sessie hebben we uiteraard een enquête gepland om bij volgende opleidingen nog beter te kunnen inspelen op de behoeften van onze doelgroep.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook