Printers & copyPremium

DIGITALISERING BLIJFT IMPACT HEBBEN OP OFFICE PAPER

75 g/m² raakt hoe langer hoe meer ingeburgerd als vervanger voor 80 g/m²

Ondanks de vele vormen van digitalisering is én blijft papier niet weg te denken uit onze maatschappij. We zien uiteraard wel een daling van de totale papierconsumptie, thuis en op het werk. Maar paperless office is in ons land nooit voor de volle 100 procent in voege getreden. Office paper wordt dus nog steeds met pakken verkocht, al zien we wel dat premiumkwaliteit, ecologische varianten, maar ook iets lagere grammages terrein winnen.

cijfers office paper
Een daling van de papierconsumptie is merkbaar

MARKTSITUATIE

Dalende verkoopcijfers

De totale markt van producten voor de officebranche (ook niet-papiergerelateerd) heeft het al enkele jaren moeilijk. Zo zien we onder meer krimpende cijfers voor cartridges, tapes/ribbons en filing/archivering. En daarnaast blijft ook de verkoop van office paper elk jaar dalen.

Impact van digitalisering

De afgelopen jaren steeg het aantal mensen dat thuiswerkt aanzienlijk. Toch blijft de digitalisering de belangrijkste reden voor de dalende verkoopcijfers van office paper. Daardoor daalt de papierconsumptie thuis en ook op het werk. Onder meer in het transactionele gedeelte, waar vooral banken en verzekeraars in actief zijn, is de impact groot. Maar ook steeds meer bedrijven en instellingen kiezen voor een verregaande digitalisering van administratieve taken en voor intranet.

Verschuiving van de markt

Een andere opvallende evolutie in de markt van office paper is een verschuiving van de professionele markt naar de consumentenmarkt. Consumenten moeten of gaan steeds meer zelf printen omdat bedrijven hun documentatie vaak enkel en alleen nog digitaal aanleveren. Het is dan vooral de oudere generatie die steevast nog alle documenten en mailverkeer op papier wil hebben. Jongeren maken dan weer meer gebruik van de opslagcapaciteit of iCloud-toepassing van hun gsm, iPad en/of computer en printen daardoor minder.

Toch wordt verwacht dat de vraag naar en het aanbod van papier op een gegeven moment zal stabiliseren.

double paper A
Naast een lagere grammage, wordt ook een trend ingezet om meer dubbelzijdig af te drukken. Hierbij wordt vaak de keuze voor A kwaliteiten gemaakt (Foto: Double A Paper)

POPULAIRE SOORTEN

Minder maar beter

Algemeen kunnen we stellen dat er in ons land steeds minder papier wordt gebruikt. Het papier dat daarentegen wordt gebruikt, is wel van betere kwaliteit.

Books & pads

Zo kende het aantal duurdere books & pads (boven de 7,50 euro) een significante stijging in 2017 (ten opzichte van 2016). Ook het aantal books & pads onder de 7,50 euro steeg, maar deze ontwikkeling is veel gematigder van snelheid en omvang ten opzichte van het duurdere segment.

Premiumpapiersoorten

Daarnaast is ook premium office paper in trek. We zien meer en meer dat mensen opnieuw bereid zijn om zich van anderen te onderscheiden door te kiezen voor premiumpapierkwaliteiten die hun een stapje voor geven op de concurrentie. Ook voor het afdrukken van presentaties worden over het algemeen duurdere papiersoorten gebruikt vanwege de scherpe weergave van foto's en/of tabellen.

Lagere grammages

Naast de voorkeur voor betere kwaliteiten zien we ook dat papier met iets lagere grammages aan populariteit wint. Zo raakt 75 g/m² hoe langer hoe meer ingeburgerd als vervanger voor een 80 g/m². Klanten gaan tegenwoordig zowel uit ecologische als economische overweging voor papier van die grammage. Het echt lagegrammagepapier van 70 g/m² en minder is in België nog niet doorgebroken, dat is voorlopig nog een halte te ver.

navigator papier office
Steeds vaker zijn mensen bereid zich te onderscheiden van anderen door te kiezen voor premium papierkwaliteiten die hen een voorsprong geven op de concurrentie (Foto: The Navigator Company)

Middenrange doet het beter

Tot vorig jaar leek het middensegment het kind van de rekening te zijn. Klanten kozen ofwel voor kwaliteit en premiummerken met een gevestigde waarde, ofwel voor de meer budgetvriendelijke papiersoorten en lagere grammages. Met andere woorden: middenrange office paper lag minder goed in de markt. Door de hoge pulp- en energieprijzen was er niet veel prijsverschil meer tussen premium- en standaardmerken.

Diversificatie & oplossingen op maat

Een andere trend die we duidelijk in de verpakkings- en papierindustrie zien, is het feit dat klanten zoeken naar diversificatie en op maat gemaakte oplossingen. Een verloren marktsegment haal je niet meer terug. Maar wanneer traditionele afzetmarkten dreigen te verdwijnen, zijn diversificatie en oplossingen op maat de boodschap. Dankzij diversificatie in onder meer packaging en cleaning kunnen fabrikanten toch groeien in kanalen waar ze voordien niet of minder aanwezig waren. En door in te zetten op de ontwikkeling van cuttingedgeproducten en op maat gemaakte oplossingen aan te bieden, kan een onderneming eveneens groei op lange termijn realiseren.

mondi papier color copy
Klanten maken een keuze tussen kwaliteit en premiummerken met een gevestigde waarde, of de meer budgetvriendelijke papiersoorten met lagere grammages (Foto: Mondi Group)

Ecologisch en gerecycleerd

Tot slot leert de ervaring dat er een stijgende vraag is naar ecologisch verantwoorde en gerecycleerde (office)producten bij de overheid en hieraan gerelateerde diensten. Het aanbieden van producten met certificering op het gebied van FSC of PEFC (papier) of het EU Ecolabel (productieproces) is vaak noodzakelijk. Helaas is deze aandacht voor ecologische producten bij scholen en eindgebruikers veel minder aanwezig. Scholen in België en Nederland zijn gebonden aan een budget en kiezen vaak, noodgedwongen, voor schriften en papier van mindere kwaliteit. Dit heeft als gevolg dat kinderen als het ware met deze mindere kwaliteit worden opgevoed en zich niet bewust zijn van de voordelen van het schrijven op kwaliteitspapier.

PAPERLESS OFFICE

Op papier versus de realiteit

Het papierloze kantoor is al jarenlang een hot item, maar gelukkig is de realiteit vandaag in ons land nog anders. Mensen die in een kantooromgeving werkzaam zijn, combineren nog steeds papieren en digitale communicatievormen al naargelang van de behoefte. Bovendien lijkt het erop dat de grote aandacht voor het paperless office en het elimineren van papier binnen het kantoor zich gestabiliseerd heeft. De ambitieuze plannen van voorheen lijken zich nu aan te passen aan de situatie waarin gemak en toegankelijkheid (weer) een wat nadrukkelijkere rol spelen. De huidige generatie gebruikt immers veel minder papier en is veel digitaler ingesteld. Tot slot zijn we in België zeker geen koploper wat paperless office betreft. In buurland Nederland, bijvoorbeeld, heeft de trend van het papierloze kantoor zich al veel sterker doorgezet.

navigator ecologisch papier
Bij de overheid en de hieraan gerelateerde diensten is er een stijgende vraag naar ecologisch verantwoorde en gerecycleerde producten, en dus ook papier (Foto: The Navigator Company)

Voordelen van schrijven op papier

Haaks op het paperless werken zien we dat er ook steeds meer aandacht is voor de bewezen voordelen van het schrijven op papier ten opzichte van het werken met een laptop. Hoewel werken met een laptop uiteraard belangrijke efficiënte en innovatieve eigenschappen heeft, leeft steeds meer de opvatting dat het maken van notities op papier bewezen positieve effecten heeft wat cognitieve vaardigheden en betrokkenheid betreft. Het maken van notities op papier tijdens een gesprek of een vergadering geeft een andere beleving dan wanneer men met een laptop werkt.

Met medewerking van Double A PaperIgepa PaperMondi Group en The Navigator Company

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Amber Claes
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Script maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.