Vulpennen: verscheidenheid in het gamma zorgt voor meerverkoop
In dit digitale tijdperk typen we teksten en notities steeds vaker op een toetsenbord. Of we gebruiken smartphone en tablet. Pennen blijven daardoor steeds vaker aan de kant liggen. Toch houdt de vulpennenmarkt zich goed staande. En dat heeft vooral te maken met de mooie innovaties die regelmatig op de consument worden losgelaten. Die nieuwe modellen met trendy of luxueuze designs en hippe kleuren hebben een positieve impact op de cijfers. Bovendien zijn de back-to-schoolperiode en kerst en nieuwjaar nog steeds topmaanden voor de vulpennenverkoop.
Markt onder de loep
Twee doelgroepen
Vulpennen bestaan in allerlei uitvoeringen en prijzen. De markt richt zich echter tot twee grote doelgroepen. Enerzijds zijn er de vulpennen voor de schoolgaande jeugd, studenten en jonge, actieve mensen. Anderzijds zijn er de vulpennen die zich richten tot een zakelijk publiek en tot volwassenen die de pennen gebruiken voor persoonlijk gebruik.
Emotionele waarde
Wereldwijd rollen er jaarlijks miljoenen vulpennen over de toonbank. Consumenten kiezen dus nog steeds heel bewust voor dit product. Bij de tweede doelgroep hangt daar vaak ook een emotioneel kantje aan vast. Een pen – en zeker een vulpen – heeft vaak een emotionele waarde voor de gebruiker. Die vulpen evolueert dan van een gebruiksmiddel naar een echt sieraad dat gekoesterd wordt.
vier SEGMENTEN
Luxesegment
Dit zijn vulpennen voor wie er uit grote voorliefde mee schrijft. Deze liefhebbers bezitten vaak meerdere pennen en kiezen voor luxe-uitvoeringen in bijvoorbeeld massief goud, rodium en ruthenium – zeer dure materialen die zeer resistent zijn. De vulpennen krijgen tot zes laklagen en worden met de hand gefreesd of gegraveerd. De prijs begint vanaf 100 euro maar kan veel hoger oplopen, tot 3.000 euro en meer.
Uit recente cijfers blijkt dat de verkoop in het luxesegment jaarlijks stijgt. Crisis draagt – in welke vorm dan ook – blijkbaar bij tot investeren in luxeproducten, zoals een high-end vulpen.

Gemiddeld hoog segment
Dit zijn bijvoorbeeld vulpennen met een basis in staal en daarover bladgoud. De details ervan zijn min of meer bewerkt: gegraveerd, gefreesd … Als u hiermee schrijft – in plaats van met een vulpen uit het luxesegment – zit het verschil hem in de finesse. Bovendien vindt men in het luxesegment vaak meer verschillende penpunten. Het prijskaartje bedraagt doorgaans 30 tot 100 euro.

Instapsegment
Deze vulpennen bestaan puur uit een basis van staal met lagen lak over, maar dan minder dan bij de eerste twee segmenten. Ook vindt u hier minder verschillende penpunten dan bij het gemiddelde of luxesegment. Voor deze vulpennen betalen klanten 15 tot 30 euro.

Schoolsegment
Heel wat leerkrachten willen hun leerlingen nog altijd met een vulpen leren schrijven. Het blijft immers dé beste basis om later ook met ander schrijfgerei te kunnen schrijven. De vulpen is daardoor nog altijd een essentiële schoolbenodigdheid.
Schoolvulpennen hebben een basisuitvoering maar zijn wel in verschillende lengtes verkrijgbaar. Zo groeit de pen mee naarmate de kinderen ouder worden, en hun handen groter. Ook het design en de kleuren evolueren mee. Schoolvulpennen verkoopt u vanaf 10 euro.

belangrijkste trends
Traditionele vorm
Qua vorm blijven vulpennen relatief traditioneel. Dat geldt zowel voor de duurdere modellen als voor de schoolvulpennen. Sommige modellen bestaan al sinds de jaren zeventig en zijn nog altijd vaste waarden.
Wat we wel hier en daar zien, is een verschuiving van kleine, smalle pennen naar een breder, sigaarvormig profiel. Sommige mensen die met een vulpen schrijven, willen tegenwoordig graag iets stevigs in de hand houden.

Ieder zijn kleurtje
Op het vlak van kleur zien we dat de traditionele kleuren blauw, zwart en zilver nog steeds sterk aanwezig zijn in de markt van de vulpennen. Anderzijds mag het voor sommige consumenten allemaal wat opvallender of speelser. Zo wonnen goud en rosé goud de voorbije jaren aan populariteit, met bijvoorbeeld penpunten in een goudkleurige afwerking of luxevulpennen afgewerkt in echt goud, gaande van de penpunt over de clip tot de volledige body.
Bij de schoolvulpennen zijn pasteltinten nog steeds in trek. Maar ook dynamische en levendige kleuren liggen goed in de markt bij jonge mensen. Van turkoois over knalrood en oranje tot felgeel: soms mag het knallen.
In de hogere prijssegmenten zijn het dan weer de matte kleuren die scoren, denk maar aan mat zwart, mat blauw, mat antraciet en zelfs mat rood.
IN DE WINKEL
Aanbod
Het aanbod vulpennen in de winkel hangt in de eerste plaats af van de positionering van de winkel en de klanten die er over de vloer komen. Algemeen gezien, is een goede mix van instapgamma's, vulpennen uit het middensegment en high-end producten een slimme keuze. Richt je winkel zich meer tot scholieren, dan investeer je uiteraard beter in het school- en instapsegment. Krijg je echte kenners en verzamelaars over de vloer, dan kies je beter voor topkwaliteit.
Dankzij de innovaties die op de markt komen, houdt de vulpennenmarkt zich goed staande
Presentatie
Voor een optimale verkoop, moeten de vulpennen altijd mooi en duidelijk zichtbaar uitgestald worden. Dit kan samen met de andere balpennen, rollers en vulpotloden van een bepaald merk, of apart per soort product. Dat hangt een beetje af van de keuze van de winkelier. Welk soort presentatie je ook kiest, het is erg belangrijk om verrassend te werken zodat de consument wordt verleid.
POS-materiaal
Vaak ondersteunen merken hun winkeliers en stellen ze allerhande soorten POS-materiaal ter beschikking. Dit gaat van wobblers en banners over folders en brochures tot displays. Handig zijn bijvoorbeeld de kleinere displays die je op of dichtbij de kassa kunt opstellen. Maar er zijn bijvoorbeeld ook premium displays in plexiglas waarin je de vulpennen uit het hogere segment op een luxueuze manier kunt uitstallen. Zeker in periodes waar vulpennen vlotjes verkopen, zoals tijdens kerst en nieuwjaar, zet je best displays in om de aandacht van de consument te trekken.
Productkennis
Tot slot moet je als winkelier ook een doorgedreven productkennis hebben om vulpennen te verkopen. De consument wenst steeds geïnformeerd te worden over zijn eventuele aankoop, liefst zo gedetailleerd mogelijk. Bovendien is een vulpen verkopen echt maatwerk. Ieder heeft bijvoorbeeld zijn eigen grip. Je kunt klanten dus altijd eerst even iets laten opschrijven. Zo zie je onder meer hoe hard iemand drukt en kan je samen met de klant de juiste keuze maken. Productkennis vormt immers de basis van een succesvolle verkoop.
Met dank aan: Newell, Pilot en Staedtler