Schoolschrijfwaren blijven vaste waarde in uw assortiment
Focus op kleur, ergonomie, duurzaamheid en betaalbare kwaliteit

Ondanks de digitalisering blijft schrijven essentieel. Elk kind leert het op school en goed schrijfmateriaal is hierbij een absolute must. De focus bij pennen en potloden ligt op ergonomie en het stimuleren van vloeiend en comfortabel schrijven. Om de schoolgaande jeugd te bekoren is het aanbod afgestemd op de hedendaagse kleur- en designtrends. Vooral pastel, neon en metallic tinten doen het zeer goed. De merken dragen duurzaam geproduceerde schoolschrijfwaren van goede kwaliteit hoog in het vaandel om een zo groot mogelijke groep klanten aan te spreken.
hardlopers
De meest verkochte schoolschrijfwaren vandaag zijn de ‘klassieke’ schrijfmaterialen die alle jonge en oudere leerlingen nodig hebben op de schoolbanken: balpennen, gelpennen, vulpennen, brushpennen, rollerballs, grafietpotloden, kleurpotloden, passers, gommen, viltstiften, highlighters, tekstmarkers en boardmarkers. Deze klassiekers mogen niet ontbreken in uw gamma. Ze zijn verkrijgbaar in veel modellen en variaties om in de smaak te vallen bij diverse leeftijdsgroepen. De producten zien er bovendien leuk uit, in een mooie kleur of met een verrassende print. Want het oog wil ook wat, zeker bij het jonge publiek.

huidige TRENDS
Creativiteit en persoonlijke uitdrukking
Naast het schrijven op zich worden schrijfwaren steeds meer gebruikt om schoolspullen zoals agenda’s, notitieboeken en schriften te personaliseren, en om samenvattingen netjes te noteren en te organiseren. Beeldtaal helpt immers om informatie op te nemen en te onthouden. Social media werken deze vorm van creativiteit en persoonlijke uitdrukking in de hand. Vooral op TikTok en Instagram circuleren tal van tutorials om mooi te leren schrijven en schoolmaterialen te ‘pimpen’ met schrijfwaren. Voor u als handelaar is het goed om de vinger aan de pols te houden van wat er leeft op dit vlak, zodat u erop kan inspelen met uw aanbod.

Schoonschrift en handlettering
De coronapandemie stimuleerde mensen om een creatieve uitlaatklep te zoeken, wat een boost gaf aan de verkoop van schrijfmaterialen zoals kleurpotloden, kleurstiften, fineliners, highlighters, permanent markers en brushpennen. De pandemie ligt nu achter ons, maar de creatieve hobbytrend is een blijver. Met schrijfmaterialen voor handlettering, brushlettering, kalligrafie, bulletjournaling en doodling spreekt u een iets oudere doelgroep aan. Zorg voor producten in verschillende kleuren en puntdiktes, bijvoorbeeld fijn voor handlettering en kalligrafie en dikker voor creatieve toepassingen, en al dan niet met uitwisbare inkt. Soms worden de schrijfmaterialen gecombineerd in één product (bv. fineliner en brushpen) zodat ze samen gebruikt kunnen worden.
Schrijfspullen worden steeds meer gebruikt om schoolspullen te personaliseren
Kleuren: pastel, metallic & fluo
Schoolschrijfwaren in zachte pastelkleuren en felle neonkleuren blijven goed verkopen. Voor de creatieve toepassingen zoals brushpennen vallen metallic kleuren in verschillende tinten (goud, zilver, koper, blauw, groen, paars, roze …) erg in de smaak. Pastels en metallic producten zijn populair omdat ze zich onderscheiden van de traditionele kleuren en ook in de vrije tijd - niet alleen op school - worden gebruikt. Denk aan metallic effecten op donker papier of karton: ideaal om tekeningen en knutselwerkjes extra te laten schitteren.

Ergonomie en gebruiksgemak
Zowel voor kinderen die leren schrijven als voor kinderen en volwassen die al kunnen schrijven moeten schrijfwaren goed in de hand liggen, voldoende grip bieden en aanzetten tot een correcte en ontspannen schrijfhouding. Daarom besteden de merken veel aandacht aan de ergonomie van hun schrijfproducten, waarbij de focus ligt op een comfortabele driekantige vorm en/of antislipoppervlak. Dit wordt verder doorgetrokken naar kleur- en knutselmateriaal met driehoekige kleurpotloden en viltstiften, ergonomische scharen en penselen, en waskrijtmuizen voor de allerkleinsten om de vuistgreep te bevorderen. Ook rollpennen, die vanzelf over het papier glijden, komen het gebruiksgemak ten goede.

Duurzaamheid
Ecologie is belangrijker dan ooit. Alle merken spelen hierop in met duurzame producten zoals kleurpotloden van FSC-gecertificeerd hout (afkomstig uit verantwoorde bosbouw) en balpennen en pennen gemaakt van gerecycleerd plastic of karton. Ook voor de verpakkingen maken ze gebruik van FSC-gecertificeerd karton of gerecycleerd plastic/karton. Daarnaast gaat veel aandacht uit naar een milieuvriendelijk productieproces. Zo investeren veel fabrikanten in energie-efficiënte machines om hun CO2-uitstoot te reduceren. De onvermijdelijke koolstofuitstoot die er nog is wordt vaak gecompenseerd door te investeren in klimaatbeschermingsprojecten.
Ondanks de digitalisering blijft schrijven essentieel
Ook door te kiezen voor kwalitatieve schrijfmaterialen draagt de klant zijn of haar steentje bij aan de bescherming van de planeet. Want schrijfwaren van topkwaliteit gaan langer mee dan goedkope exemplaren, waardoor ze minder snel vervangen moeten worden. Dit leidt tot minder grondstofverbruik, minder CO2-uitstoot en uiteindelijk minder afval.

TIPS VOOR DE WINKELIER
Betaalbare kwaliteit
De meeste ouders zijn bereid om geld uit te geven aan kwalitatief schrijfgerief voor hun kind. Sowieso kost een degelijke vulpen of een set ergonomische kleurpotloden geen fortuin, zeker in vergelijking met de prijzen van smartphones of spelcomputers. Focus op producten van goede kwaliteit om u te onderscheiden van de vele budgetwinkels. Niks is trouwens vervelender dan een goedkope fineliner die na een paar teksten schrijven leeg is of uitvloeit in de pennenzak! Klanten die tevreden zijn over de producten die ze bij u aankopen, zullen later met plezier terugkeren wanneer ze nieuw schrijfmateriaal nodig hebben.
Ken uw klanten
Het is niet eenvoudig om een evenwichtig assortiment samen te stellen uit het brede aanbod van de verschillende fabrikanten. Iedere klant heeft immers andere noden en voorkeuren. Daarom is het zeer belangrijk dat u in dialoog gaat met uw klanten. Vraag hen waarnaar ze op zoek zijn en stem uw aanbod zoveel mogelijk af op hun behoeften. Zorg dat u goed op de hoogte bent van de producten die u verkoopt: waarvoor kunnen ze gebruikt worden en wat zijn de verschillende voordelen? Profileer uzelf als expert, zodat klanten graag naar uw winkel komen voor degelijk advies en begeleiding bij hun zoektocht naar de geschikte schrijfwaren.

Aantrekkelijke presentatie
Een mooie en overzichtelijke presentatie van de producten in de winkel is een must. Samples, productdemonstraties of (online) workshops kunnen ook een boost geven aan de verkoop. Want klanten proberen graag iets uit voor ze overgaan tot een aankoop. Om de producten extra in de kijker te zetten, kan u gebruikmaken van de vele verkoopondersteunende materialen die de merken aanbieden (bv. opvallende en kleurrijke toonbankdisplays, flyers, brochures). Het aanbieden van interessante promopacks tijdens piekperiodes (bv. back-to-school van juni tot september) genereert ook extra verkoop.

Online aanwezigheid
Zorg ten slotte voor een overzichtelijke website waar u uw klanten online inspireert en op de hoogte houdt van uw aanbod en de nieuwigheden. Ook met social media (Instagram, TikTok, Facebook) kan u de vraag naar de producten vergroten, vooral bij een jongere doelgroep. Het loont dus zeker de moeite om hier de nodige aandacht aan te besteden.
Met medewerking van edding, Pelikan, Pilot, Schneider/Procura KTC, Royal Talens en Staedtler