Eventorganisatie

OPINIE “Elk evenement is een ramp – maar dat is net waarom we ze zo goed moeten organiseren”

Tom Bellens CEO MediaMixer

Wat een repetitie had moeten worden van verbondenheid, feest en muzikale extase, eindigde voor het nog maar begon in vlammen. En ondertussen gaan de beelden de wereld rond, verschijnen de eerste reacties online van zorgen tot cynisme en begint de speculatiemachine te draaien.

door Tom Bellens crisiscommunicatie-expert, preventieadviseur en CEO MediaMixer

“Het duurt één seconde om van event naar crisis te gaan.”
De beelden zijn intens. Donkere rook. Een podium in vlammen.
Het was geen vuurwerkfinale. Het was de realiteit op Tomorrowland.

Wat een repetitie had moeten worden van verbondenheid, feest en muzikale extase, eindigde voor het nog maar begon in vlammen. En ondertussen? Gaan de beelden de wereld rond, verschijnen de eerste reacties online van zorgen tot cynisme en begint de speculatiemachine te draaien.

Maar laat ons even ademhalen. En stilstaan. Want dit is niet het moment voor sneren, snelle analyses of grapjes ten koste van wat (voorlopig) gelukkig geen menselijke slachtoffers heeft gemaakt.

Het is wél het moment voor zorg. Voor respect. Voor besef.

Voor wie daar stond. Voor de brandweer die meteen massaal is uitgerukt. Voor de organisatie die, zoals het er nu naar uitziet, adequaat en snel handelde. Voor de communicatie die snel en degelijk is opgestart.

Als iemand die al jaren keynotes geeft met de titel “Elk evenement is een ramp”, zeg ik dit niet vanuit sensatiezucht, maar vanuit een diepe overtuiging: een event organiseren is risicobeheer. Altijd al.

Niet omdat elk evenement faalt, maar omdat elk gepland moment het potentieel heeft om te kantelen.

En dat gebeurt sneller dan we denken. Dat is deze avond nog maar eens gebleken.

In mijn lessen zeg ik het vaak: “Een evenement is een complexe machine waarin veiligheid, communicatie, crowd control, welzijn en beleving continu met elkaar dansen.”

Deze avond liep er iets serieus mis. Details kennen we nog niet. Maar wat we nu al wél weten: dit is het moment waarop crisiscommunicatie van goudwaarde is.

Niet roepen, maar luisteren. Niet insinueren, maar informeren. Niet de schuld zoeken, maar samen de impact beperken.

De drie basisprincipes in elke crisis:

We know. We do. We care.

Wat weten we? Wat doen we eraan? En vooral: tonen we zorg?

Daar begint het, altijd.

Ik hoop dat Tomorrowland er dit weekend opnieuw in slaagt om een plek van verbondenheid te zijn. Want het blijft ook dát: een wonder van organisatie, logistiek, muziek en emoties. Maar het zal dat alleen kunnen zijn als er ook ruimte is voor herstel, transparantie en vertrouwen.

Laat ons dus dit moment niet gebruiken om te lachen of te scoren.

Laat het een wake-up call zijn dat veiligheid én communicatie twee ondergewaardeerde pijlers blijven in onze samenleving.

En dat de vraag niet is of we het moeten organiseren. Maar hoe.

Tom Bellens
CEO van MediaMixer
Preventieadviseur & communicatie-expert
Auteur van het boek Communicatie Come Back! (najaar 2025, Pelckmans)

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom Bellens17 juli 2025

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Rendevenement maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.