Boost uw bedrijfscommunicatie met video
Mensen beslissen tegenwoordig binnen een paar seconden of content de moeite waard is of niet. Ze scannen teksten in plaats van ze te lezen, beelden moeten direct de aandacht trekken, anders scrollen ze verder. In het tijdperk van overvloedige on-demand entertainment is korte, krachtige en hapklare content essentieel geworden. Video: u kunt er niet meer omheen.
Video is dé tool van het moment. Het is de beste manier om de aandacht van uw klanten te trekken én vast te houden. Waarom is video zo effectief? Welke soorten video’s passen het best bij uw noden? Hoe zorgt u ervoor dat uw video’s maximaal renderen? Wij delen graag onze expertise en praktische tips, om het volledige potentieel van uw video te benutten.
De impact van video
- Het belang van visuele communicatie
Volgens verschillende studies verwerken onze hersenen visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekstuele informatie. We zijn in staat om een beeld onmiddellijk te begrijpen zonder al te veel uitleg, terwijl een tekst concentratie en aandacht vergt. Ook kan video culturele grenzen en taalbarrières overbruggen, aangezien iedereen een beeld herkent en er hetzelfde op reageert.
- Verhoogde betrokkenheid
Video combineert beeld, geluid en beweging. Het prikkelt verschillende zintuigen tegelijk, wat het interessanter en aantrekkelijker maakt dan een vlakke tekst. Video is het meest 'deelbare' type content: mensen hebben de neiging om video's die ze leuk vinden te delen met hun netwerk of vrienden. Video's implementeren in de communicatie van uw bedrijf kan dus een opvallende boost geven aan de betrokkenheid van uw cliënteel.
- Emotionele connectie met de klant
Video's zijn erg geschikt om informatie als een verhaal over te brengen (storytelling implementeren). Mensen zijn van nature sterk aangetrokken tot verhalen. Als ze zich kunnen identificeren met de situatie of personen in de video, voelen ze vaak emoties die hen bij de video betrekken. De klant zal een samenhangend en vloeiend verhaal sneller onthouden dan een droge blok tekst. Dat voelt ook veel persoonlijker aan, alsof het verhaal direct aan hen verteld wordt. Mensen onthouden meestal niet wat u vertelt over uw merk, maar wel welk gevoel uw merk bij hen teweegbracht.
- Het vereenvoudigt complexe onderwerpen
Met video kunt u complexe concepten vereenvoudigen door het in beelden voor te stellen. Dat maakt de inhoud toegankelijker voor verschillende doelgroepen. De combinatie van beeld, tekst en geluid zorgt ervoor dat de video aangepast kan worden aan verschillende kennisniveaus en achtergronden. Zo maakt u het makkelijker voor uw klanten om de boodschap van de video te begrijpen, zelfs als ze geen expert zijn in het besproken onderwerp.
Soorten video's
- Bedrijfsvideo
Een bedrijfsvideo vertelt beknopt het verhaal achter het bedrijf. De missie, visie en waarden van het bedrijf komen hier sterk op de voorgrond. Eventueel vertelt het ook de geschiedenis van het bedrijf en presenteert het de diensten of producten die het bedrijf te bieden heeft. Het doel is hier om het bedrijf te introduceren en een positieve indruk na te laten bij (potentiële) klanten.
- Demonstratievideo
Een demonstratievideo laat zien hoe een product of dienst werkt. Het doel is om de werking en de voordelen op een duidelijke en gestructureerde manier te tonen. Het is een informatief format dat gericht is op het helpen van de klant.
- Instructievideo
Een instructievideo biedt stap-voor-stap begeleiding om iets uit te voeren. Het doel is om een probleem waar de kijker tegenaan loopt op te lossen, of om de kijker iets bij te leren.
- Testimonialvideo
In een testimonialvideo komen tevreden klanten aan bod die goede ervaringen hebben gehad met het product of de dienst van uw bedrijf. Deze video's dienen vooral om vertrouwen op te bouwen bij uw klanten, een persoonlijk perspectief op het bedrijf verhoogt de geloofwaardigheid aanzienlijk.
Toepassingen om uw video optimaal te laten renderen
- De bedrijfswebsite
Uw website is de kern van uw online aanwezigheid. Het implementeren van video's op de website van uw bedrijf is de manier om de persoonlijkheid en de sfeer van het bedrijf naar voor te schuiven.
Homepagina: trek hier onmiddellijk de aandacht van nieuwe websitebezoekers met een bedrijfsvideo of korte introductievideo die de activiteiten van het bedrijf samenvat.
Productpagina's/webshop: hier kunt u een demonstratievideo van het product plaatsen, om de klant direct een visuele representatie te bieden van het product in gebruik. Breng hier ook de reviews van klanten tot leven met een testimonialvideo: laat een gebruiker aan het woord.
Over-ons-pagina: hier kunt u een bedrijfsvideo implementeren die aan de hand van storytelling uw bedrijf uitgebreid presenteert. Zo creëert u een authentieke connectie met uw klanten.
- Externe platformen en vakmedia
Naast uw eigen kanalen is het ook bijzonder waardevol om video's te verspreiden via externe platformen en vakmedia. Denk hierbij aan gespecialiseerde vakwebsites en online magazines die actief zijn in uw sector. Die kanalen hebben vaak een gericht en professioneel publiek dat al geïnteresseerd is in uw aanbod of expertise. Een video die bijvoorbeeld een nieuwe machine uitlegt of een klantcase in beeld brengt, komt hier veel sterker tot zijn recht en genereert vertrouwen bij een doelgroep die op zoek is naar relevante informatie.
- Sociale media
Elk sociale mediaplatform heeft zijn eigen karakter en vereist een unieke aanpak, afhankelijk van het doel dat u wenst te bereiken met de video.
YouTube: dit platform fungeert voor velen als zoekmachine. Biedt uw video's hier dan ook aan met een duidelijke structuur aan de hand van playlists. Vergeet geen gebruik te maken van zoekwoorden in de titel, beschrijving en tags om bovenaan de zoekresultaten terecht te komen. Maak ook gebruik van een aantrekkelijke thumbnail om meer kliks te genereren.
LinkedIn: dé plek voor zakelijke content. Hier deelt men video's waar ze bijvoorbeeld werknemers introduceren, expertise over hun vakgebied delen of bedrijfsprestaties in de kijker zetten. Op LinkedIn onderhoudt uw bedrijf zijn netwerk met andere bedrijven en mensen uit de sector.
Facebook: via dit platform kunt u dichter bij uw klanten komen door informele content te posten en interactie aan te gaan. Video's met een humoristische noot werken goed op dit platform.
TikTok: op dit platform scoort u met korte, krachtige en entertainende content. Post uw video's op TikTok wanneer u een jonger publiek wenst aan te spreken. Trends, uitdagingen en humor zijn belangrijke pijlers van dit platform.
- Beurzen en evenementen
Gebruik een opvallende video om bezoekers naar uw stand te trekken. Dit soort video's moet ook zonder geluid een impact maken, dat wordt vaak bereikt door ondertitels en visuele storytelling te gebruiken.
- Artikels en blogposts
Enerzijds kunt u een begeleidend artikel schrijven voor video's, anderzijds kunt u links naar uw video's 'embedden' in uw blogposts, wat dan weer een SEO-voordeel oplevert. Zoekmachines geven de voorkeur aan pagina's met verschillende links of video's.
Optimalisatietips
- Criteria voor een pakkende video
1 tot 3 seconden: de eerste seconden van de video zijn de beslissende factor voor de kijker. Probeer daar al een indruk na te laten op de kijkers, zodat ze niet onmiddellijk verder scrollen. Start met een krachtige uitspraak, een speciaal beeld of een relevant statement of bijzondere vraag die de kijker aan het denken zet.
Tijdsduur: houd rekening met hoe lang de video duurt wanneer u een platform kiest om de video op te gebruiken. Kortere video's werken beter op sociale mediaplatformen waar u de aandacht moet trekken, langere video's zijn bestemd voor webpagina's, waar mensen al eens doorgeklikt hebben en dus geïnteresseerd zijn in de content die u aanbiedt.
Logische structuur: begin met een 'hook' om de aandacht te trekken, lever daarna de kernboodschap van de video en eindig met een duidelijke call-to-action (wat verwacht u nu van de kijker?).
- SEO
SEO blijft enorm belangrijk om de prestaties van uw content te verhogen. Zelfs bij video's kunt u op talloze plaatsen zoekwoorden implementeren. Voorzie waar gepast ondertitels bij uw video's, gebruik zoekwoorden in de titel, de beschrijving en de tags. Deze worden allemaal meegenomen door 'crawlers' om uw ranking in de zoekresultaten te doen stijgen.
- Doelgroep
Stem de tone of voice van uw video af op de doelgroep die u wenst aan te spreken om de hoogste betrokkenheid te garanderen.
Er zijn dus talloze manieren om verschillende soorten video's in te zetten voor verschillende communicatiedoelen en boodschappen, maar laat u zeker niet intimideren. Gebruik dit artikel als gids om uw video maximaal te laten renderen!