Elke geleverde dienst is een schakel in de customer journey
Hospitality in 2025: welke evoluties heeft de sector ondergaan?
De hospitalitysector staat aan het eind van de toeleveranciersketen binnen de eventindustrie. Heel veel trends vallen er dus niet te rapen. Maar er is sinds het einde van corona toch één en ander veranderd, of versneld geëvolueerd.
Coaching in the field
Om een impact te maken op lange termijn, is een sterke eerste indruk cruciaal. Enter... hospitalitypersoneel. De diensten die deze mensen aanbieden, zijn legio. Van professioneel onthaal en service op een event, beurs, congres of seminarie over field marketing en promotie tot zelfs flexibele commerciële ondersteuning op een beurs. Alles kan.
Door de 2 jaar durende pandemie is een groot deel van de anciens uit de sector vertrokken en hebben nieuwe hostesses en hosts (nog maar) weinig ervaring kunnen opdoen. Coaching en begeleiding zijn dus meer nodig dan ooit tevoren. Zo kunnen de bureaus zeer kort op de bal spelen en wordt coaching in the field hun belangrijkste aandachtspunt.

Persoonlijkheid die past
Persoonlijkheid zegt zoveel meer dan een glimlach. Hospitalitybureaus zorgen voor de juiste persoonlijkheid op de juiste plaats. De selectie van de juiste mensen gaat niet over één nacht ijs. Naast een goed voorkomen spelen zoveel meer andere eigenschappen een rol, zoals uitstraling, karakter en taalvaardigheid.
Men gaat voor u niet op zoek naar zomaar een hostess, er wordt op zoek gegaan naar een persoonlijkheid die perfect past bij de waarden van uw merk en de verwachtingen van uw doelgroep.
Hospitalitypersoneel kan uw campagne een boost geven. Zij zijn er de ambassadeurs van.
Kwaliteit en beschikbaarheid
De eindklant heeft ook andere verwachtingen dan enkele jaren geleden. Vandaag moeten hosts, hostessen, promoboys en -girls vooral getraind zijn, de waarden van het merk of het bedrijf uitstralen, communicatief en taalvaardig zijn. De tijden dat zij vooral 'mooi' moesten zijn, liggen al even achter ons. Weten wat de eindklant verwacht en beschikbaarheid zijn grote troeven.

Promo binnen retail is daar zeker één van (Foto: Challenge MC)
Communicatie en training
Vele bureaus doen er alles aan om hun zorgvuldig geselecteerde hospitalitypersoneel optimaal voor te bereiden. Dat gebeurt via een intensieve training. Sommigen, zoals Challenge MC bijvoorbeeld, hebben een eigen app ontwikkeld die klanten én personeel op maat bijstaat tijdens elke opdracht. Zo spelen moderne communicatiemiddelen ook hun rol in het behalen van uw doelstellingen.
Ook andere bureaus surfen mee op deze golf. The Frontline Company heeft tijdens de pandemie een nieuwe planning software gelanceerd. Die stelt het bureau in staat om de planning sneller en accurater op te maken zodat ze hun klanten nog beter kunnen helpen.
Daarnaast beschikken de field medewerkers ook bij dit bureau over een gepersonaliseerde app waarmee ze op elk moment nieuwe opbrachten kunnen bekijken, zich kandidaat kunnen stellen en alle info altijd bij de hand hebben.
De 5 W's: wie, wat, waar, wanneer en waarom?
Sommige pre-coronawaarheden gelden nog steeds. Hoe meer informatie u een bureau geeft over de opdracht en de specifieke taken die het personeel moet uitvoeren, hoe beter zij de juiste mensen kan selecteren. Wat zijn de exacte uren die gepresteerd moeten worden? Waar gaat het evenement door? Wat zijn de exacte taken van het gevraagde personeel?
Het is zeer belangrijk dat de crew weet wat er exact van hen verwacht wordt. Een goede, uitgebreide briefing mag je ook zelf geven, het hoeft niet via het bureau te gebeuren, maar ze is wel onontbeerlijk.
Eveneens niet onbelangrijk is dat de crew weet wat de opzet van het evenement is. Wat staat er te gebeuren, hoe ziet de ganse planning er uit, wanneer moet men wat doen, moeten er gegevens worden verwerkt of niet, wie zijn de eregasten …?
Het zijn en blijven allemaal te beantwoorden vragen die bijdragen aan een goede service.
Team
Hospitalitybureaus zijn samen met de klant en het uitgezonden personeel een team. Betrek het bureau bij het event zodat het juiste personeel kan worden geselecteerd en 'in the field' juist kan worden gecoacht. Welk type event vindt er plaats? Wie is de doelgroep? Wat is de stijl van het huis zelf, van de eindklant?
Als de communicatie tussen klant en bureau goed zit, worden gegarandeerd de juiste profielen uitgezocht. Profielen die de juiste dienst zullen leveren en zo de customer journey mee zullen verbeteren.
wel meer gevraagd dan enkel en alleen een goed voorkomen.
Taalvaardigheid, flexibiliteit, uitstraling en karakter spelen anno 2024 zeker een prominente rol bij de selectie