Papierwaren Partnercontent

“Belg wil meer duurzame verpakkingen”

Papier.be publiceert resultaten nieuw consumentenonderzoek

Papier en karton zijn de favoriete verpakkingsmaterialen van de Belgische consument. Uit nieuw onderzoek in opdracht van Papier.be en haar Europese tegenhanger Two Sides, blijkt dat 4 op 10 Belgen papier en karton als beste keuze voor het milieu beschouwen.

Firmin François
Firmin François, de voorzitter van Papier.be

Papier.be maakt nieuwe resultaten bekend van een Europees onderzoek naar verpakkingsvoorkeuren van consumenten. Het onderzoek gebeurde in opdracht van Two Sides en Papier.be bij meer dan 10.000 consumenten in Europa, waaronder 621 Belgen.

In het onderzoek halen papier en karton de hoogste scores op vlak van milieuvriendelijkheid, recycleerbaarheid en gebruiksgemak. Zo vindt 46 procent papier en karton het makkelijkst te recycleren. Ook qua gewicht (46%) en praktische voordelen (34%) scoren ze beter dan andere materialen. Voor het design kiest ruim een kwart (26%) van de consumenten voor papier en karton.

Voorbeeld van circulariteit

“Consumenten willen verpakkingen die gemakkelijk recycleerbaar zijn en dus beter zijn voor de planeet”, zegt Firmin François, voorzitter van Papier.be. “Belgen zijn bereid om hiervoor inspanningen te leveren in hun keuze tussen merken en winkels. Ze verwachten daarom dat merken en supermarkten nu nog meer werk maken van gemakkelijk recycleerbare verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen. Dat is ‘de’ troef van papier- en kartonverpakkingen die door hun grondstof, productieproces en recycleerbaarheid een schoolvoorbeeld van circulariteit zijn.”

Papier en karton scoren meer dan vier keer hoger dan plastic op vlak van milieuvriendelijkheid (4,7 keer) en recycleerbaarheid (4,2 keer). Ook ten opzichte van metaal scoren papier en karton beter. In vergelijking met herbruikbare textielverpakkingen liggen de scores zelfs meer dan vijf keer hoger op beide vlakken. In vergelijking met glas, dat eveneens door de consumenten als milieuvriendelijk materiaal wordt gezien, scoren papier- en kartonverpakkingen ongeveer 1,4 keer beter op zowel milieuvriendelijkheid als recycleerbaarheid.

Duurzaamheidsclaims

Consumenten zijn volgens het onderzoek bereid inspanningen te doen om meer duurzame verpakkingen te kiezen, maar ze verwachten ook meer actie van merken en retailers. Een meerderheid vindt dat bedrijven nog te weinig doen om duurzame verpakkingen te promoten. Vooral jongeren tussen 18 en 24 jaar zijn kritisch: 65 procent van hen wil meer actie.

Zeventig procent van de Belgen vindt ook dat recyclage-instructies prominenter zichtbaar moeten zijn op verpakkingen. Hierbij valt het op dat de consument erg kritisch staat tegenover de duurzaamheidsclaims die verpakkingen maken. Slechts 28 procent vertrouwt deze claims, 42 procent vertrouwt ze soms, 30 procent zelden of nooit.

De consument kijkt ook naar zichzelf voor het verduurzamen van verpakkingskeuzes. Bijna 60 procent van de Belgen zegt dat de duurzaamheid van verpakkingen nu meer invloed heeft op de aankoopkeuze dan vijf jaar geleden.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat10 juni 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Retail maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.