Artisanale chocoladePremium
Justine Lanoo
Justine Lanoo (Goût Fou, Zele)

Ambassadeur van de chocolade

Justine Lanoo is Chocolate Personality of the Year 2024

Wie in het openingsjaar van een chocoladezaak al 'Ontdekking van het jaar (2021)' is bij Gault Millau en een drietal jaar later 'Chocolate Personality of the Year' is goed bezig. Justine Lanoo bevindt zich in die situatie. De 34-jarige chocolatier mikt met Goût Fou in Zele op de essentie van smaak, maar met verrassende creaties. Chocolaterie sprak met de spontane, goedlachse chocolatier.

Creatieve voorgeschiedenis

Justine Lanoo volgde een opleiding experimentele kunst aan Sint-Lucas (Gent) voor ze via een Syntra-opleiding bakker/patissier/chocolatier de culinaire sector binnenrolde.

"Mijn grootvader was bakker en ikzelf was thuis ook al aan het experimenteren met eigen creaties", steekt de Chocolate Personality of the Year 2024 van wal. "Ik volgde mijn hart en schoolde mij als o.a. chocolatier. Na de Syntra-opleiding solliciteerde ik bij Joost Arijs, waar ik 2 jaar als chocolatier werkte. Daarna werkte ik anderhalf jaar als Chocolate Academy Assistant in het Chocolate Academy Centre van Callebaut, waar ik voordien ook al opleidingen volgde. Ik groeide er door tot junior chef."

Goût Fou

Transparantie

In 2020 volgde dan de grote stap: het openen van een eigen zaak.

"De drang tot zelfstandigheid zit in het gezin. Na een 7-tal jaar in loondienst was het ruim tijd voor mezelf om de stap te wagen."

glasgevel
Met 19 m ramen biedt de gevel van Goût Fou ruim inzicht in het atelier van de chocolaterie

De chocoladewinkel kwam er uiteindelijk in de Kouterstraat te Zele. Justine licht de keuze voor die locatie toe: "Ik ben zelf niet van Zele maar het hoekpand aan de winkelstraat daar, met 19 m glasgevel, was exact wat ik zocht. Van bij aanvang wilde ik een transparant atelier, waar het publiek op elk moment kan binnenkijken. Zo maken we klanten bewust van welk werk er wel kruipt in een lekkere praline. Ikzelf kan perfect werken wanneer iemand op mijn vingers kijkt; dat was in de Chocolate Academy niet anders. Mijn medewerkers hadden het daar in het begin soms wat moeilijk mee, maar omdat we ook workshops geven, leren ze daar beter en beter mee omgaan."

"De chocolade zien stromen en smakelijke creaties zien ontstaan, trekt ook gemakkelijker mensen de zaak binnen. Eens voorbij de deur geurt het ook steeds heerlijk naar chocolade. Dat is deel van de ervaring voor klanten van Goût Fou."

Workshops

Deel van het uitdragen van het mooie vakmanschap van een chocolatier is ook het organiseren van workshops. Goût Fou biedt die snelcursus van een viertal uur aan op beschikbare data in het eigen atelier, waar Justine de cursisten stap voor stap de kneepjes van het vak leert. "Je kunt als individu of als groep inschrijven op onze workshopagenda. Gedurende de workshop hebben we het atelier exclusief gereserveerd voor de workshop. Ingrediënten, recepten en een drankje na het harde werk zijn inbegrepen."

team Goût Fou
De andere teamleden van Goût Fou moesten wennen aan het werken in een open atelier

Knallen in corona

Voor ondernemers heeft het voorjaar van 2020 niet meteen een positieve connotatie, maar Justine ervaarde dat anders: "Corona was een onaangename verrassing, maar het weerhield de mensen er toch niet van om ons te ontdekken. Ook al omdat we door Gault Millau waren uitgeroepen als 'Ontdekking van het jaar'. Plots kregen we klanten van overal over de vloer, zelfs uit Noord-Frankrijk. Als voedingswinkel mochten we openblijven tijdens corona dus waren het best drukke tijden."

Zotte smaken

De naam 'Goût Fou' laat zich vrij vertalen als 'zotte smaken'... en dat is net wat Justine Lanoo wil brengen met haar chocolade.

proevertjes
Met proevertjes vormen de klanten meteen ook een eerste testpubliek

Experimenteren

"Naast het tonen van hoe mooi het ambacht van chocolatier kan zijn aan het publiek, wil ik ook teruggaan naar de essentie van smaak. En met die authentieke smaken ga ik dan ook creatief aan de slag. Vaak fungeren de klanten als testpanel. In de winkel staan heel vaak proevertjes met de experimenten waaraan we werken. Zo hebben we meteen reactie of iets in de smaak valt."

"Momenteel ben ik er al in geslaagd om mijn mellowcakes zonder ei te produceren. Daarnaast zoek ik nog naar oplossingen om gelatine te vervangen. Bovendien zou ik ook heel graag werk maken van een volledige vegan collectie, maar ik stuit voorlopig nog wat op de grenzen van de houdbaarheid daarbij."

Specialiteiten

"Mijn specialiteit - naast de pralines - is mellowcakes. Die hebben we in een klassieke variant, maar evenzeer met smaken als caramel, hazelnoot, pistache, passievrucht en framboos. Ook in de pralines fungeren uiteenlopende smaken en combinaties; van sinaas-olijf over Chinese kruiden tot popcorn. Daarnaast zijn ook onze chocolade piñata's heel populair. Nadat het chocolade omhulsel werd gebroken, vind je allerlei lekkers in de piñata. Deel van de aantrekkingskracht is dat we in de piñata uiteenlopende smaken steken, waardoor men altijd wel iets exotisch proeft. Tijdens de sintperiode hebben we die piñata trouwens ook als sintfiguur... dat vinden kinderen super!"

Wedstrijden & ambitie

Als chocolatier met een beginnend bedrijf heeft Justine Lanoo nog maar weinig de tijd gevonden om deel te nemen aan wedstrijden. "Toen ik bij Callebaut werkte was er wel de ambitie om ooit deel te nemen aan de World Chocolate Masters, maar dat is er nooit van gekomen. Ondertussen heb ik die gedachte opgeborgen, want als zelfstandige met een beginnende zaak is het heel erg moeilijk om die tijd en middelen te investeren voor deelname aan een live wedstrijd. Ik geef naast het werk in de chocolaterie en de workshops bovendien ook nog eens avondles aan Syntra, dus mijn tijd is wel heel schaars aan het worden... Binnenkort wil ik wel deelnemen aan een Europese wedstrijd waarvoor je enkel je praline hoeft op te sturen. Dat is natuurlijk haalbaarder."

Ambassadeur van IRCA

Bij het ingaan van 2025 werd Justine Lanoo ook ambassadeur voor IRCA Group. Het bedrijf met slimme, zoete oplossingen zoals kwaliteitschocolade, spiegels, vullingen, coatings, banketmixen, bakkerij- en banketingrediënten vindt in de chocolatier de perfecte match om te enthousiasmeren voor hun producten.

"IRCA was op zoek naar een ambassadeur voor een aantal van haar merken en kwam bij mij terecht omdat ik in hun organisatie ook mensen ken. Ik werkte al met een aantal van hun producten (o.a. de fruitpuree van Ravifruit) en leerde nu met plezier hun andere oplossingen kennen. Het is de bedoeling dat ik doorheen het jaar een aantal demo's voor hen voorzie, om ook andere collega's vertrouwd te maken met de ingrediënten van de merken van de IRCA Group."

podium BCA
Justine Lanoo kreeg bij de uitreiking van de Chocolate Personality of the Year 2024
ook van de vorige titelhouder David Maenhout (Chocolatier M) complimenten

Chocolate Personality of the Year 2024

Justine Lanoo kwam als een van de tien genomineerden voor 'Chocolate Personality of the Year' naar de Food Discovery Day 2024 zonder veel verwachtingen. "Ik was al heel vereerd om op het lijstje van kanshebbers te staan tussen die grote namen. Velen hebben al grote verdiensten in de sector en vele jaren ervaring; ik ben nog maar vrij recent bezig. Groot was mijn verbazing dan ook toen ik in de opbouw naar de uiteindelijke winnaar een stukje tekst van mijn website meende te herkennen. Toen uiteindelijk mijn naam viel, was ik helemaal overdonderd. Het is een hele eer en erkenning voor mij, maar ook voor mijn team. Dankzij hun ondersteuning kan ik dagdagelijks doen wat ik doe. Ik ben ook heel blij voor de erkenning omdat die voor een stuk ook van de collega's komt. Ik heb andere chocolatiers nog nooit als concurrentie beschouwd. Voor mij zijn we allen collega's, die veel met elkaar moeten praten om zo ervaringen en kennis te kunnen delen. Samen maken we elkaar beter."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dieter Devriendt
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook