Groenten & fruit

'Week Zonder Vlees' kiest België voor Europese uitrol

Laagdrempelig initiatief zorgt voor positieve klimaatimpact

Week Zonder Vlees België

De laatste week van oktober is dit jaar hét uitgelezen moment om een alternatief, plantaardig eetpatroon aan te kweken. Van 23 tot 29 oktober vindt de eerste Belgische editie plaats van de 'Week Zonder Vlees'. Onder impuls van de European Green Deal zetten alvast 25 bedrijven hun schouders onder de campagne. De initiatiefnemers roepen iedereen enthousiast op om de uitdaging aan te gaan.

Belgische primeur na Nederlands succes

Het van oorsprong Nederlands non-profitinitiatief 'Nationale Week Zonder Vlees' kent al zes jaar een ongelooflijk succes. De campagne overtuigde al 2,7 miljoen Nederlanders om een flexitarisch eetpatroon te ontwikkelen. Hiermee gaf maar liefst 1/5e van de Nederlandse bevolking zeven dagen lang een voorkeur aan plantaardige voeding.

Initiatiefneemster Isabel Boerdam startte de campagne op: "Ons doel is om op laagdrempelige wijze een ruim publiek te bereiken." Ze heeft er alle vertrouwen in dat deze uitdaging ook in België succesvol kan zijn. "Geef toe, een week doorbrengen zonder vlees te eten, dat moeten wij toch allemaal kunnen", vertelt de vegetarische Isabel Boerdam enthousiast.

Positieve stap naar gezonder klimaat

De Week Zonder Vlees draagt bij aan de klimaatdoelstellingen voor 2030. Statistische cijfers tonen aan hoe impactvol dergelijke campagnes kunnen zijn: één week geen vlees eten als volwassene bespaart je gemiddeld 132 liter water en 52 kilometer autorijden. Bovendien bevordert het een duurzaam en gezond dieet.

Daarnaast vergt een project zoals dit weinig inspanningen om de CO2-uistoot terug te dringen. Je eetpatroon duurzaam veranderen lijkt een kleine ingreep, maar heeft een grote positieve impact op het milieu. Ruim 80% van de deelnemers geeft dan ook aan na de campagne blijvend minder vlees te willen eten.

Veggie gerecht copyright free

European Green Deal

België wordt de eerste lidstaat binnen de Europese Unie die het project verder uitrolt. Met Brussel als Europese hoofdstad zal er samen met de Europese Commissie een sterk signaal uitgestuurd worden naar alle andere lidstaten. Vanaf 2024 sluiten respectievelijk Duitsland en Denemarken zich aan bij deze inclusieve duurzaamheidscampagne.

Al 25 bedrijven hebben hun jawoord gegeven om dit project mee uit te bouwen: Albert Heijn, Becel, Beyond Meat, Bonduelle, BonMush, Boursin, Cool Beans Foods, Crisp, Delhaize, De Vegetarische Slager, Fred's Vegan, Garden Gourmet, Hak, HelloFresh, La Vie, Luiten, Magioni, Patak's, Nurishh, Soto, Souq, The Flower Farm, Verstegen Spices & Sauces, Vivera, We're Smart World etc. Zij bundelen hun krachten met volle moed en een goede portie creativiteit.

De partners worden ruim opgenomen in de communicatiecampagne van de Week Zonder Vlees. Hun favoriete product, recept of bijzonder verhaal wordt hierbij toegelicht aan het publiek. De allereerste Belgische Week Zonder Vlees start over exact vier maanden. Extra partners kunnen dit initiatief samen met het grote publiek ondersteunen en dragen op die manier bij aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Laagdrempelige en eenvoudige deelname

Ook lokale ambassadeurs, zoals foodies, chefs, diëtisten en hotelschoolleerkrachten, zullen hun steentje kunnen bijdragen. De Week Zonder Vlees is alvast van plan om iedere provincie actief te betrekken in de campagne.

Wie wil deelnemen, kan zich eenvoudig aanmelden via weekzondervlees.be. Deelnemers worden regelmatig op de hoogte gehouden door middel van een nieuwsbrief vol tips en inspiratie. Tijdens de Week krijgen zij toegang tot de speciale Belgische Week Zonder Vlees recepten, om zeven dagen lang genoeg inspiratie op te doen en om te genieten van de lekkerste vegetarische en plantaardige gerechten.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Retail maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.