HIGH-END MOTION PLATFORMS GEBAAT BIJ KWALITEITSVOLLE REDUCTOREN
High-end platforms voor tal van simulatieapplicaties
Motion For Simulators (MFS) bouwt platforms voor de meest uiteenlopende simulatieapplicaties zoals flight simulators (zowel recreatief als voor piloten in opleiding), racegames of loadbehaviourtoepassingen. Geen domein is te vergezocht voor het concept dat MFS op de markt bracht. De platforms die men er construeert, worden gekenmerkt door een hoge dynamiek, modulariteit, korte cyclustijden en robuuste mechanica. Wat van start ging als een tweeassig servogestuurd platform, is in de loop der jaren geëvolueerd tot een reeks standaard- en gepersonaliseerde platformen die 2-3- en 6-assig aangedreven worden.
BEDRIJFSPROFIEL
Zoektocht naar oplossing
“De firma Motion For Simulators vindt haar oorsprong twintig jaar terug", steekt oprichter Marnix Tahon van wal. “Ik bouwde toen vliegtuigsimulatoren als hobby, maar gaandeweg wou ik de beleving ook verder uitbouwen door onder de simulatoren een systeem te voorzien dat de beweging kon verzorgen. De zoektocht naar een bedrijf dat dergelijke systemen kon voorzien, leverde echter niets op, waarna gaandeweg het idee groeide om het systeem zelf te ontwikkelen."
Opzetten van partnership
In samenwerking met de firma Automotion uit Lovendegem (Motion Competence Center Schneider Electric) wist Tahon uiteindelijk na een drietal jaar tot een systeem te komen dat de verwachtingen wist in te lossen. “Die ontwikkeling bleek enorm in de smaak te vallen bij klanten", meent Tahon, “niet het minst vanwege de softwarematige betrouwbaarheid. Die eerste systemen dateren intussen van zowat vijftien jaar geleden, maar ze draaien nog steeds."
KLANTENPROFIEL
Particulier en professioneel
Motion For Simulators kan bogen op een erg uiteenlopend klantenbestand.
“Naast de professionele gebruikers bijvoorbeeld voor medische doeleinden of om het even welke toepassing waarbij motion simulation een hulpmiddel of oplossing kan zijn zijn er ook particulieren die thuis een simulator willen. Zo gingen we onlangs nog een fullmotionsysteem (uitgerust met een full scale Boeing 737-simulator) plaatsen in een loft op de achtste verdieping in New York. Dankzij deskundig maatwerk kan het systeem werken op een maximaal vermogen."
Communicatie via website
Klantenwerving voor MFS gebeurt voornamelijk via de website van het bedrijf. “Bezoekers raken, gezien het portfolio van gerealiseerde projecten, snel overtuigd van de kwaliteit die we kunnen bieden", vertelt Tahon. “Bovendien investeren we ook echt in het ontwerpen en realiseren van systemen op maat van de klant, en dat blijkt ook te lonen. Mond-aan-mondreclame over de kwaliteit van het maatwerk dat we leveren, bezorgt ons geregeld nieuwe klanten."
DOELSTELLINGEN
Grote namen, hoge cijfers
De systemen van Motion For Simulators zitten in de lift. “Niet enkel de verkoopcijfers zijn hier een indicatie van, maar ook simpelweg het segment waar nieuwe klanten zich in bewegen", klinkt het bij de zaakvoerder. “Naast de particuliere klanten en kmo's weten we ons sinds enige tijd ook te profileren in het high-endbereik. Zo hebben we sinds kort ook contacten met Emirates, een van 's werelds snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen. Slaag je erin dergelijke klanten binnen te halen, dan weet je dat er niet over een of twee, maar over een veel grotere oplage aan systemen wordt onderhandeld. De toekomst voor onze onderneming ziet er dan ook rooskleurig uit."
Groei
Tahon stelt zich ook tot doel een voortdurende groei te realiseren: “Binnenkort openen we ook een heuse showroom om de performantie van onze systemen nog beter te kunnen demonstreren. Want geef toe, een YouTube filmpje of een beschrijving op de website kan dan wel een zekere impressie geven, je raakt altijd sneller overtuigd wanneer je de eigenschappen en de sterkte van de simulatoren aan den lijve kunt ondervinden. Op termijn hopen we zelfs twee showrooms te openen in België, waarvan één in West-Vlaanderen en de andere, die dit jaar net voor de zomer klaar moet zijn, in Jauche, Waals-Brabant. We plaatsen er ook een platform met een volledige simulator, inclusief vliegtuig. Kwestie van potentiële klanten te kunnen tonen wat we in onze mars hebben."
OPTIMALISATIE VAN SYSTEMEN
Nog steeds streeft de firma naar een voortdurende doorontwikkeling van haar systemen met het oog op zowel performantie als efficiëntie, een proces waarvoor MFS nog geruggensteund wordt door diverse partnerships, waaronder dit met Automotion NV, maar ook met WEG.
Motion controller
Een van de doorontwikkelingen situeert zich op het vlak van de motion controller, de computer die alle berekeningen voor de bewegingen maakt. Terwijl de servogestuurde simulation platforms voorheen werden gestuurd met een dedicated motion controller, gecombineerd met servowormwielkasten, besloot men het complete systeem te upgraden met een high-end PacDrive Controller van Schneider Electric in combinatie met bijbehorende servomotoren. “Hierdoor kunnen de systemen voortaan nóg sneller reageren, met cyclustijden tot 2, in sommige gevallen slechts 1 milliseconde tot gevolg", klinkt het bij een trotse Tahon. “De ontwikkeling hiervan kwam de voorbije maanden in een stroomversnelling en de tijd en energie die we in dit project investeerden, maken dat we voortaan heel wat nieuwe klanten weten te benaderen die hoogtechnologische en innovatieve oplossingen wel weten te smaken."
Mechanica
Ook voor de mechanica van de systemen koos men bij MFS voor een nieuwe oplossing. “Een rechtstreeks gevolg van het partnership met enerzijds Automotion en anderzijds WEG bleek de ontwikkeling van een totaaloplossing waarbij de servomotoren worden gekoppeld op de tandwielkasten van WEG. Onze keuze voor servomotoren kaderde al in het streven naar meer performantie, gekoppeld met energie-efficiëntie. Door het implementeren van de kegeltandwielkasten konden we de taille van de servomotoren downscalen, terwijl de dynamiek, net als de axiale en radiale belastingsmogelijkheden, toenam. Alles samen leidt de efficiëntie van de reductoren tot een mooie rendementswinst in vergelijking met de eerdere toegepaste oplossing, wat dan weer perfect kadert in de strategie van MFS: 'more performance, less energy'."
CONCLUSIE
Grotere platforms
Naast de hogere snelheden die men voortaan met de systemen kan halen, worden de doorontwikkelde motion platforms van MFS ook gekenmerkt door een betere beweging.
Tahon: “Dit laat ons toe om systemen te realiseren die vroeger simpelweg niet te bouwen waren, bijvoorbeeld naar gewicht toe. De technologie maakt dat we voortaan in staat zijn om systemen van 5 à 6 ton te realiseren. Momenteel zijn we bijvoorbeeld bezig met de realisatie van een platform van 10 op 15 m, wat een gigantisch formaat is voor een motion simulator."
En dat het daar niet hoeft op te houden, bewijzen enkele andere realisaties. “Momenteel buigen we ons over een realisatie in Vietnam, omtrent een heel zwaar platform van 5,5 ton. Verder komt er binnenkort ook nog een realisatie van een flight simulator in Zwitserland, is er een verregaande bespreking omtrent een oplevering van zeven systemen in Dubai, en ook bij onze noorderburen plaatsen we binnenkort nog twee systemen. Het gaat ons met andere woorden behoorlijk voor de wind ..."
Ondersteuning door partners
“Typerend aan onze machines is dat elke applicatie gepaard gaat met een zeer variabele belasting, dit terwijl vlotte, trillingsvrije bewegingen een absolute must zijn om een project geslaagd te kunnen noemen. Dit maakt dat de ingezette aandrijftechniek en besturingstechnologie tegen een stootje moeten kunnen en aan de hoogst mogelijke eisen moeten voldoen", meent Tahon.
“Daarom zijn we blij om op onze partners te mogen rekenen. Leveranciers Automotion en WEG leveren niet zomaar componenten, maar denken ook echt mee in oplossingen. En dat gaat ver, van support op het vlak van software, maar ook het bepalen van de aan te leveren materialen en brainstorming omtrent de mechanische integratie van hun componenten in onze systemen."