Industrieel onderhoudPremium

autonome reiniging van tankwanden

Cleaningrobot veiliger en goedkoper alternatief

De procesindustrie is vragende partij voor een robot die autonoom kan bewegen om te reinigen en te inspecteren in besloten ruimtes. Hiertoe werd binnen het Smart Tooling-project een cleaningrobot ontwikkeld.

Als laatste deelproject werd een cleaningrobot ontwikkeld voor de autonome reiniging van tankwanden. Dit opnieuw als veiliger en goedkoper alternatief voor het traditionele gebruik van hogedrukreinigers in besloten ruimtes, doordat de operator de tank dan niet hoeft te betreden. Dit uiteraard zonder in te boeten aan de kwaliteit van de reiniging. "Tegenwoordig kunnen hiervoor gerobotiseerde crawlers worden ingezet die met afstandsbediening bestuurd worden, maar hierbij moet er nog steeds een operator in de besloten ruimte staan. Zo'n robot wilden we dus de nodige intelligentie meegeven, zodat die de tank zelf volgens de specificaties kan reinigen, klaar voor inspectie. Autonome locatiebepaling en navigatie, plus inspectie en rapportage moesten hierbij dus samenkomen", zei Hans Borgt van Dow.

Autonome reiniging van tankwanden
Autonome reiniging van tankwanden

Nobleo Technology, Accerion en Serenity hielden zich bezig met de problematiek van de autonomie, met onder meer het bepalen van de optimale route en het compenseren van de gemeten omwentelingen wanneer de wielen slippen. Het bepalen van het niveau van schoonheid is dan weer de specialisatie van VTEC. Sensoren meten de oppervlakteruwheid en signaleren zo een eventuele verontreiniging. De combinatie van reinigen en inspecteren in één robot bleek evenwel niet mogelijk, doordat de trillingen en de vochtigheid van de hogedrukreiniging afwijkingen gaven op de sensoren voor de schoonheidsmeting. De studenten van Avans Hogeschool ontwikkelden daarom een aparte inspectierobot, die achter de cleaningrobot aan kan rijden en die kan aansturen om terug te keren naar verontreinigde plekken. "Het ontwikkelde prototype werkt: de robot maakt goed schoon via een geplande route en meldt afwijkingen met locatie. Voordat dit een commercieel product kan worden, moet ze wel nog kleiner en robuuster worden gemaakt en ATEX-gecertificeerd zijn", aldus nog Hans Borgt. 

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Wouter Verheecke19 januari 2021

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

NPT maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.