Onderhoud in coronatijd
Pandemie meenemen in het risicomanagement
Omdat pandemieën sinds mensenheugenis voorkomen, horen ze standaard thuis in het risicobeheersplan. Toen COVID-19 zich aandiende, bleek dit bij veel bedrijven – om logische redenen – niet het geval te zijn. Om deze bedrijven te helpen zo snel mogelijk weer operationeel te zijn, organiseerde Stork diverse webinars waarin kennis werd gedeeld. Bijvoorbeeld over risicobeheersing maar ook over praktische oplossingen om in deze tijden onderhoud toch zo efficiënt mogelijk, maar bovenal veilig, te kunnen uitvoeren.
indirecte gevolgen van COVID-19
Hoewel het intussen al een hele poos geleden is dat COVID-19 wereldwijd uitbrak, is er nog steeds geen afdoende oplossing gevonden waardoor bedrijven weer ‘normaal’ aan het werk kunnen.
“Uiteraard is de eerste reactie van mensen op dit soort nieuws heftig en weten we heel even niet goed hoe we hiermee moeten omgaan", vertelt Dirk-Jan Voorn is Global Director Risk Management bij Stork. "Regels en maatregelen die vanuit de overheid worden genomen, kunnen helpen, maar anderzijds kunnen ze ook beperken. Mensen en bedrijven moeten hun creativiteit aanwenden om binnen die opgelegde regels het werk toch veilig te kunnen uitvoeren. De impact hiervan is soms groter dan voorspeld", meent Voorn. "Een van de beste voorbeelden vind ik de gevolgen van het feit dat mensen massaal thuis zijn gaan werken. Hierdoor werd aanzienlijk minder brandstof verkocht, vulden de opslagtanks van oliemaatschappijen zich razendsnel en kelderden de prijzen met een lagere opbrengst als gevolg. Parallel daaraan discussieerden landen over productiequota wat eveneens leidde tot een prijsverlaging.”
Deze twee ontwikkelingen versterkten elkaar dermate dat de Opex en Capex terugliepen, wat uiteraard weer invloed had – en heeft – op contractors en toeleveranciers. Ook onderhoudsbedrijven die met dergelijke macro-ontwikkelingen te maken krijgen, kunnen weinig anders dan er maar ‘mee te dealen’. Omdat Stork al eerder een visie ontwikkelde over de wijze waarop risico’s zoals een pandemie zijn op te nemen in het risicobeheersplan, besloot het bedrijf haar kennis via een serie webinars te delen.
Risicomanagement
De basis van risicomanagement berust op een goed inzicht in de huidige tijd. Wie het ‘nu’ goed begrijpt, is beter in staat om toekomstige risico’s betrouwbaar in te schatten. Hiervoor is deels gebruik te maken van ervaringen en metingen uit het verleden maar ook kennis, ervaring en een kundig team vormen een cruciale schakel. Dirk-Jan Voorn: “Interne processen zullen daarbij vooral de leidraad zijn voor het identificeren van korte termijn risico’s. Voor de lange termijn risico’s is het belangrijk ook verder in de toekomst te kijken en daarbij externe, economische en sociale aspecten mee te nemen evenals geopolitieke zaken. Om vervolgens tot een goed plan te komen worden al deze factoren afgezet tegen de mogelijke gevolgen voor de aspecten:
- Financial,
- Operational,
- Regulatory,
- Managerial,
- Environmental,
- Legal,
- Strategic
Mensenwerk
Met het verkrijgen van het inzicht in de nabije en verre toekomst en het vaststellen van de risico’s – waaronder het risico van een pandemie en de impact hiervan op FORMELS – is het zaak om de risico’s te elimineren of minimaal te beheersen.
Dirk-Jan Voorn: "Risicomanagement - dus ook veilig werken in coronatijd, is áltijd 'mensenwerk'. Wanneer het management veiligheid onvoldoende uitdraagt en er geen ‘risk cultuur’ aanwezig is, zullen alle regels en protocollen slechts een minimaal effect hebben."
“Risico’s elimineren is in een klein deel van de gevallen mogelijk", meent Voorn. "Wat bijvoorbeeld de veiligheid betreft kan je een robot inzetten om een inspectie uit te voeren waarmee de kans op een persoonlijk ongeluk is geëlimineerd. Veel FORMELS-risico’s zijn echter niet te voorkomen en moeten daarom tot een aanvaardbaar niveau worden gereduceerd. Welke methode je hiervoor ook gebruikt, besef je dat alle vormen van risicomanagement, dus ook veilig werken in coronatijd, áltijd ‘mensenwerk’ is. Wanneer het management veiligheid onvoldoende uitdraagt en er geen ‘risk cultuur’ aanwezig is, zullen alle regels en protocollen slechts een minimaal effect hebben. En dat geldt voor eigen medewerkers én voor partners, subcontractors, toeleveranciers en andere stakeholders.”
Beheersing in de praktijk
Om specifiek de corona-gerelateerde risico’s te beheersen, zette Stork een aantal maatregelen op een rij die de kans op besmetting met het virus minimaliseren. Als eerste zijn dat de maatregelen die in veel landen gelden en die bedoeld zijn om het fysieke contact tussen mensen onderling te beperken. Specifiek voor onderhoudsploegen die op locatie werken betekent dit het realiseren van goed aangeduide looproutes, aandacht voor het vervoer van mensen maar ook pauze houden in verschillende shifts. Dit levert niet alleen de benodigde rust op in kantines maar ook in kleedkamers en douches.
Remote
Daarnaast is een groot aantal technische oplossingen beschikbaar waar in feite niets nieuws aan is, maar die juist in deze crisis een belangrijke meerwaarde hebben en hiermee hernieuwde aandacht krijgen. Zo is de populariteit van online overleggen en vergaderen toegenomen. Gunstig om fysiek contact te vermijden maar ná corona ook een prima middel om reiskilometers te beperken en de hiermee bespaarde tijd efficiënter in te zetten.
Martijn Glass, Global Director Innovation bij Stork: “Ook in de onderhoudswereld is gebruik te maken van deze tools. De keuze van het juiste hulpmiddel hangt sterk af van de plaatselijke omstandigheden en vereisten. Is bijvoorbeeld een geluidsverbinding alleen afdoende of is ook beeld noodzakelijk? Hoe vaak wordt het systeem gebruikt en onder welke omstandigheden (droog, explosiegevaarlijk, chemische stoffen)? Is daarbij een handsfree gebruik nodig, hoe luidruchtig is de omgeving en hoe sterk zijn de datatransmissiesignalen (WiFi, 4G of 5G)? Wie zich bewust is van de factoren die van invloed zijn op de effectieve inzet van remote oplossingen, zal het beste in staat zijn de juiste tools te kiezen.”
Voorbeelden
Tot slot een aantal voorbeelden van het gebruik van bovenstaande oplossingen in zowel coronatijd als daarna.
controle op afstand
“Via een beeld- en geluidsverbinding kunnen mensen op locatie hun werkzaamheden laten controleren door hun supervisor. Binnen coronatijd kan dit zonder fysiek contact, buiten coronatijd levert dit alsnog een tijdbesparing op omdat het niet nodig is om de eindverantwoordelijke op te zoeken op de betreffende locatie. De laatste kan op afstand per dag meer controleren dan op de locatie zelf. Een ander voorbeeld is de inzet van drones waarmee vooral inspecties remote zijn uit te voeren. Niet alleen corona-proof maar ook veiliger omdat mensen niet in gevaarlijke omgevingen hoeven werken."
Opleidingen, trainingen en instructies
Verder kunnen met remote oplossingen opleidingen, trainingen en instructies gewoon doorgaan. Een essentieel onderdeel om – eventueel samen met contractors – het onderhoud veilig te kunnen uitvoeren. Dit levert in coronatijd wederom het voordeel dat onderling fysiek contact wordt vermeden. Buiten coronatijd elimineert het reistijden. Bovendien is het voor trainers op leeftijd, maar met een schát aan ervaring, soms een uitkomst dat zij niet meer hoeven te reizen en fysiek voor een zaal toehoorders te staan.
Martijn Glass: "De grootste limiterende factor blijft de mens: ziet hij de potentie van de door de pandemie geïntroduceerde hulpmiddelen of blijft hij het gebruik uitstellen of zelfs tegenhouden?"
“Alle tools en trainingen zijn beschikbaar te maken, maar de grootste limiterende factor blijft toch de mens: ziet hij de potentie van deze hulpmiddelen of blijft hij het gebruik uitstellen of zelfs tegenhouden?", vraagt Glass zich af. "Misschien is dit één van de weinige lichtpuntjes van COVID-19; het forceert zelfs de meest verstokte mensen anders de denken. En zoals Waldo Emerson ooit zei ‘A mind once stretched by a new idea, never regains its old size’.”