Elektrische bestelwagens Partnercontent

Elektrische bedrijfsvoertuigen: fantasie of echte oplossing?

Een gespannen interview tussen een expert en een scepticus

Entretien sous tension entre un expert et un sceptique

De overgang naar elektrische mobiliteit krijgt steeds meer voet aan de grond in Europa, maar blijft mensen verdelen. Te duur, niet autonoom genoeg, kwetsbare batterijen, ontoereikende infrastructuur: aan kritiek geen gebrek. We vroegen het aan Denis Tulleneers, Senior Trainer en onafhankelijk expert in elektrische mobiliteit bij EuroFleet Consult, een bedrijf gespecialiseerd in mobiliteitsstrategie en geoptimaliseerd vlootbeheer.

Tulleneers heeft een grondige kennis van zijn onderwerp, geeft duidelijke antwoorden op veelvoorkomende bezwaren en, gesteund door zijn diepgaande kennis van Ford Pro, illustreert hij zijn punten met concrete voorbeelden uit de Ford E-Transit en E-Transit Custom, ontmantelt hij mediaclichés en vooropgezette ideeën en belicht hij de uitdagingen en kansen die gepaard gaan met de overgang naar elektrische voertuigen.

EuroFleet Consult is een consultancy- en opleidingsbedrijf gespecialiseerd in de automobielsector. Het ondersteunt fabrikanten, importeurs, dealers en leasemaatschappijen bij hun B2C- en B2B-verkoopstrategieën en -benaderingen, digitalisering, mobiliteit en TCO-berekeningen (Car Cost Advisor).

Cûts et fiscalité Ford Eurofleet

Kosten en belasting

Kritiek: "Het klopt dat elektrische auto's duurder zijn in aanschaf. Maar laten we concreet zijn: een KMO die vandaag een bestelwagen koopt, kijkt naar zijn budget, niet naar een theoretische vergelijking over 7 jaar. Is het echt rendabel?"

Denis Tulleneers (glimlachend): "Het is waar dat de aankoopprijs hoger is. Maar je moet af van die kortetermijnvisie. Wat telt is de TCO - Total Cost of Ownership. We tellen alles bij elkaar op: energie, onderhoud, reserveonderdelen, belastingen, wagenparkbeheer... we vergelijken alles met elkaar. En dan verandert het beeld. Over een periode van 5 tot 7 jaar is een elektrische bestelwagen duidelijk goedkoper dan een diesel."

Criticus: "Misschien, maar als het alleen al om de aankoopprijs gaat, als ik twee of drie jaar wacht, zullen de prijzen toch wel dalen? Alle nieuwe technologieën worden immers toegankelijker met de tijd..."

Denis Tulleneers (knipoog): "Laten we eerlijk zijn: kun je één product of grondstof noemen waarvan de prijs echt gedaald is? Diesel? Nee. Elektriciteit? Zelfs elektriciteit niet. Zelfs voertuigen met verbrandingsmotoren zijn nooit in prijs gedaald. Integendeel, de prijs van bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor is sterk gestegen en zal dat in de toekomst blijven doen."

"Kortom, de overstap naar elektrisch uitstellen, of vandaag een voertuig met verbrandingsmotor kopen, betekent veel te veel betalen, onmiddellijke besparingen op brandstof, onderhoud en belastingvoordelen mislopen, en snel de toegang tot lage-emissiezones verliezen... Kortom, het betekent je rekeningen zien stijgen terwijl anderen verder gaan."

Kritiek: "Wat als de belastingvoordelen morgen verdwijnen? We weten allemaal dat deze stimulansen niet eeuwig duren..."

Denis Tulleneers: "Zelfs zonder subsidies is de TCO van een elektrisch voertuig al veel gunstiger dan die van een verbrandingsmotor, vooral dankzij de NTD, die veel voordeliger blijft voor een elektrisch voertuig dan voor een verbrandingsmotor."

Ten tweede streeft Europa naar koolstofneutraliteit tegen 2050 en wil het de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor stopzetten vanaf 2035. Bijgevolg zal de overheid elektrische voertuigen blijven bevoordelen en verbrandingsvoertuigen bestraffen. Natuurlijk kunnen deze deadlines enigszins worden aangepast, maar de logica blijft dezelfde.

Tot slot wil ik erop wijzen dat het antwoord al in uw vraag stond: als u vandaag profiteert van een gunstige fiscale situatie, waarom zou u dan wachten tot deze mogelijk verslechtert en niet meteen kopen?

Ford antwoord: Naast al deze financiële voordelen zijn er Ford Pro oplossingen om de TCO en productiviteit te optimaliseren: geavanceerde telematica, real-time vlootcontrole, energieoptimalisatie en intelligente ritplanning. Met deze tools wordt winstgevendheid elke dag een meetbare realiteit, niet alleen een belofte.

Verbruik, het kerncijfer:
0,53 €/kWh. Onder deze drempel zijn elektrische voertuigen zuiniger dan diesels (€1,64/l). Op het werk kunnen de oplaadkosten zo laag zijn als €0,30/kWh, of minder dan € 4 per 100 km. Simpel gezegd: als je energiebudget €7/100 km is met een elektrische Transit, kost de dieselversie je bijna twee keer zoveel.

Autonomie et durée de vie des batteries

Actieradius en levensduur van de batterij

Kritiek: "Op papier heel goed. Maar in de praktijk rijdt, stopt en start een bestelwagen soms de hele dag door. Verwarming in de winter, airconditioning in de zomer, verlichting, gereedschap aan boord... Kunnen deze voertuigen het echt bijbenen?"

Denis Tulleneers: "Ja, en dat is bevestigd. Bij Ford haalt de e-Transit 394 km WLTP, de Custom 331 km. Dit bereik is over het algemeen voldoende voor het dagelijks gebruik van de meeste bedrijfsvoertuigen. Als een bedrijf dit aantal kilometers regelmatig of systematisch overschrijdt, kunnen bedrijven dankzij de toename van het aantal openbare oplaadpunten hun ritten optimaliseren."

"Bovendien behouden batterijen hun capaciteit in de loop der tijd: het gemiddelde verlies is niet meer dan 2% per jaar, waardoor 88% van de capaciteit overblijft na 6 jaar. Dit is geen theorie, dit is een feit."

Criticus: "U vertelt me dat een batterij slechts een paar procent per jaar verliest. Maar bij intensief gebruik, met kou, gewicht en druk stadsverkeer, versnelt dit niet?"

Denis Tulleneers: "Natuurlijk is het milieu belangrijk. Maar we mogen de opleiding in elektrisch rijden niet verwaarlozen: flexibel, anticiperend rijden en een goed beheer van het opladen maken het verschil. Door te kiezen voor 'intelligent' opladen - gematigd, regelmatig en goed verdeeld - wordt de chemische belasting van de batterij verminderd en blijft zijn capaciteit op de lange termijn beter behouden."

"Bovendien duurt een optimale oplaadbeurt op het juiste moment slechts een paar minuten en kan tijdens een koffiepauze tientallen extra kilometers worden bespaard, terwijl de levensduur van de accu behouden blijft."

Het antwoord van Ford: "Onmiddellijk koppel, stilte, comfort... en actieradius gegarandeerd door deze batterij met zijn lange levensduurgarantie. En vergeet niet: Ford garandeert zijn accu's 8 jaar of 160.000 km. Dat is een enorme zekerheid voor bedrijven. Onze technologie is niet langer een experiment: ze is volwassen."

Om te onthouden:
8 jaar of 160.000 km: dat is de Ford batterijgarantie. Het verzekert de investering over de volledige levensduur van een bedrijfsvoertuig en dekt het overgrote deel van het gebruik, dat over het algemeen binnen een overeenkomstige actieradius valt.

Valeur de revente de Utilitaires électriques

Wederverkoopwaarde

Kritiek: "Oké, de actieradius hangt ook af van gezond verstand en goed gebruik. Maar er is één vraag die veel mensen stellen: de restwaarde. Een diesel heeft nog steeds waarde, zelfs na 5 jaar. Maar wie wil er nu een elektrische bestelwagen met een batterij die al goed versleten is?"

Denis Tulleneers: "Het is een veelgehoorde zorg. Maar de feiten spreken voor zich: de batterij verliest slechts 2% per jaar. En Ford dekt hem 8 jaar of 160.000 km. Tweedehands kopers kopen dus niet blindelings, ze profiteren nog steeds van een degelijke garantie."

"Het idee dat een diesel na 5 jaar altijd een goede waarde behoudt, is niet echt meer waar. Verkeersbeperkingen in veel steden, steeds ongunstigere belastingregimes, een dalende vraag en het negatieve imago dat met diesel wordt geassocieerd, leiden tot een sterke waardedaling op de tweedehandsmarkt."

"In veel gevallen verliest een 5 jaar oude diesel bestelwagen nu veel meer waarde dan voorheen, soms zelfs meer dan een elektrisch model waarvan de batterij nog onder garantie is."

Kritiek: "Maar de tweedehands elektrische markt staat nog in de kinderschoenen. Hoe kunnen we er zeker van zijn dat de doorverkoopwaarde aan de verwachtingen zal voldoen?"

Denis Tulleneers: "Wel, de vraag groeit en het aanbod is beperkt. Dat creëert automatisch waarde. En met de proliferatie van lage-emissiezones zullen diesels snel hun aantrekkingskracht verliezen. Elektrische auto's daarentegen zullen hun recht op toegang behouden. Een doorslaggevend voordeel voor de doorverkoop."

Het antwoord van Ford: "Ford werkt samen met zijn leasepartners om vanaf het begin concurrerende restwaarden te garanderen. De e-Transit en e-Transit Custom worden gezien als benchmarks in de markt, wat de doorverkoop veiliger maakt en bedrijven geruststelt."

Tweedehandsmarkt:

De zeldzaamheid van elektrische bestelwagens houdt hun waarde hoog.
Overdraagbare batterijgarantie: een echt voordeel als het op doorverkoop aankomt.
Lage-emissiezones: elektrische voertuigen hebben nog steeds toegang, diesel niet.

Recharge et infrastructures

Opladen en infrastructuur

Kritiek: "Praktisch gezien heeft een KMO geen eigen tankstation. Is het echt realistisch om oplaadpunten te installeren, meerdere voertuigen te beheren en de elektriciteitskosten in de gaten te houden?"

Denis Tulleneers: "Op zichzelf lijkt het inderdaad ingewikkeld. Maar met ondersteuning is het veel eenvoudiger. Ford Pro Charging biedt een kant-en-klare service: terminals geïnstalleerd op het depot of bij de bestuurders, toegang tot het openbare netwerk en gecentraliseerd beheer. Digitale tools bepalen de beste oplaadstrategie voor elk voertuig en elke rit."

Criticus: "Ja, maar laten we ons de realiteit eens voorstellen: uw voertuigen kunnen de hele nacht in het stopcontact blijven zitten, of erger nog, overdag vastzitten in afwachting van hun beurt om op te laden. Hoe kan een bedrijf onder deze omstandigheden normaal functioneren zonder zijn wagenpark stil te leggen?"

Denis Tulleneers: "Helemaal niet. Het opladen gaat snel: in ruim dertig minuten op een superlader heb je 80% van je actieradius teruggewonnen. Maar het is een feit dat je het opladen goed moet leren organiseren. Intelligente planning en doordacht gebruik houden de voertuigen beschikbaar en maken het wagenpark dagelijks efficiënt en productief."

Het antwoord van Ford: "180 kW voor de e-Transit, 125 kW voor de Custom. Met een gemiddeld verbruik van 18 tot 19,4 kWh/100 km blijft het energiebudget onder controle, zelfs bij marktschommelingen. En dankzij gecentraliseerd beheer en digitale tools wordt elk voertuig op het optimale moment opgeladen, zonder de business op te houden."

Wist u dat?
Een snelle lading van 30 minuten is over het algemeen voldoende voor een halve dag stadsritten.

Poids et capacité de chargement

Gewicht en laadvermogen

Kritiek: "Het is altijd hetzelfde argument: batterijen zijn zwaar, dus verlies je laadvermogen. Voor een vakman of transporteur kan dat het verschil maken. Is een aannemer die zwaar gereedschap en apparatuur moet vervoeren in de praktijk dan niet in het nadeel? Want in dit soort zaken kan verlies van laadvermogen al snel een echte handicap worden."

Denis Tulleneers: "Het is waar dat batterijen veel wegen. Maar dit argument is achterhaald. De elektrische voertuigen van vandaag hebben voldoende laadvermogen voor de meeste toepassingen."

Ford's antwoord: "De E-Transit biedt een laadvermogen tot 1.500 kg voor een volume van 15,1 m³, terwijl de E-Transit Custom 934 kg biedt voor 9 m³. Met andere woorden, zelfs in de elektrische versie hebben de meeste bedrijven de capaciteit die ze dagelijks nodig hebben."

In de praktijk:
- De E-Transit kan tot 1.500 kg materiaal vervoeren en biedt een laadvolume tot 15,1 m³, het equivalent van ongeveer 6 standaardpallets.
- De E-Transit Custom, met een laadvermogen van 934 kg en een volume tot 9 m³, is ideaal voor vakmensen of KMO's om gereedschap, materiaal en klein materiaal te vervoeren.
- Dankzij deze capaciteiten beschikken de meeste professionals over een elektrisch bedrijfsvoertuig dat dagelijks volledig operationeel is.

iage et fiabilité VU électriques

Imago en betrouwbaarheid

Kritiek: "Sommige mensen zullen zeggen dat het greenwashing is: een milieuvriendelijke showcase om je imago op te krikken, maar geen echt werkende oplossing."

Denis Tulleneers: "Die kritiek heb ik eerder gehoord. Maar de ervaring leert het tegenovergestelde: klanten waarderen bedrijven die innoveren en hun verantwoordelijkheid nemen voor het milieu, en dit wordt een echt verkoopargument."

"De industrie heeft in vijf jaar meer vooruitgang geboekt op het gebied van elektrische mobiliteit dan in tientallen jaren op het gebied van verbrandingsmotoren, en 95% van de gebruikers die de sprong hebben gewaagd, zegt niet van plan te zijn om terug te keren. De zeldzame uitzonderingen zijn het gevolg van het kiezen van een voertuig of dienst die niet aan hun behoeften voldoet."

Kritiek: "Wat als de technologie je in de steek laat? Een batterij die het begeeft, een voertuig dat niet levert, het is allemaal geloofwaardigheid die in elkaar stort..."

Denis Tulleneers: "Het is precies om dit risico te vermijden dat Ford de hele oplossing heeft ontworpen: een compleet gamma van betrouwbare elektrische voertuigen aangepast aan alle behoeften, een ecosysteem van diensten om de overgang te begeleiden - advies, financiering, telematica om de gezondheidstoestand van de voertuigen op te volgen en te anticiperen op eventuele problemen, monitoring en tools om maximale prestaties en productiviteit te garanderen."

Het antwoord van Ford: "En natuurlijk speelt de garantie een belangrijke rol: 8 jaar of 160.000 km op de batterij. Met het Ford-netwerk, SYNC 4 en Ford Pro Telematics voor real-time monitoring heb je een solide oplossing. Niet alleen betrouwbaar, maar ook goed voor het imago van uw bedrijf."

Conclusies van de expert

Conclusions de l'expert"Vandaag de dag zijn elektrische voertuigen niet langer een gadget: ze zijn een echt concurrentiemiddel. Lagere kosten, een beter imago, toegang tot lage-emissiezones, een geruststellende actieradius, snel opladen, optimaal comfort en rijplezier, opvolgingsdiensten en een gamma dat aan alle behoeften beantwoordt..."

"95% van de gebruikers die de sprong gewaagd hebben, zou nooit meer teruggaan. Met E-Transit en E-Transit Custom is elektrische mobiliteit al een operationele en onmiddellijk rendabele oplossing. De echte vraag is dus niet langer waarom elektrisch rijden, maar waarom wachten?"


- Denis Tulleneers, Senior Trainer bij EuroFleet Consult

FORD
HUNDERENVELDLAAN 10
1082 SINT-AGATHA-BERCHEM
+3224822000
fleet@ford.com
www.ford.be

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door JFE23 juni 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook