TKM Industries verhoogt capaciteit met geavanceerd Acura 65-bewerkingscentrum
Op weg naar 24/7 productie
TKM Industries in Luik is de nieuwste aanwinst van de investeringsholding die is opgericht door Naji El Masri en Alain Genard. Dit toonaangevende bedrijf verenigt een team van specialisten in lasersnijden, plaatbewerking, lassen en machinale bewerking, evenals schilders- en onderhoudsprofessionals. Onlangs werd een Hedelius Acura 65 5-assig bewerkingscentrum toegevoegd aan het machinepark om de productiviteit te verhogen.
Overname van ATIMA-TPIM
Naji El Masri, burgerlijk ingenieur van opleiding, is terug in België na een lange en succesvolle internationale carrière. Hij gebruikt de holding voor industriële investeringen die hij samen met drie andere partners heeft opgericht om een kleine 'klomp' in Fleurus over te kopen, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de handel in composietmaterialen en dat vooral machinefabrikanten als klant heeft. Het is 2019.
Twee jaar later riepen gesprekken met een grote Duitse prospect, die niet alleen grondstoffen maar ook afgewerkte onderdelen wilde kopen, de vraag op om samen te werken met een fabrikant. Dit leidde tot de overname van ATIMA-TPIM, een fabrikant van onderdelen van composiet, kunststof, schuim en aluminium gevestigd in Milmort, een deel van de gemeente Herstal.
Eind 2024 werd het bedrijfsportfolio verder uitgebreid met de overname van TKM Industries, ook in de regio Luik, gespecialiseerd in lasersnijden, plaatbewerking, lassen, machinale bewerking, onderhoud en verven.
"Met deze overname zijn onze activiteiten complementair. We hebben drie sterke pijlers die ons in staat stellen om het hele scala aan mogelijke materialen, alle belangrijke productietechnieken en eindassemblage te dekken. We zijn aanwezig in groeimarkten zoals lucht- en ruimtevaart, spoorwegvervoer, staalproductie en machinebouw. In elke fase creëren we toegevoegde waarde en aanzienlijke marges", zegt Naji El Masri, CEO van TKM Industries.
Het machinepark uitbreiden om aan de groeiende vraag te voldoen
Het machinepark van TKMi omvat een bewerkingscentrum dat wordt bediend door een beladingsrobot. "Voor deze configuratie heeft onze ontwikkelingsstrategie een drieledig doel: het verhogen van de capaciteit, het vergroten van het aantal beschikbare gereedschappen en het hebben van een interface waarmee programma's op afstand kunnen worden geladen op de meest ergonomische manier", vertrouwt Naji El Masri ons toe.
In 2000 kocht het bedrijf al zijn eerste Hedelius-machine, waarvan het ergonomische ontwerp al een groot voordeel was. En wat de aankoop van apparatuur betreft, wordt de voorkeur gegeven aan Europese of Japanse producten.
"Europa heeft echt een aantal unieke troeven: producten van topkwaliteit, de juiste prijs en echte service. Met het nieuwe 5-assig centrum Hedelius Acura 65, uitgerust met een stand-bymagazijn voor 245 gereedschappen en een Heidenhain-besturing, beschikken we over een hoogwaardige machine met een gebruiksvriendelijke interface, waardoor de beladingsrobot nu op beide machines (links en rechts) kan worden gebruikt zonder compatibiliteitsproblemen", legt Naji El Masri uit.
De toegevoegde waarde van mensen benutten
Zoals Erik Kinat, Sales Manager bij Promas, uitlegt: "We hebben dezelfde filosofie. We verdelen voornamelijk Europese merken. We gebruiken ook onze eigen machines om onze onderdelen te ontwerpen, met de nadruk op ergonomie in het gebruik."
"In dit geval voorkomt de plaatsing van de nieuwe Hedelius Acura 65 de noodzaak om een tweede robot aan te schaffen, aangezien de bestaande robot beide machines belast, met weinig programmeerinterventie en met het voordeel van een netwerk om de machine op afstand te bedienen via een tablet-pc".
"Het is belangrijk om te beseffen dat een prijsofferte in feite gelijk staat aan het verkopen van minuten", legt Naji El Masri uit. "Minuten van het gebruik van onze infrastructuur, inclusief arbeid. We moeten dus het maximale halen uit deze minuten gebruik van de menselijke factor, want de kosten zijn hoog. Uiteindelijk moet de tijd die nodig is om een onderdeel te produceren zo kort mogelijk zijn, dus we moeten onnodig heen en weer geloop tussen de operator en de machine vermijden.
Blik op de toekomst
TKMi plant al 24/7-productie. Klantendossiers zijn in behandeling.
Op het vlak van service is de Promas-distributeur snel bereikbaar en kan hij ook zeer snel ingrijpen dankzij zijn team van dertien technici, dus hier hoef je je geen zorgen over te maken.
"Een ander positief punt is dat deze nieuwe machine voor bepaalde klanten een bewijs is van de vastberadenheid van het bedrijf om vooruit te gaan. De huidige opstelling heeft een duidelijke impact op de aantrekkelijkheid van ons bedrijf voor bepaalde projecten", besluit de CEO.