Veiligheid & hygiene Partnercontent

Gepland liftonderhoud

Een sterk duo voor de renovatie van liften

Maintenance programmée des ascenseurs1
Nieuwe BP Eurolift-kast (foto: Schmersal)

GSK Belgium telt ongeveer 140 personen- en goederenliften in zijn drie productievestigingen. Voor de renovatie van deze liften doet de groep een beroep op een duo experten die samenwerken om ervoor te zorgen dat ze probleemloos blijven werken, in overeenstemming met de veiligheidsnormen en interne instructies die specifiek zijn voor het biofarmaceutische bedrijf.

Sinds 2012 is Technilift verantwoordelijk voor de renovatie en modernisering van de liften en goederenliften die in de drie productievestigingen van de GSK-groep worden gebruikt. Met meer dan 9.000 werknemers in Wavre, Rixensart en Gembloux is de biofarmaceutische groep georganiseerd in verschillende productie-eenheden voor vaccins, die elk volledig zelfstandig de onderhoudswerkzaamheden aan hun liften- en goederenliften organiseren en plannen, binnen het beschikbare budget en met als doel de storingen tot een minimum te beperken om de productie niet of nauwelijks te verstoren.

Technilift en Schmersal, een symbiotisch partnerschap

Er zijn veel verschillende soorten liften: hydraulische liften, kabelliften, liften met of zonder machinekamer ... In het geval van liften zonder machinekamer (MRL, zijnde Machine Room Less) is de eerste uitdaging van renovatie het respecteren van de bestaande afmetingen van de kast. Of het nu gaat om een lichte of grondige renovatie, er komt veel meer bij kijken dan alleen het vervangen van een oproepknop of verlichting. Afgezien van het vervangen van de cabine zelf, een relatief zeldzame gebeurtenis, omvat renovatie meestal het reviseren van de elektronica, het controleren of vervaardigen van de bedieningspanelen (in de cabine en op de bordessen), het vervangen van de motor en het overschakelen op bustechnologie om de bedrading te beperken.

"We werken met producten van Schmersal, waardoor we slechts één leverancier hebben en een open, betrouwbaar en compatibel systeem kunnen behouden"

Maintenance programmée des ascenseurs2
Eurolift originele kast

"We kunnen ook verlichting voor de schacht toevoegen, een weegsysteem voor de cabine om overbelasting te voorkomen en een systeem voor bijstand, toezicht en interventie op afstand. We kunnen ook veiligheidsuitrusting of elektrische back-upapparatuur toevoegen om eventuele plotse stroomonderbrekingen op te vangen", legt Jean-Paul Abinet, Technical Inside Sales bij Schmersal, uit. Vincent Van Velthem, Supervisor bij Technilift vult aan: "Voor GSK werken we uitsluitend met producten van Schmersal, waardoor we maar één leverancier hebben en zeker kunnen zijn van een open, betrouwbaar en compatibel systeem, ongeacht het merk van de lift."

Rekening houden met de specifieke behoeften van de klant

De vloot van personen- en goederenliften wordt gereviseerd en gemoderniseerd met een frequentie van vijf tot zes eenheden per jaar. "Werken in een biofarmaceutische omgeving brengt echter bepaalde specifieke kenmerken met zich mee die verband houden met de uitgevoerde activiteiten. GSK vereist bijvoorbeeld de installatie van 'interlocking', een apparaat dat voorkomt dat de deuren van de overloop opengaan als de cabine zich niet op gelijke hoogte met de deuren bevindt. Busconnectiviteit, in plaats van bekabeling, betekent dat we aan dit soort eisen kunnen voldoen. Bovendien moeten onze technici gevaccineerd zijn voordat ze toegang krijgen tot de verschillende zones, om besmetting van de productie te voorkomen. Hetzelfde geldt voor externe certificeerders", legt Vincent Van Velthem uit.

Maintenance programmée des ascenseurs3

Onderhoud is ook schaalbaar

Gezien de vereisten van de productie is het duidelijk dat de nadruk ligt op het aanbieden van een globale en perfect aangepaste onderhoudsoplossing die de klant zoveel mogelijk ontzorgt en het risico op fouten minimaliseert. "Met het oog op meer veiligheid werken we momenteel aan een nieuwe veiligheidscontroller die de huidige mechanische eindschakelaar aan het einde van de slag zal vervangen. Hierdoor is er minder bedrading nodig en wordt de installatie eenvoudiger voor het technisch personeel. Met deze nieuwe besturing stuurt alleen de positioneringsencoder in de as veiligheidsinformatie naar het systeem, dat dienovereenkomstig reageert. Er is geen mechanische interventie nodig in geval van snelheidoverschrijding", verklaart Jean-Paul Abinet.

SCHMERSAL
NIEUWLANDLAAN 73
3200 AARSCHOT
+3216571618
info-be@schmersal.com
www.schmersal.be

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook