Machineonderdelen

Innoveren onder tijdsdruk

Hoe Festo en Apex Dynamics klanten flexibel bedienen

Martin de Deyne, senior application engineer bij Festo
Martin de Deyne, senior application engineer bij Festo, met Thom van Oss, directeur bij Apex Dynamics

Een maatwerkmachine ontwikkelen en leveren binnen zes weken? Dat lijkt een flinke uitdaging, maar dankzij de nauwe samenwerking tussen Festo en Apex Dynamics werd het werkelijkheid. Apex Dynamics leverde binnen enkele dagen een tandwielkast en de noodzakelijke informatie, waardoor Festo snel een adapterplaat kon 3D-printen. We spraken met Martin de Deyne, senior application engineer bij Festo, over dit project en de succesvolle samenwerking.

Directe aanpak

"We schakelen Apex Dynamics altijd in als we snel een oplossing nodig hebben die we niet standaard op de plank hebben liggen. Thom en zijn team staan klaar met technische ondersteuning en helpen ons om in korte tijd alles voor elkaar te krijgen", zegt Martin de Deyne van Festo.

"Voor dit project hebben we de data van de 3D-modellen uitgewisseld en een tijdelijke motoradapterplaat geprint om tijd te winnen tijdens de integratie. Hun directe aanpak en technische flexibiliteit zijn echt een meerwaarde. Als een klant ons om een oplossing vraagt, kunnen we dankzij Apex direct schakelen en dat is goud waard."

Over Festo
Festo is een technologisch marktleider op het gebied van aandrijftechniek en industriële automatisering. Martin de Deyne begeleidt als senior application engineer klanten bij het ontwikkelen van maatwerkoplossingen en zorgt voor een optimale integratie van Festo-producten in diverse machines. Met een breed productportfolio en technische expertise biedt Festo zowel high-end als gestandaardiseerde oplossingen, altijd afgestemd op de behoeften van de klant.

Spoedoplossing: machineontwikkeling in 6 weken

"Bij dit specifieke project stond doorlooptijd centraal", vertelt De Deyne. "De klant, actief in de post- en pakkettenmarkt, kampte met een acute uitdaging: het ontwikkelen van een machine die de werkdruk op hun medewerkers verlicht, binnen een extreem kort tijdsbestek. Omdat de arbeidsomstandigheden onder druk stonden, kregen we de taak om in slechts zes weken een werkend prototype op te leveren."

Festo 3D-printte de adapterplaat
Festo printte de adapterplaat voor de koppeling tussen de tandwielkast en de servomotor in 3D

"Hoewel we snel de juiste tandwielkast van Apex Dynamics konden krijgen, was de benodigde adapterplaat nog niet beschikbaar. We hadden de tandwielkast dus snel op locatie, maar om tijd te winnen besloten we creatief te worden. We hebben de data van de 3D-modellen uitgewisseld en een tijdelijke flens 3D-geprint, om alvast te kunnen beginnen met de integratie", vervolgt de senior application engineer bij Festo.

"Binnen drie dagen hadden we een werkende oplossing die de klant in staat stelde om direct door te gaan. Deze samenwerking en het snelle schakelen met Apex was cruciaal om de strakke deadline te halen."

"Onze kracht is dat we flexibel zijn en direct kunnen inspelen op de specifieke eisen van de klant", voegt Thom van Oss, directeur van Apex Dynamics, toe. "Voor ons is het belangrijk dat we niet alleen het gevraagde product leveren dat gevraagd wordt, maar ook actief meedenken in situaties waarin snelheid en technische creativiteit vereist zijn. Dat, gecombineerd met onze zeer korte levertijden, maakt in veel gevallen het verschil."

In dit project werd de AE155-070 tandwielkast van Apex Dynamics gebruikt, gecombineerd met de Festo EMMT-AS-100-M-HS-xxB servomotor.

Investeren in lange termijn klantrelaties

Martin de Deyne, Festo
Bij Festo draait het niet alleen om techniek, maar ook om strategische samenwerking

Door proactief met klanten mee te denken, helpt Festo bedrijven hun lange termijndoelen te bereiken. Dankzij deze klantgerichte aanpak en technische expertise bouwen ze sterke relaties op, waardoor ze steeds eerder worden betrokken bij nieuwe projecten.

"Ons doel is om vertrouwen op te bouwen door goed naar de klant te luisteren en pragmatisch mee te denken. Mijn rol in de sales is natuurlijk om ons product in de machine te krijgen, maar dat mag nooit ten koste gaan van de relatie. We kijken altijd wat het beste past bij de vraag en de situatie van de klant, want over een maand werken we weer samen aan iets anders en dan moeten we met elkaar door een deur", aldus De Deyne.

"Dit project met Apex heeft ons weer laten zien dat als wij flexibel en snel kunnen schakelen, klanten ons eerder bij nieuwe projecten betrekken. We hebben ook bij deze klant laten zien waar we als team toe in staat zijn. Inmiddels zitten we nu dan ook vroeg bij andere projecten van deze klant aan tafel."

Move forward

Apex Dynamics move forwardDe samenwerking tussen Festo en Apex Dynamics bewijst hoe belangrijk snelle informatie-uitwisseling en korte levertijden zijn. Klanten krijgen binnen een dag antwoord op hun vragen en een duidelijke offerte. Na goedkeuring hebben ze hun tandwielkast, tandheugel, rondsel, koppeling of smeersysteem vaak al binnen twee weken in huis.

Wil jij ook ervaren hoe snel en flexibel Apex Dynamics werkt? Neem contact op via sales@apexdyna.nl of bel +31 (0)492 509 995.

APEX DYNAMICS
CHURCHILLLAAN 101
5705 BK HELMOND
+31492509995
sales@apexdyna.be
www.apexdyna.be
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook