Grafisch nieuws Partnercontent

VIGC, SCGM en Dienstencentrum lanceren vernieuwde certificatie voor digitale drukkwaliteit

In een grensoverschrijdende samenwerking introduceren het Vlaamse Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC), de Nederlandse Stichting Certificatie Grafimedia (SCGM) en Dienstencentrum een vernieuwde certificeringsdienst voor digitaal drukwerk.

regenboog
De certificatieprocedure beoordeelt het volledige printproces: van de aangeleverde kleurdata, de kleurinstellingen op digitale printers tot het eindresultaat op specifiek substraat

Deze certificatie biedt drukkerijen en LFP-bedrijven in de grafische sector een betrouwbaar kwaliteitslabel waarmee zij hun klanten kunnen garanderen dat hun digitaal drukwerk voldoet aan hoge standaarden voor kleurkwaliteit en voorspelbaarheid.

Officieel certificaat

Sinds 2006 certificeren VIGC en SCGM drukkerijen op basis van internationale standaarden. Met de opkomst en snelle evolutie van digitale printtechnologieën is nu ook het certificeringstraject voor digitaal drukken volledig vernieuwd. De certificatieprocedure beoordeelt het volledige printproces: van de aangeleverde kleurdata, de kleurinstellingen op digitale printers tot het eindresultaat op specifiek substraat. Drukkerijen die slagen, ontvangen een officieel certificaat dat twee jaar geldig is.

“Wie vandaag voorspelbare kleur wil garanderen aan zijn klant, moet kunnen aantonen dat het productieproces gestandaardiseerd is én beantwoordt aan de gevraagde kwaliteitseisen”, zegt Fons Put, senior innovation consultant bij VIGC. “Deze certificatie is daarvoor hét bewijs.”

ISO 12647-7

De procedure is volgens de initiatiefnemers toegankelijk en helder: drukkerijen registreren hun printconfiguratie, ontvangen een testvorm van het VIGC en printen die volgens opgegeven condities. Het VIGC analyseert vervolgens de testprints op kleurverschillen, kleurbereik en nauwkeurigheid. Enkel wie voldoet aan de ISO 12647-7 toleranties voor contractproofing ontvangt het certificaat.

“Deze certificatie is niet zomaar een technische exercitie”, stelt John Koekenbier, directeur van SCGM. “Het is een strategisch instrument dat drukkerijen in staat stelt zich te onderscheiden in een competitieve markt waar kwaliteit steeds belangrijker wordt.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat16 september 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook