Fespa: SmartHub focust op personalisatie en slimme productie
Tijdens de komende editie in Berlijn pakt Fespa opnieuw uit met de ‘Personalisation Experience’. Het SmartHub conferentieprogramma is dit jaar uitgebreid en loopt nu gedurende de eerste drie dagen van de internationale vakbeurs. Een greep uit het aanbod.

Mass customisation in the age of AI: van maatwerkproducten tot algoritmisch design
Frank Piller van de RWTH Aachen University belicht de evolutie van mass customisation en de transformerende kracht van AI. Bezoekers ontdekken hoe AI-gedreven personalisatie, slimme maatoplossingen en generatieve AI bedrijven in staat stellen producten en diensten als nooit tevoren te personaliseren. De sessie biedt een toekomstgerichte blik op maatwerkoplossingen, en benadrukt het belang van strategische integratie om het volledige potentieel van AI te benutten.
RSPCA: datagestuurde marketing voor meer impact
In deze sessie bekijken Charlie Stewart (development lead bij Ebi), Tom Ridges (CEO van Herdify), en Ben Briggs (managing partner bij Join the Dots) hoe liefdadigheidsorganisaties steeds meer vertrouwen op datagestuurde strategieën om hun impact te maximaliseren. Ze gaan in op hoe gedragsinzichten de doelgroepbenadering kunnen verfijnen en de marketingefficiëntie kunnen verhogen. Aan de hand van de kerstcampagne van de RSPCA tonen ze aan hoe het optimaliseren van responsdata, het testen van verschillende formaten en het inzetten van gelokaliseerde boodschappen leidde tot een toename van 80% in donoracquisitie en een daling van 54% in kosten per donatie.
The power of personalisation: golfkartonverpakkingen via on-demand digitale druk
Kerry Sanders, vice president Market & New Business Development bij EFI, legt uit hoe digitale printtechnologie drukkers en verpakkingsprofessionals in staat stelt te voldoen aan de veranderende eisen van klanten. De sessie behandelt waarom personalisatie belangrijk is, de voordelen van variabele dataprinting en hoe maatwerk nieuwe inkomstenstromen kan creëren.
Naast de individuele presentaties vinden er ook paneldiscussies plaats, waaronder sessies geleid door Debbie McKeegan, Fespa's textielambassadeur, over slimme productie.
The rise of B2B in print on-demand: personalisatie inzetten om groei te stimuleren
Deze paneldiscussie brengt Rusty Pepper (Taylor OnDemand), Hans Scheffer (HelloPrint) en James Old (Prodigi Group) samen voor een blik op de evoluerende B2B-markt in on-demand print. Er wordt gekeken naar de fundamentele verschillen tussen de Europese en Amerikaanse markt, de unieke uitdagingen rond personalisatie en hoe merken, leveranciers en resellers best practices kunnen implementeren om gepersonaliseerde B2B-oplossingen op te schalen.
Hoe automatisering de toekomst van textielproductie beïnvloedt
David Sweetnam en Johnny Shell, principal analysts bij Keypoint Intelligence, bespreken hoe automatisering de werking van de textiel- en kledingindustrie fundamenteel verandert. Denk aan meer efficiëntie, snellere doorlooptijden, betere kwaliteit en uiteraard hogere marges.
When Less Makes More!
Debbie McKeegan en haar gasten helpen deelnemers te begrijpen hoe ‘minder doen’ méér kan opleveren voor hun printbedrijf. Deze sessie verkent het potentieel van slimme productie, en toont hoe geavanceerde technologie, gestroomlijnde processen en duurzame praktijken kunnen leiden tot winstgevende én milieuvriendelijke productie.
