Zo ziet Hankook de band en auto van morgen
Tijdens zijn Design Innovation Day 2025 presenteerde Hankook een 3D-geprinte duurzame band en een mobiliteitspod met bolvormige wielen. De concepten combineren recyclage, robotica en design en geven een inkijk in de toekomst van mobiliteit.

De Koreaanse bandenfabrikant Hankook stelde twee opvallende concepten voor die de mobiliteit van morgen moeten illustreren: een duurzame, in 3D geprinte band en de PathCruizer, een tweezits-mobiliteitspod op een robotisch platform met bolvormige wielen.

De Sustainable Concept Tyre wordt laag per laag opgebouwd in een 3D-printer en maakt gebruik van gerecycleerde en hernieuwbare grondstoffen. Het loopvlak volgt een organisch patroon geïnspireerd op efficiëntieprincipes uit de natuur. Samen met engineeringpartner Harvestance werd het prototype ontwikkeld met behulp van Ntop-designsoftware. Doel: grondstoffenefficiënt produceren, makkelijk recycleren en langdurige duurzaamheid.
De PathCruizer is gebaseerd op het WheelBot 2-platform met bolwielen die alle richtingen uit kunnen: zijwaarts, diagonaal of draaien op de plaats. Deze wendbaarheid maakt het concept interessant voor gebruik in luchthaventerminals of stedelijke mobiliteitshubs. Voor dit project werkte Hankook samen met de robotics-start-up Calmantech.
Beide projecten kaderen in het Design Innovation Project, dat Hankook sinds 2012 organiseert in samenwerking met internationale ontwerpscholen zoals de University of Cincinnati, het Royal College of Art in Londen en de Hochschule Pforzheim. Technologiepartners zoals LG Electronics, Rainbow Robotics en Calmantech leverden bijkomende expertise. De concepten sleepten ondertussen prijzen in de wacht bij o.a. Red Dot, iF en IDEA Award.

Met zijn jaarlijkse Design Innovation Day wil Hankook de kruisbestuiving tussen innovatie, design en duurzaamheid versterken en tegelijk de samenwerking met technologische partners verdiepen.