Compacte EV’s stoten gevestigde namen van leasingtroon
De eerste helft van 2025 markeert een kantelpunt in de Belgische leasemarkt. Volgens de meest recente gegevens van Arval Mobility Observatory waren de Kia EV3 en de Škoda Elroq de populairste bedrijfswagens bij nieuwe bestellingen. Daarmee verdringen ze gevestigde namen als Tesla Model Y en Model 3, die na jaren aanwezigheid uit de top 10 zijn verdwenen.

BEV-aandeel blijft groeien
Elektrische wagens blijven hun marktaandeel vergroten: 85,5% van de nieuwe bestellingen bij Arval betreft volledig elektrische voertuigen. Minder dan 10% (8,19%) rijdt nog op benzine of diesel, terwijl plug-in hybrides goed zijn voor iets meer dan 6%.
Doorbraak in lagere segmenten
Opvallend is de groei in de lagere bedrijfswagensegmenten. Waar deze categorieën vroeger bijna volledig op verbrandingsmotoren vertrouwden, vertegenwoordigen ze nu al 11,44% van alle bestelde BEV’s. Compacte modellen (categorie 3) nemen 25,47% voor hun rekening. Middenklasse- en grotere wagens hebben samen een aandeel van ruim 41%, en ook in de hogere segmenten kiezen klanten steeds vaker voor volledig elektrisch.
Kostenplaatje in het voordeel van EV’s
Volgens Arval winnen deze nieuwe, kleinere EV’s nu ook op het vlak van Total Cost of Ownership (TCO) van vergelijkbare benzinemodellen. Onderhoud, diensten, belastingen en een verbeterde actieradius zorgen ervoor dat ze ook qua prestaties kunnen wedijveren met grotere EV’s van enkele jaren geleden.
Een nieuwe top 10
Naast de Kia EV3 en Škoda Elroq vervolledigt de BMW iX1 de top 3. Audi is aanwezig met de Q6 e-tron (4e) en Q4 e-tron (9e), Škoda met de Enyaq (5e), Mercedes met de EQB (6e) en BMW met de i4 (7e). Volkswagen scoort met de ID.4 (8e) en Volvo met de EX40 (10e).
De meest bestelde bedrijfswagens tijdens de eerste helft van 2025:
- Kia EV3
- Škoda Elroq
- BMW iX1
- Audi Q6 e-tron
- Škoda Enyaq
- Mercedes EQB
- BMW i4
- Volkswagen ID.4
- Audi Q4 e-tron
- Volvo EX40
Geen doorbraak voor Chinese merken
In tegenstelling tot Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk, waar Chinese EV-merken terrein winnen, blijft hun aanwezigheid in de Belgische leasemarkt beperkt. Arval wijst op de hoge Europese importheffingen die de prijs opdrijven. Landen buiten de EU, zoals Noorwegen en het VK, kennen die invoertaksen niet, wat de acceptatie daar vergemakkelijkt.