Autoveiligheidssystemen Partnercontent

Vijf modellen scoren topresultaat in nieuwste Euro NCAP-tests

Uit de nieuwste crashtestresultaten van Euro NCAP blijkt opnieuw hoe uitdagend het blijft voor constructeurs om de felbegeerde vijfsterrenscore te behalen. In de meest recente testronde vielen vooral Polestar, Lynk & Co, MG, OMODA en ZEEKR positief op. Toch kwamen ook enkele veiligheidsproblemen bij andere modellen aan het licht.

Probleem met gordijnairbag kost CHERY vijfde ster

De Chinese SUV’s CHERY TIGGO 7 en TIGGO 8 grepen nipt naast een vijfsterrenscore. Tijdens de zij-impacttest bleek het gordijnairbag langs de raamzone niet correct te functioneren, waardoor de bescherming van kinderen achterin onvoldoende was. Ondanks een aanpassing en hertest bleef het probleem bestaan. Euro NCAP riep CHERY op om het ontwerp te herzien. Beide modellen blijven steken op vier sterren.

Deurprobleem bij Hyundai INSTER

Bij de nieuwe elektrische stadsauto Hyundai INSTER stelde Euro NCAP vast dat de bestuurdersdeur na een zijbotsing niet meer correct gesloten bleef. Hoewel de INSTER vlot vier sterren haalde, toont deze tekortkoming dat er ruimte voor verbetering blijft.

Vijf modellen scoren topresultaat in nieuwste Euro NCAP-tests

Ford Tourneo Courier opgewaardeerd na verbeteringen

Ford liet de Tourneo Courier herbeoordelen na eerdere kritiek op de bescherming van achterpassagiers bij frontale impact. Dankzij een aangepast gordelsysteem stijgt het model van drie naar vier sterren.

Vijf keer vijf sterren voor nieuwe modellen

Tegenover deze pijnpunten staan vijf modellen die probleemloos de maximale score behaalden:

  • Polestar 4
  • Lynk & Co 02
  • OMODA 9
  • ZEEKR 7X
  • MG P9 EV

Vooral de Polestar 4 onderscheidde zich met een score van 92% voor inzittendenbescherming. Ook de MG P9 en ZEEKR 7X deden het uitstekend met respectievelijk 91%. Op het vlak van actieve veiligheid – systemen die helpen ongevallen te vermijden – haalde de Lynk & Co 02 de hoogste score met 89%.

Euro NCAP Polestar 4

Veiligheid blijft topprioriteit

Sinds de start in 1997 heeft Euro NCAP fors bijgedragen aan de vooruitgang op vlak van voertuigveiligheid. Ook vandaag, in economisch uitdagende tijden en met de opmars van elektrische modellen, blijft die onafhankelijke toets essentieel. De jongste resultaten tonen nogmaals aan dat veiligheid geen evidentie is, maar een voortdurende inspanning vergt.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Mobility Business Solutions maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.