BYD steekt Tesla voorbij op Europese EV-markt
Markt blijft stabiel, maar EV’s blijven groeien
Volgens gegevens van JATO Dynamics werden in april 1.078.521 nieuwe personenwagens ingeschreven in 28 Europese landen. Daarmee blijft de markt stabiel ten opzichte van april 2024 (+0,1%). Ook de cijfers voor de eerste vier maanden van 2025 tonen nauwelijks beweging met een lichte stijging van 0,1% op jaarbasis.
De elektrische aandrijflijn blijft echter een lichtpunt. De inschrijvingen van batterij-elektrische wagens (BEV’s) stegen met 28% tegenover april vorig jaar, terwijl plug-inhybrides (PHEV’s) zelfs 31% groeiden. Samen vertegenwoordigen deze twee aandrijfvormen nu 26% van de Europese markt – een nieuw record.
Chinese merken sterk in opmars, ondanks importheffingen
Opvallend is de sterke prestatie van Chinese automerken, ondanks de invoering van importheffingen door de EU eerder dit jaar. Terwijl de BEV-markt als geheel groeide, namen de inschrijvingen van Chinese elektrische voertuigen met 59% toe, tot bijna 15.300 eenheden. De stijging bij plug-inhybrides is nog opmerkelijker: +546%, tot 9.649 eenheden, goed voor bijna 10% marktaandeel binnen het PHEV-segment.
Volgens JATO-analist Felipe Munoz is die verschuiving geen toeval: “Chinese autobouwers spelen hun rol als wereldleiders in zowel BEV’s als PHEV’s uit. Door de nadruk op plug-inhybrides blijven ze groeien, ondanks Europese handelsbeperkingen.”
BYD haalt Tesla in
In april 2025 wist BYD, een van de leidende Chinese merken, voor het eerst meer volledig elektrische voertuigen te registreren dan Tesla in Europa. Daarmee markeert het merk een symbolisch kantelpunt. Terwijl Tesla zijn volumes met 49% zag dalen, boekte BYD een stijging van 359%. Dat is te danken aan een uitgebreid gamma van zowel BEV’s als PHEV’s, waarmee het merk inmiddels gevestigde namen zoals Fiat, Dacia en Seat in verschillende landen heeft ingehaald.
En dat nog vóór de start van de productie in BYD’s nieuwe fabriek in Hongarije.
Clio opnieuw aan de top, Škoda Elroq leidt bij EV’s
De Renault Clio was in april het meest geregistreerde model in Europa, met 19.000 eenheden – de eerste keer sinds juni 2020. Andere sterke prestaties kwamen van de VW Tiguan (+32%), Toyota Yaris Cross, Dacia Duster en Opel Corsa.
Binnen het elektrische segment ging de Škoda Elroq aan kop, met 8.000 registraties. Daarmee bevestigt Škoda zijn keuze voor een SUV tussen het B- en C-segment. De Volkswagen ID.7 zag zijn volumes stijgen met 640% en eindigde op plaats drie, terwijl de nieuwe Renault 5 met 5.600 eenheden op zes stond. Tesla’s Model Y en de Volvo EX30 daarentegen verloren fors terrein, met dalingen van respectievelijk 53% en 57%.