Fossiel aangedreven personenwagens

Nieuw in Autoland (half juli)

De komst van een nieuwe A5 betekent het definitieve einde van de door verbrandingsmotoren aangedreven Audi A4-modellijn. Anderzijds begroeten we in de A5 de eerste versie met een verbrandingsmotor die, dankzij een drijfwerk met MHEV plus-technologie, deels elektrisch kan rijden. Bij Mercedes AMG begroeten we een nieuwe topper uit de AMG GT-familie en Porsche presenteert met een Turbo S E-Hybrid en GTS zijn nieuwste dynamische Panamera-topversies. Karma Automotive, de Californische fabrikant van luxeauto’s, presenteert de spectaculaire Revero, het eerste in Europa beschikbare model van deze Amerikaanse autobouwer.

Audi A5: eerste model op het PPC-platform (Premium Platform Combustion)

Bij Audi werd de modelnaamgeving geherstructureerd omdat de nummering in de namen van elektrische en met ICE-motoren aangedreven modellen voortaan de onderscheidende factor vormt. Even nummers worden voorbehouden voor de full electric-modellen, oneven nummers voor ICE-gepowerde voertuigen.

Audi A5 (exterieur)
Ook de nieuwe A5 wordt aangeboden als A5 Berline en S5 Berline en als A5 Avant en S5 Avant. Al deze versies zijn trouwens de eerste modellen die gebruik maken van het Premium Platform Combustion (PPC). Verder introduceert de A5 de eerste ICE-motoren (diesel en benzine) die dankzij een aandrijflijn met MHEV plus-technologie deels elektrisch kunnen worden aangedreven

De nieuwe A5 krijgt zo alle taken van bestseller A4 (met verbrandingstechnologie) op de schouders. Ook de nieuwe A5 wordt aangeboden als A5 Berline en S5 Berline en als A5 Avant en S5 Avant. Al deze versies zijn trouwens de eerste modellen die gebaseerd zijn op het Premium Platform Combustion (PPC).

De nieuwe A5 is verder uitgerust met de eerste ICE-motor die dankzij een aandrijving met MHEV plus-technologie ook deeltijds elektrisch kan rijden. In de daarbij gebruikte MHEV plus-48V-opstelling zorgt de aandrijflijngenerator (PTG) voor elektrische ruggensteun. De PTG voegt tot 18 kW/24 pk e-vermogen toe en bij deceleratie recupereert de batterij tot 25 kW vertragingsenergie.

Het gebruik van een elektrische aircocompressor maakt het mogelijk om de airco ook draaiende te houden als de verbrandingsmotor is uitgeschakeld. De besparingen die Audi met deze MHEV plus-opstelling realiseert, kunnen oplopen tot 10 g/km of 0,38 l/100 km in de 2.0 TDI (150 kW/204 pk) met voorwielaandrijving/quattro en tot 17 g/km of 0,74 l/100 km in de V6 3.0 TFSI quattro (270 kW/367 pk).

Audi A5 (interieur)
Het nieuwe bedieningsconcept van de Audi A5-familie verhoogt de interactie met het voertuig dankzij de elektronische architectuur E³. Het vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay maakt gebruik van oledtechnologie. Het bestaat uit een virtual cockpit (schermdiagonaal van 11,9 duim) en een 14,5 duim groot MMI-aanraakscherm. Dit alles wordt in de nieuwe A5 (optioneel) aangevuld met een MMI-display (10,9 duim) voor de voorpassagier. Ook beschikt de A5 over een configureerbaar head-updisplay waarmee (voor het eerst) ook voertuig- en infotainmentfuncties te bedienen zijn

De 2.0 TDI met 150 kW/204 pk (dieselmotor van de EA288 evo-generatie) ontwikkelt een koppel van 400 Nm tussen 1.750 en 3.250 t/min. Die 2.0 TDI wordt leverbaar met een dubbel gekoppelde versnellingsbak, in combinatie met voorwielaandrijving of met de vierwielaandrijving quattro ultra. Zoals gezegd wordt ook deze diesel gedeeltelijk geëlektrificeerd met de nieuwe 48 volt MHEV plus-opstelling.

De sportieve S5 krijgt een 3.0 V6 TFSI-motor (270 kW/367 pk) in het vooronder. Deze V6 krijgt voor het eerst een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG) gemonteerd en profiteert verder van de MHEV plus-technologie. De dubbel gekoppelde S tronic-versnellingsbak werd herrekend om meer koppel te kunnen verteren en zal de vooras van de nieuwe S5 met minder gewicht belasten.

Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic+: met extra aandacht voor de koeling

Tijdens het Goodwood Festival of Speed heeft Mercedes-AMG de GT 63 Pro 4Matic+ voorgesteld. Meer vermogen, aerodynamische optimalisatie, extra downforce en opgevoerde koeling doen het prestatiegehalte van de nieuwe topper uit de AMG GT-familie andermaal toenemen.

AMG GT 63 Pro 4Matic+ exterieur
Optioneel is deze AMG GT-topper ook leverbaar met 2+2 zitplaatsen. Hightechtoepassingen zoals het AMG Active Ride Control-onderstel met actieve rolstabilisatie, achterasbesturing en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ zijn standaardvoorzieningen op deze AMG GT 63 Pro 4Matic+

Om de aandrijflijn van extra koeling te voorzien, werden in de wielkasten links- en rechtsvoor twee koelers geplaatst. Verder worden de opzetkoelers van de differentiëlen op de voor- en achteras – alsook op de tussenbak van de AMG Performance 4Matic+-vierwielaandrijving – actief gekoeld. Dit gebeurt met tussenkomst van elektrisch aangedreven waterpompen die de koelvloeistof door de betreffende koelcircuits stuwen.

Extra koeling krijgen ook de remmen. Dit is te danken aan een aangepaste geometrie van de luchtgeleidingsschoepen op de bodemplaat en herrekende remafdekkingen die de koellucht effectiever naar de remmen leiden. De standaard gemonteerde keramische, hoogvermogen AMG-composietremmen, uitgerust met vaste remklauwen (vooraan met 6 zuigers) en zwevende remklauwen (achteraan met 1 zuiger), zijn gecombineerd met 420mm-schijven op de vooras. Dit zijn de grootste keramische remschijven die Mercedes-AMG standaard monteert.

AMG GT 63 Pro 4Matic+ motor
De 4.0 liter AMG-V8-biturbomotor van 450 kW/612 pk levert 20 kW/27 pk meer dan in de AMG GT 63. Daarbij werd het maximumkoppel met 50 Nm verhoogd tot 850 Nm. Volgens Mercedes AMG moeten deze meeropbrengsten worden toegeschreven aan herrekende instellingen van de motorregeleenheid. De AMG GT 63 Pro kan in 10,9 seconden van 0 naar 200 km/u accelereren. Een halve seconde sneller dan de AMG GT 63

Europees debuut van Karma Automotive met de Karma Revero

Karma Automotive, de fabrikant van luxeauto’s uit Californië, presenteert de Karma Revero. Nadat Karma in Amerika de Kaveya-coupé en de Gyesera-vierzitter heeft voorgesteld, wordt de Revero ook het eerste in Europa beschikbare model van deze Amerikaanse constructeur. Karma zal in Europa vertegenwoordigd worden door Karma Europe in Hilversum, Nederland, onder leiding van general manager Rogier Kroymans.

Karma Revero voor
De Revero wordt geassembleerd in het Karma Innovation and Customization Center (KICC) in Moreno Valley, Californië, waar sinds de opening in 2017 zowel de engineering als het designcentrum, de productie-engineering en de ontwikkeling van de elektrificatieplatformen gevestigd zijn

De Karma Revero wordt gepowerd met een serieel hybridedrijfwerk, lees EREV of Extended-Range Electric Vehicle Hybride. Een 1.5 liter turbobenzinemotor drijft daarbij een generator aan maar zal nooit deel uitmaken van de mechanische voertuigaandrijving. De taak van deze driecilinder blijft beperkt tot het aandrijven van de generator op het aan boord produceren van stroom.

Met de zo gegenereerde stroom worden de twee e-motoren (dwars gemonteerde twin-motor Rear Drive Module (RDM) met dynamische koppelverdeling) gevoed. Deze set-up is goed voor 536 pk aan vermogen en 746 Nm koppel. De Revero beschikt ook over een 28 kWh high voltage-energieopslag, waarmee 128 km volledig elektrisch kan gereden worden. Met tussenkomst van de 1.5 liter range extender wordt dat rijbereik opgetrokken tot 580 km.

De Revero maakt gebruik van door Karma ontwikkelde omvormers, die de gelijkstroom van het batterijpakket of de gelijkgerichte stroomtoevoer van de generator omzetten in wisselstroom om de e-motoren te voeden. Of om de wisselstroom van het regeneratieve remsysteem om te zetten in gelijkstroom waarmee dan de energievoorraad wordt aangevuld. Tussen de beide e-motoren in de RDM-module zit een eentraps versnellingsbak.

Karma Revero achter
Een driecilinder, 1.5 liter turbomotor fungeert als range extender van de Revero. In de 'Stealth'-rijmodus wordt het voertuig alleen door de batterij aangedreven. In de 'Sustain'-modus creëert de generator elektriciteit om het voertuig aan te drijven. In de 'Sport'-modus wordt vermogen geleverd aan de tractiemotoren zowel door de batterij als de generator

De Revero wordt uitgerust met geavanceerde rijhulp (ADAS). Hij wordt uitgerust met adaptieve cruisecontrole (met stop-en-go functie), rijstrookassistentie, een automatisch noodremsysteem (AEB), dodehoekmonitoring (BSM), achteruitrijwaarschuwing (RCTA), een 360-graden camerasysteem (SVCS) en parkeerhulp (PDM). De Karma Revero kan vanaf nu gereserveerd worden via de Karma Europe-website: https://karmaautomotive-europe.com.

Porsche lanceert dynamische Panamera-toppers

Met de Turbo S E-Hybrid en de GTS lanceert Porsche nieuwe dynamische topmodellen van de Panamera. Met beide Panamera-varianten worden verschillende accenten gelegd: de Panamera GTS wordt een dynamische sportberline met nadruk op emotionele rijervaring. De Panamera Turbo S E-Hybrid prijkt bovenaan de modellenreeks als de krachtigste, snelste en meest luxueuze variant.

Porsche Panamera (Grijs)
De metallic grijstint, ook wel 'Turbonite', is exclusief voor de Turbo-modellen. De Panamera Turbo S E-Hybrid heeft deze kleur op de airblades, de achterbumper en op de 21-inch Panamera Turbo S-velgen. Turbonite zie je ook in het interieur, bijvoorbeeld op de gordelriemen, de bedieningselementen in de middenconsole en op het stuurwiel

Beide modellen worden aangedreven door de geüpdatete 4.0-V8-biturbo, die ook in de Panamera Turbo E-Hybrid dienst levert. Door de twin-scroll-turbo te vervangen door een single-scroll-type werd de opwarmfase van de katalysatoren ingekort. Door de verhoogde uitlaatgastemperaturen tot 1.000° en een effectievere verbranding als gevolg van een verhoogde gemiddelde inspuitdruk van 140 bar in de verbrandingskamers, werd de aandrijfefficiëntie verbeterd. Porsche meldt ook dat de dubbel gekoppelde 8-versnellingsbak (PDK) grondig gewijzigd is om de verhoogde thermische belastbaarheid – als gevolg van de sterke aandrijfkoppels – te kunnen weerstaan.

De Panamera Turbo S E-Hybrid is meteen de krachtigste, ooit in serie geproduceerde Panamera. De V8-biturbo ontwikkelt 441 kW/600 pk terwijl de geïntegreerde e-motor daar nog eens 140 kW/190 pk aan toevoegt. Vergeleken met de voorgangers werd het systeemvermogen met 75 kW/102 pk opgetrokken tot 575 kW/782 pk. Het systeemkoppel steeg dan weer met 150 Nm tot 1.000 Nm. De Panamera Turbo S E-Hybrid accelereert in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u.

Porsche Panamera GTS (rood)
Porsche heeft de standaard luchtvering, uitgerust met tweekamer- en tweekleppentechnologie inclusief PASM, in de Panamera GTS supersportief afgesteld. De 10 millimeter lagere koetswerkhoogte en versterkte stabilisatorstangen moeten leiden tot een lagere basisveerconstante en een meer directe rijervaring. De elektronisch gestuurde PTV Plus-differentieelvergrendeling zorgt voor een optimale verdeling van het aandrijfkoppel over de vier wielen

Met een accucapaciteit van 25,9 kWh (bruto) kan de hoogspanningsbatterij ook 45% meer energie opslaan. Dat verleent de krachtigste Panamera een elektrisch rijbereik tot 88 km. De Panamera GTS ten slotte onderscheidt zich met een onderstel dat is afgesteld op sportief hoogstaande prestaties. De ook voor de GTS opgewaardeerde V8-biturbo levert in de GTS 368 kW/500 pk, of 20 pk meer dan de V8 van zijn voorganger. Deze vierdeurs sportwagen accelereert daarmee in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens31 juli 2024
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Mobility Business Solutions maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.