Elektrische installaties

Nieuw wettelijk kader voor laadinfrastructuur in en rond gebouwen

Nieuw wettelijk kader voor laadinfrastructuur in en rond gebouwen

Vraagt u vanaf 11 maart 2021 In Vlaanderen of Wallonië (Brussel vaart ook in deze zijn eigen koers) een omgevingsvergunning aan voor nieuwbouw of voor een ingrijpende renovatie? Dan gelden nieuwe verplichtingen voor de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op de parkeerterreinen.

De eigenaar van het gebouw of de vergunningshouder is verantwoordelijk om hieraan te voldoen. Daarnaast komt er vanaf 2025 in Vlaanderen ook een verplichting voor de installatie van oplaadpunten op parkeerterreinen van bestaande niet-residentiële gebouwen, dus zonder dat er een omgevingsvergunning aan te pas komt. 

Deze verplichtingen komen er als het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn over de energieprestatie van gebouwen (EPBD). Ze zijn noodzakelijk om de transitie naar zero-emissietransport te ondersteunen. 

Ingrijpende renovatie
Een ‘ingrijpende renovatie’ is - specifiek in het kader van elektromobiliteit - de renovatie van een gebouw of parkeergebouw, waarbij meer dan 25% van de oppervlakte van de bouwschil een renovatie ondergaat.

 
vlaanderen: Technisch kader

Welke parkeerplaatsen of -terreinen?

De verplichtingen gelden:

  • als het parkeerterrein zich binnen het gebouw of parkeergebouw bevindt;
  • als het een naastgelegen parkeerterrein betreft;
  • als, in het geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw, parkeergebouw of parkeerterrein.

De verplichtingen gelden niet als het gaat over de oprit van een woning. Die wordt niet als een parkeerterrein beschouwd, maar als een toegangsweg. 

Technische vereisten

Om te voldoen aan de verplichtingen moet een oplaadpunt een vermogen kunnen leveren dat groter is dan het vermogen van een standaardstopcontact (groter dan 3,7 kW of 16 A) en specifiek als doel hebben om elektrische voertuigen op te laden. Hierbij moet het oplaadpunt ten minste uitgerust zijn met een van de onderstaande connectoren:

  • Type 2-connector voor het laden met wisselstroom (AC), zoals omschreven in de norm EN62196-2;
  • Combo 2-connector voor het laden met gelijkstroom (DC), zoals omschreven in de norm EN62196-3.

De minister kan bijkomende technische vereisten opleggen waaraan de infrastructuur moet voldoen.

Uitzonderingen

Bij ingrijpende renovaties gelden de verplichtingen alleen voor dat gedeelte van de werken aan en investeringen in oplaadinstallaties en leidingen waarvan de kosten niet meer bedragen dan 7% van de totale kosten van de renovatie.

Nieuw wettelijk kader voor laadinfrastructuur in en rond gebouwen

Vlaanderen: Verplichtingen voor niet-residentiële gebouwen

Nieuwbouw en ingrijpende renovaties

Gebouwen die niet voor wonen bestemd zijn (niet-residentiële gebouwen), of parkeergebouwen (zowel nieuwe als bestaande die ingrijpend gerenoveerd worden, dus met een omgevingsvergunning) met een parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen, worden voorzien van:

  • minstens 2 oplaadpunten voor een elektrisch voertuig;
  • én van een infrastructuur voor minstens 1 op 4 parkeerplaatsen, dus leidingen of op zijn minst goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken. 

Bestaande gebouwen

Daarnaast moeten alle bestaande niet-residentiële gebouwen met een parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen uiterlijk op 1 januari 2025 uitgerust zijn met minstens 2 oplaadpunten voor een elektrisch voertuig. 

In de praktijk: elke parking van een grote handelszaak of bedrijf met veel werknemers of bezoekers, moet dus tegen 2025 over 2 laadpalen beschikken, ook als ze tussen nu en 2025 geen omgevingsvergunning aanvragen.

VLAANDEREN: Verplichtingen voor woongebouwen

Nieuwbouw en ingrijpende renovaties

Bij nieuwe woongebouwen met een parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen gaat het voor omgevingsvergunningsaanvragen vanaf 11 maart 2021 om de verplichte installatie van de nodige infrastructuur om de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken. U laat dus leidingen plaatsen, of op zijn minst goten voor elektrische kabels, maar de laadpaal zelf hoeft er nog niet per se te staan. 

Dezelfde verplichtingen gelden voor bestaande woongebouwen met een parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen, waarvoor vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning is aangevraagd voor een ingrijpende renovatie.

Hierbij wordt een oprit niet gezien als een parkeerplaats, maar als een toegangsweg. Voor een binnengarage met twee plaatsen zal er bij nieuwbouw wel laadinfrastructuur nodig zijn.

Bestaande gebouwen

Voor bestaande woongebouwen waarbij geen ingrijpende renovatie gepland is, zijn er geen verplichtingen voor laadpunten of -infrastructuur.

Nieuw wettelijk kader voor laadinfrastructuur in en rond gebouwen

Wallonië

Gebouwen die worden gebouwd of ingrijpend worden gerenoveerd (werkzaamheden aan ten minste 1/4e van het omhulsel) en die verbonden zijn met meer dan 10 parkeerplaatsen, moeten voorzien zijn van:

a) in het geval van gebouwen bestemd voor individuele bewoning (huizen, appartementen): de aansluitingsinfrastructuur* voor elke parkeerplaats;

b) in het geval van niet voor bewoning bestemde gebouwen (kantoren, winkels, industrie, enz.) en/of gebouwen bestemd voor collectieve huisvesting (bejaardentehuizen, enz.): één oplaadstation, alsmede de aansluitinfrastructuur* voor 1 parkeerplaats op 5;

c) in het geval van gebouwen die zowel delen voor niet-residentiële en/of collectieve bewoning als delen voor individuele bewoning omvatten, dan:

  • indien de som van de oppervlakten van de delen bestemd voor individuele huisvesting groter is dan de som van de oppervlakten van de niet voor bewoning bestemde delen en/of delen bestemd voor collectieve huisvesting => vereisten van punt a);
  • indien de som van de oppervlakten van de niet voor bewoning bestemde gedeelten en/of de voor collectieve huisvesting bestemde gedeelten groter is dan of gelijk is aan de som van de oppervlakten van de voor alleen bewoning bestemde gedeelten => vereisten van punt b).

(*): Aansluitingsinfrastructuur: voorbedrading (leidingen) voor de latere installatie van oplaadpunten.

TOEPASSINGSMODALITEITEN

Indien de parkeergarage zich binnen het gebouw bevindt, zijn de eisen inzake elektromobiliteit van toepassing wanneer de werkzaamheden betrekking hebben op de parkeergarage of de elektrische infrastructuur van het gebouw. Indien de parkeergarage grenst* aan het gebouw, zijn de eisen inzake elektromobiliteit van toepassing wanneer de werkzaamheden betrekking hebben op de parkeergarage of de elektrische infrastructuur van de parkeergarage.

(*): De parkeerplaats grenst aan het gebouw wanneer:

  1. er een fysische/technische verbinding is tussen de parking en het gebouw, EN
  2. de parking uitsluitend/voornamelijk gebruikt wordt door de bewoners van het gebouw, EN
  3. de parking en het gebouw eigendom zijn van dezelfde rechthebbende.
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Mobility Business Solutions maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.