Annulering autosalon: 17% impact op aankoopintentie
Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zal er in januari geen Autosalon zijn. TRAXIO organiseerde daarom eind november 2020 een marktonderzoek bij consumenten om de impact op de autoverkoop in januari te voorspellen. Uit het TRAXIO-onderzoek blijkt dat heel wat mensen januari blijven beschouwen als ‘autosalonperiode’. Dat leeft niet alleen bij de autoliefhebbers maar ook bij opvallend veel jongeren. De afgelasting van het Autosalon heeft bij 75% van de ondervraagden geen impact op de aankoopintentie en 17% wel, met daarbij een opvallend groot verschil tussen jongeren (25%) en ouderen (5%). Laten we tot slot ook de impact van corona op de aankoopintentie (24%) niet uit het oog verliezen.
Januari ‘automaand’
Hoewel het Autosalon in Brussel niet fysiek kan doorgaan, kunnen we wel spreken van een ‘Saloneffect’ in januari: op de vraag of januari - bij gebrek aan een fysiek Salon – toch als ‘autosalonperiode’ ervaren wordt, antwoordt één kwart resoluut “ja”. Het mag vreemd lijken, maar deze associatie is het grootst bij de jongste generatie: van de 18 tot 24-jarigen antwoordt 40% positief en zij vinden zelfs dat januari een heuse ‘automaand’ is. Deze connotatie tussen Autosalon en januari zakt met de leeftijd, tot 16% bij de 65-plussers.
Impact op de aankoopintentie bij 17% van consumenten
75% geeft aan dat het afgelasten van het salon geen (negatief) effect heeft op de aankoopintentie terwijl 8% het (nog) niet weet. Voor 17% heeft de annulering van het Autosalon dus wel een effect op de aankoopintentie (let op, bij de volgende details zitten afrondingen zodat het totaal uitkomt op 18%):
- 10% gaat de aankoop uitstellen;
- 2% gaat de aankoop vervroegen;
- 3% gaat een goedkopere auto kopen;
- 1% gaat een duurdere auto kopen;
- 2% gaat een tweedehandse auto in plaats van een nieuwe kopen.
Grote generatieverschillen
Hoe ouder de doelgroep, hoe lager het effect van de annulering van het Salon op de aankoopintentie. In de leeftijdscategorie 18-24 geeft één op de vier (25%) toe dat er een effect is, wat zich meestal vertaalt in een uitstel van de aankoop en - in mindere mate - in de aanschaf van een goedkoper alternatief of een tweedehandsvoertuig (opvallend cijfer: 6% extra wil een tweedehandse auto kopen tegenover 2% gemiddeld). Die impact op de aankoopintentie daalt tot amper 5% bij de 65+'ers, niet toevallig ook diegenen die januari het minst associëren met het Autosalon…
Regionale verschillen
Meer dan een kwart van de ondervraagden (26%) percipieert januari als salonmaand. In Vlaanderen ligt dat aantal merkelijk lager (23%) in vergelijking met zowel Wallonië (31%) als Brussel (32%). De afgelasting van het Autosalon heeft een impact van gemiddeld 17% op de aankoopintentie. We zagen al grote verschillen tussen de verschillende leeftijden, maar ook binnen de regio’s valt op dat de impact in Brussel (27%) veel groter is dan in Vlaanderen (16%) of Wallonië (17%).
Corona-effect speelt nog steeds
Corona heeft nog steeds een impact (24%) op het aankoopgedrag van een nieuwe wagen: de weerslag daarvan blijkt dus groter dan de beslissing om het Salon te schrappen. In het merendeel (15%) gaat het om een uitstel van de aankoop, 4% is van plan een goedkopere wagen te kopen en 2% wil eerder zich een tweedehandse dan een nieuwe wagen aanschaffen. Ook de corona-impact is het grootst op de jongeren tussen 18 en 24 (40%) en het minst op
de 65+'ers (7%).