Sportweddenschappen Partnercontent

De nieuwe Lotto promoten: inspiratie van je collega’s

De Lotto kreeg een frisse update: ja, een rooster kost wat meer, maar daar krijg je heel wat voor terug. De winstkansen zijn groter, de prijzen talrijker en… de spelers maken kans op een droomwoning! Dat spreekt meteen tot de verbeelding. Twee verkooppunten vertellen hoe zij de nieuwe Lotto creatief onder de aandacht brengen. 

Een Lotto-huis uit Lego in dagbladhandel ‘t Winkeltje 

lottoBart Cools baat een krantenwinkel uit in het centrum van Halle-Zoersel. Hij heeft voornamelijk vaste klanten die donderdag en vrijdag nog snel binnenspringen voor de Lotto-trekking van zaterdag, want die willen ze niet missen.  

Hoe zet jij de nieuwe Lotto in de kijker? 

Bart: “Ik breng de Loterijproducten aan de man en vrouw aan de hand van de winstkansen. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Daarom heb ik naast mijn kassa een pancarte hangen met de winstkansen van de verschillende kansspelen. En bij de nieuwe Lotto zijn die mooi toegenomen.” 

“Maar eigenlijk is het simpel: ik babbel erover met mijn klanten. Ik vertel hen dat er nu veel meer prijzen zijn in de lagere rangen en dankzij de Lucky Lotto Code. Zo hebben ze dus ook meer kans om te winnen. Maar de meeste van mijn klanten moeten niet overtuigd worden hoor, ze spelen gewoon verder zoals vroeger. En het helpt natuurlijk dat een klant van mij ooit 2 miljoen in de wacht sleepte. Dat ligt nog vers in het geheugen en zo’n mooi bedrag doet dromen.” 

“Ik praat veel over die droomwoningtrekking op de laatste zaterdag van de maand. Miljoenen zijn mooi, maar een huis of tweede woning … dat prikkelt pas echt de verbeelding”

Van dromen gesproken, hoe reageren je klanten op de droomwoning? 

Bart: “Een huis spreekt tot de verbeelding: het is tastbaar. Sommigen zijn terughoudend, omdat ze al een woning hebben. Dan leg ik uit dat je de winst ook kan gebruiken om te renoveren of een appartementje aan zee te kopen.”  

“We promoten de droomhuistrekking de hele maand door met Lotto-zakjes van € 12. Daarin zit een quick pick voor de laatste zaterdagtrekking van de maand, maar ook een aantal Lego-blokjes. Na 12 keer spelen kunnen ze met de verzamelde blokjes een huis bouwen volgens een bijgevoegd plannetje, inclusief Lotto-sticker. Zelfs als ze de hoofdprijs niet winnen, nemen ze toch zelf een stukje Lotto-droom mee naar huis.” 

Toptips vanuit het tankstation in Manhay 

total

Cedric Borsu is de zaakvoerder van het Total-tankstation in het landelijke Manhay. Zijn cliënteel bestaat voor 80% uit vaste klanten, en die zijn ook trouw aan de Lotto, met zo hier en daar een duwtje in de rug van de uitbater. 

Hoe heb je de overgang naar de nieuwe Lotto aangepakt? 

Cedric: “Voor mij was het duidelijk. Meer winstkansen zorgen voor meer winnaars en meer klanten die hun kans willen wagen. De Lotto-affiches hangen steevast aan de kassa en de speciale trekkingen zet ik ook nog eens in de kijker op de Facebookpagina van de zaak. Heel wat klanten komen speciaal langs om mee te dingen naar de grote Jackpot.” 

“Ik praat voortaan over roosters in plaats van spelbedragen. Terwijl klanten vroeger ‘voor € 10’ speelden, vraag ik nu gewoon hoeveel roosters ze graag willen spelen. Dat verlegt de focus van de prijs per rooster naar de winstkansen. Subtiel, maar doeltreffend.”  

“Daarnaast maak ik het mijn klanten graag gemakkelijk: ik heb altijd een paar quick picks lonkend aan een koord boven de kassa hangen. Dat visuele geheugensteuntje werkt goed.” 

“We zetten de Loterijproducten in de schijnwerpers: met affiches, op sociale media en met quick picks aan een koord boven de kassa om onze klanten het goede voorbeeld te geven”

Wat doe je voor de laatste zaterdagtrekking van de maand? 

Cedric: “In het begin begrepen de klanten het systeem van de droomwoning niet zo goed. Maar daar kunnen wij als zaakvoerders natuurlijk op inspelen met een woordje uitleg. We communiceren vooral in de week voor de trekking over het droomhuis, zodat het niet te verwarrend wordt. We focussen ofwel op een grote trekking, ofwel op de Jackpot, nooit de twee tegelijk.”

“De trekking voor de droomwoning is populair. Voor de laatste zaterdagtrekking van de maand steken onze vaste klanten voortaan € 50 in de speelpot die we in de winkel organiseren. Met de Lucky Lotto Code zijn de winstkansen immers ook een stuk groter geworden. En wie wil er nu geen droomwoning …” 

NATIONALE LOTERIJ
DE BROUCKEREPLEIN 9-13
1000 BRUSSEL
www.nationale-loterij.be
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook