Wenskaarten Partnercontent

Gesprek met Pedro Vermeersch van Belgian Greetings

"Er worden meer wenskaarten gekocht dan vroeger, maar de consument is prijsbewuster geworden"

Aandeelhouders Belgian Greetings
Aandeelhouders Belgian Greetings: (vlnr) Tom Van Brempt, Ilse Van Brempt en Pedro Vermeersch

"Een wenskaart is bijna het enige massaconsumptieproduct dat je niet voor jezelf koopt." Aan het woord is Pedro Vermeersch, directeur van Belgian Greetings. Hij legt uit wat de wenskaart en het familiebedrijf uit Sint-Niklaas zo apart maakt. 

Volwassen publiek

"Wenskaarten vervullen een emotionele behoefte om te communiceren in goede en minder goede tijden. Dat heb ik in mijn 40 jaar wenskaarten nooit zien veranderen, ondanks de digitalisering. SMS- en WhatsApp-berichten zijn gratis. Alles wat gratis is, heeft geen waarde in de perceptie van de ontvanger. Als je ergens moeite in stopt, wordt dat op prijs gesteld."

"De meeste wenskaarten worden gekocht door een volwassen publiek: hoe ouder iemand wordt, hoe meer wenskaarten worden gekocht. Feit is wel dat de consument, mede door een niet stijgend bestedingsvermogen, veel prijsbewuster is geworden dan vroeger. Het is belangrijk dat producenten en retailers samen middelen vinden om de consument op het gebied van prijs te blijven motiveren."

Lage bedrijfskostenstructuur

"De lage bedrijfskostenstructuur van Belgian Greetings resulteert in lage prijzen voor de retailer voor luxe kaarten. Er zijn directe lijnen tussen ons management en het personeel. En we hebben geen vertegenwoordigers of service merchandisers in dienst. Voor een eerste kennismaking komen we, indien gewenst, langs in de winkel of we sturen stalen op, maar daarna bestellen al onze klanten online. Daardoor liggen onze prijzen 30 tot 50% lager dan die van de bekende traditionele wenskaartenbedrijven."

"De kwaliteit van onze luxe kaarten is vergelijkbaar en soms zelfs beter. Door onze lage prijzen kan de retailer onze kaarten tegen aantrekkelijke prijzen - onze kaarten zijn niet voorgeprijsd - in de winkel aanbieden tegen toch nog een heel hoge winstmarge."

collectie wenskaartenmolens
(V.l.n.r.) De grootste jumbo kaarten ter wereld (45x60cm), de succesvolle photomail-kaarten en de nieuwe muziekkaarten met pop-out, licht en lenticular 

Eigen ontwerpstudio

"Al onze wenskaarten worden in-house ontworpen door vier fulltime Mac-designers. Zij staan ook in voor de ontwikkeling van de op maat gemaakte wenskaartenseries (eigen taal, logo,...) voor grote internationale retailers en wenskaartenbedrijven. We verkopen meer dan 30 miljoen kaarten in 20 verschillende landen."

"De assortimenten en concepten (molens) die we uit voorraad aanbieden aan Belgische en Nederlandse retailers zijn volledig onderscheidend van de op maat gemaakte series, zodat er geen prijsconcurrentie ontstaat."

"We beschikken intussen over een uitgebreid aanbod van 10 molenconcepten: van de kleinere, zeer succesvolle photomail-kaarten tot A4-maxikaarten en supergrote jumbokaarten, maar ook handmade-, leeftijds- en muziekkaarten met pop-out, licht, lenticular en andere aspecten. Je vindt ze allemaal op onze website."

Op de Papershow 2026 zullen nog 2 tot 3 nieuwe wenskaartenmolens, nieuwe productgroepen, luxe geschenktassen en notebooks worden gelanceerd.

sales assistant manager Nathalie
Sales assistant manager Nathalie is te bereiken via nathaliedk@belgiangreetings.com

Wist u dit?

• Belgian greetings bestaat al meer dan 30 jaar, maar heeft zich nog maar de laatste 10 jaar gespecialiseerd in Nederlandstalige luxe kaarten voor levering uit voorraad.
• Van alle Europese landen worden in Vlaanderen en Nederland, per inwoner, de meeste kaarten verkocht (een 20-tal per jaar).
• 75 à 80% wordt gekocht door vrouwen, immers vooral zij onderhouden de relaties binnen familie en vrienden.
• Hoe verder men naar het zuiden van Europa gaat, hoe minder kaarten er gekocht worden. Dit is mede te wijten aan het cultuurverschil. Mensen komen er voor speciale gelegenheden meer dan bij ons fysiek samen.
• Wenskaarten worden niet alleen gekocht om iemand te feliciteren of te steunen, maar ook om gewoonweg een goede relatie met de ontvanger te onderhouden.
• De meeste wenskaarten worden gekocht op plaatsen waar de consument veel komt, zoals krantenwinkels en supermarkten.

BELGIAN GREETINGS
INDUSTRIEPARK-WEST 57
9100 SINT-NIKLAAS
+3237780783
info@belgiangreetings.com
www.belgiangreetings.com
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke26 februari 2025

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.