Op pad met Lupulus: van brouwerij naar batterij
In de Ardennen combineert de brouwerij Lupulus haar erfgoed met moderniteit door haar wagenpark elektrisch te maken dankzij Ford
Lupulus is het beeld van een brouwerij die geworteld is in haar gebied, trots op haar recepten en knowhow. Maar achter de stenen muren en roestvrijstalen vaten is een stille revolutie aan de gang. De elektrische voertuigen van Ford vervangen sinds kort geleidelijk de modellen met verbrandingsmotor: een zorgvuldig doordachte overgang die al vruchten heeft afgeworpen.
Lupulus: wanneer authenticiteit rijmt met diversificatie
Lupulus is geworteld in de Ardense brouwtraditie. Opgericht in 2007 door Pierre Gobron, medeoprichter van de beroemde brouwerij van Achouffe, en zijn twee zonen, bestendigt het de lokale knowhow door middel van een gevarieerd assortiment bieren - blond, bruin, amber - die elk een stukje regionale geschiedenis met zich meedragen.
Als familiebedrijf dat openstaat voor innovatie heeft Lupulus zijn aanbod gediversifieerd met een assortiment blikjes, "Loumonades" zelfgemaakte limonades - een knipoog naar de emblematische wolf van het merk - en een eigen productie van gerijpte kazen.
De brouwerij is gehuisvest in een voormalige 19e-eeuwse boerderij en de groei ging gepaard met de bouw van een groot aangrenzend gebouw gewijd aan bottelen en logistiek, als antwoord op de toename van de productie.
Vandaag, met 45 medewerkers, promoot Lupulus zijn creaties op internationaal niveau, terwijl het diep gehecht blijft aan zijn Ardense roots, met hun kronkelende wegen en weelderige groene valleien.






Elektrificatie van de vloot: tussen kansen, uitdagingen en aanpassing
Raphaël Levêque, Fleet Manager, legt uit dat elektrificatie zowel een noodzaak als een kans is. Geconfronteerd met veranderingen in de regelgeving en marktverwachtingen besloot de brouwerij de sprong te wagen, in lijn met haar milieuverplichtingen die al zichtbaar zijn door de installatie van pv-panelen en oplaadpunten op het terrein.
"Elektrisch is een logische volgende stap, vooral als we bijna gratis kunnen opladen met onze eigen energieproductie", zegt Raphaël Levêque.
Hoewel het deel uitmaakt van een bredere ecologische aanpak en in de eerste plaats een reactie is op een externe beperking, blijft de overgang geleidelijk en is het nog geen opgelegde prioriteit, behalve voor bedrijfsvoertuigen.
Het stuit echter op weerstand, vooral bij verkopers die gehecht zijn aan hun dieselauto's, afgeremd door hun gewoonten en door praktische beperkingen, zoals de installatie van thuislaadpunten in stedelijke gebieden.
Tot nu toe heeft slechts één verkoopmedewerker die voor een elektrische auto heeft gekozen, geprofiteerd van de installatie van een thuislaadpunt, omdat zijn huis dat toeliet.
Autonomie beheren en gebruik aanpassen
Het thuis geïnstalleerde oplaadpunt voor de auto van de verkoper kostte 2.650 euro en heeft een vermogen van 22 kW, waardoor de gebruiker sneller kan opladen. De elektriciteit wordt rechtstreeks gefactureerd door de leverancier, TSPO, die een onafhankelijke meter in de garage heeft geïnstalleerd. De hele installatie, inclusief de ontvangst, werd volledig beheerd door TSPO, wat een eenvoudige en veilige controle garandeert.
Het systeem is verbonden, zodat het verbruik en de voortgang van het opladen in realtime kunnen worden gevolgd via de console van het elektriciteitscontract. Voor de gebruiker is dit een echt voordeel, vooral als er zonnepanelen aanwezig zijn, omdat het het gebruik van elektriciteit nog verder optimaliseert. In ieder geval is het een investering die het dagelijks gebruik van je elektrische voertuig veel gemakkelijker maakt.
Overschakelen op elektrische voertuigen betekent ook leren hoe je de actieradius kunt beheren en ritten kunt organiseren. De werkelijke actieradius, die vaak iets minder is dan de WLTP-cijfers, varieert afhankelijk van de omstandigheden en rijstijl. Dit betekent dat iedereen zijn gebruik moet aanpassen door het opladen thuis, op kantoor, onderweg of bij klanten te plannen.
Raphaël: "Er is zeker een klein verschil tussen het geadverteerde bereik en het werkelijke bereik. Het hangt allemaal af van hoe je hem gebruikt: of de airco de hele tijd aanstaat, of je een zware voet hebt, enzovoort. Maar dit is een vals probleem. Ook bij auto's met verbrandingsmotor beweren ze 4,5 liter per 100 km, maar in werkelijkheid verbruiken ze er vaak 6".
Hij vervolgt: "Zoals overal vereist deze overgang training en bewustwording, omdat het veranderen van de mentaliteit van mensen een uitdaging blijft. Sommige medewerkers zijn al succesvol overgestapt op elektrische voertuigen, terwijl anderen nog wat voorzichtiger zijn. Ons pad naar een schoner wagenpark wordt dag na dag gebaand, door te zoeken naar een evenwicht tussen beperkingen, individuele behoeften en betrokkenheid bij het milieu".
Nabijheid, luisteren en reageren: de troeven van een winnende dealer
Lupulus geeft de voorkeur aan zijn partners op basis van drie essentiële criteria: prijs, kwaliteit van de dienstverlening en nabijheid. In de mate van het mogelijke geeft het bedrijf de voorkeur aan garages, monteurs en koetswerkspecialisten die op enkele kilometers afstand gevestigd zijn, om verplaatsingen te beperken, de lokale economie te ondersteunen en op een ecologisch verantwoorde manier te handelen. Deze hechte relatie gaat hand in hand met een nauwgezette service en vriendelijke uitwisselingen, waardoor de banden met onze dienstverleners worden versterkt.
Na een aantal strategische vergaderingen met interne teams en partners, waaronder Ford, besloot de brouwerij haar vertrouwen te richten op één dealer.
Ford's keuze gebaseerd op vertrouwen en ondersteuning
Op aanraden van een machineleverancier werd het aanbod van Ford onderzocht. Een ontmoeting met vertegenwoordiger Christophe Van Der Kelen van Établissements Félix Spirlet & Fils, een Ford-dealer in Trois-Ponts, was het keerpunt.
Lupulus was al snel overtuigd door de reactiviteit, de voordelige voorwaarden en de nauwgezette opvolging. Raphaël Levêque benadrukt de stevige verankering van Spirlet in Wallonië en de Luikse regio: "Ze hebben ons gedurende het hele proces bijgestaan met nauwkeurig technisch advies en een luisterend oor. Hun beschikbaarheid was een belangrijke troef om onze investering veilig te stellen en deze overgang tot een succes te maken.
Sindsdien is Ford verantwoordelijk voor het merendeel van de vlootvernieuwingen, wat getuigt van een duurzame relatie die is gebaseerd op vertrouwen en nabijheid.
Geleidelijke overgang en vrije keuze van motoren
Nog maar acht maanden geleden bestond het wagenpark van Lupulus uit 19 voertuigen, allemaal diesel. Nu zijn er 4 elektrische modellen, het resultaat van een geleidelijke vernieuwing en een beleid dat werknemers de vrije keuze van motorisatie geeft.
Deze flexibiliteit maakt het mogelijk om zakelijke behoeften te verzoenen met persoonlijk gebruik, terwijl de fiscale en TCO verbonden aan elk type motor nauwlettend in het oog worden gehouden. Lupulus handhaaft deze vrijheid zolang de economische omstandigheden dit toelaten en herinnert zijn medewerkers eraan dat de NTB al veel gunstiger is voor elektrische voertuigen.
Verschillende werknemers zijn zich bewust van de belasting- en milieuvoordelen en zullen naar verwachting in de nabije toekomst overstappen op elektrische voertuigen. Het wagenpark blijft dus gediversifieerd, terwijl een geleidelijke overgang naar duurzamere motoren wordt ondersteund.
Vereenvoudigd beheer dankzij operationele leasing
Het merendeel van de vloot van Lupulus wordt beheerd via operationele leasing, een systeem dat het beheer van verzekering, onderhoud en administratieve aspecten vereenvoudigt. Elke medewerker is verantwoordelijk voor het onderhoud in functie van zijn of haar aantal afgelegde kilometers, terwijl het bedrijf zich concentreert op de opvolging van de verbruikskosten, wat vergemakkelijkt wordt door een tankkaart die aan elke medewerker wordt toegewezen.
Deze aankoopmethode biedt een hoge mate van flexibiliteit, waardoor de vloot bij vernieuwing gemakkelijk kan worden aangepast aan technologische ontwikkelingen en de specifieke behoeften van gebruikers.
Naar aangesloten wagenparkbeheer
Lupulus gebruikt nog steeds traditionele beheertools om zijn voertuigen op te volgen. Slechts één bestelwagen, de Transit Custom, werd rechtstreeks aangekocht om er de volledige controle over te behouden. Hij is verbonden met de FordPass-toepassing en biedt laadcontrole op afstand en een aantal intelligente onderhoudsfuncties.
Raphaël Levêque benadrukt ook de waarde van de connected services van Ford, zoals Ford Telematics, die het bedrijf van plan is in te voeren wanneer het aandeel elektrische voertuigen toeneemt, om het beheer en de controle van het wagenpark te optimaliseren.
Een vloot voor elk gebruik
In België heeft Lupulus tien verkooppunten, plus vier in Frankrijk, één in Nederland en één in Italië.
Het wagenpark bestaat momenteel uit 9 Skoda's, 3 Fords - waaronder 2 100% elektrische Explorer Extended Range RWD's -, 1 Mercedes, 1 Audi en 1 Citroën diesel, evenals 2 Peugeot hybrides en 1 elektrische Mercedes. Deze voertuigen zijn verdeeld over de management-, administratie- en verkoopteams.
Op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen gebruikt het bedrijf nu een elektrische Ford E-Transit Custom V710 voor lokale leveringen en twee Ford Transit Courier Limited 1.5 TDI diesels voor langere routes.
De enkele cabine van de Transit Custom is door Spirlet uitgerust met een vloer met geïntegreerde sjorbeugels die de veiligheid van de lading garandeert en een snelle aanpassing aan verschillende volumes mogelijk maakt, terwijl de royale ruimte van het model optimaal wordt benut.
Een Peugeot hybride is momenteel wel buiten gebruik na een recent ongeval en zou kunnen vervangen worden door een 100% elektrisch model.
De integratie van elektrische voertuigen vindt geleidelijk plaats, in lijn met de leasevernieuwingen, waarbij elk model wordt geselecteerd en geconfigureerd op basis van het gebruik.
Autonomie en dagelijks comfort
De Ford E-Transit Custom is ideaal voor leveringen op de laatste kilometers en biedt een reële actieradius van ongeveer 300 km. Dit kan variëren afhankelijk van de lading en het gebruik, maar is nog steeds meer dan voldoende om klanten te bedienen binnen een straal van ongeveer 30 km van de locatie, met slechts één of twee keer opladen per week.
De twee Ford Explorer Extended Range RWD elektrische SUV's hebben een actieradius van 480 tot 500 km, genoeg om de meeste zakenreizen met gemak af te leggen, afhankelijk van de juiste planning voor iets langere maar minder frequente ritten.
Gebruikers roemen het comfort, de flexibiliteit en de wegligging van deze modellen, die perfect geschikt zijn voor de bochtige, heuvelachtige wegen van de Ardennen. De ergonomische rijpositie draagt er ook toe bij dat elke rit aangenaam is, zelfs op de meest veeleisende trajecten.
Sinds ze in gebruik zijn genomen, zijn er geen grote problemen vastgesteld, wat de betrouwbaarheid van deze voertuigen en hun vermogen om in een breed scala aan wegomstandigheden te functioneren, bevestigt.
Een winnende keuze op economisch vlak
De onderhoudskosten voor elektrische voertuigen zijn minimaal, ongeveer € 300 per twee jaar, met minder slijtende onderdelen en langere onderhoudsintervallen. In combinatie met het opladen met zonne-energie maken deze kostenbesparingen elektrische voertuigen op de lange termijn zeer zuinig in het gebruik.
Ook al is de aankoopprijs van een elektrische bestelwagen hoger, de combinatie van een laag energieverbruik, eenvoudiger onderhoud en minder slijtage aan onderdelen compenseert de extra kosten ruimschoots. Voor Raphaël Levêque is de vergelijking eenvoudig: "Het is goed voor ons imago, goed voor het milieu en goed voor onze financiën."
Een concreet engagement voor elektrische mobiliteit
Sinds de plaatsing van de pv-panelen, installeerde de brouwerij Lupulus verschillende 11 Kw oplaadpunten op haar site, voor een totale investering van 17.000 euro. Deze voorzieningen, die oorspronkelijk bedoeld waren voor hun interne vloot, garanderen een optimale autonomie voor de dagelijkse leveringen.
Lupulus is zich bewust van het belang om de ontwikkeling van elektrische mobiliteit in de regio te ondersteunen en biedt daarom ook een betalende oplaaddienst aan voor bezoekers en omwonenden. Dit initiatief speelt een actieve rol in de promotie van schone mobiliteit door een lokale en praktische oplossing aan te bieden voor zijn bezoekers en alle gebruikers van elektrische voertuigen.
De overgang voortzetten
De brouwerij is van plan om door te gaan met het elektrificeren van haar wagenpark, waarbij naar behoefte bedrijfswagens, elektrische SUV's en hybrides worden gecombineerd. Het is een keuze die de wens van de brouwerij illustreert om traditie te behouden en tegelijkertijd moderniteit te omarmen, met duurzame mobiliteit die past bij de expertise van de brouwerij.
Volgens Raphaël Levêque is elektrisch rijden geenszins een handicap in vergelijking met rijden met een verbrandingsmotor: je moet gewoon je rijgewoonten aanpassen en je reizen slim plannen om alle voordelen te plukken, zowel de economische als de milieuvoordelen.
