Chocolade

Trends en hypes gespot tijdens Sweet Week 

ISM tasting wall

De ISM-beurs, gewijd aan de zoetwaren- en snackindustrie, vond plaats van 2 tot 5 februari 2025 in Keulen. Over het algemeen bevestigde de beurs haar positie als etalage voor de sector, en de professionals waren massaal aanwezig. ISM vond plaats tegelijkertijd met Prosweets, de beurs voor productiesystemen, verpakking en ingrediënten. Onder de vlag van 'Sweet Week' boden beide evenementen een volledig overzicht van de waardeketen, van grondstoffen tot eindproducten.

'Sweet Week'

Voor Gerald Böse, voorzitter en CEO van Koelnmesse GmbH, was deze synergie effectief:

"Met een stijging van het aantal bezoekers en exposanten, evenals een uitbreiding van de expositieruimte, zet de groeiende trend van ISM zich voort. Als wereldwijde trendsetter en motor van innovatie, zet ISM de toon voor een bloeiende zoetwaren- en snackindustrie – met een inhoudelijk sterk programma, gerenommeerde sprekers en nieuwe inspirerende formats voor creatieve professionals die de sector stimuleren en verbinden."

Wat de cijfers van de 2025-editie betreft, namen 1513 exposanten uit 70 landen deel aan ISM 2025, een groei van 5,5% ten opzichte van 2024. Hoewel sommige exposanten spraken van een rustigere editie, werd er aan de bezoekerskant een stijging van ongeveer 7% opgetekend, met een aanwezigheid van 32.000 bezoekers uit 135 landen. België was opnieuw een van de best vertegenwoordigde landen, naast onder andere Groot-Brittannië, Italië, Nederland en Spanje. Buiten Europa was de groei bijzonder sterk voor Cyprus, Israël, Mexico en Roemenië.

Belfine chocolate lollypop
België was opnieuw een van de best vertegenwoordigde landen

Een volledige segmentatie en boeiende activiteiten

De beurs zelf bood een duidelijke segmentatie met speciale zones, seminars en conferenties. Lab5 by ISM is een vaste waarde geworden binnen de organisatie. Deze ruimte omvatte meerdere secties, zoals Trend Snacks, de New Product Showcase en de Club of the Confectionery Shops.

Voor jonge bedrijven bood de organisatie niet alleen een ruimte voor start-ups, maar ook een aparte zone voor scale-ups.

The New Product Showcase Award

Naast het seminar- en conferentieprogramma werden de prijzen van de New Product Showcase uitgereikt. Dit jaar ging de hoofdprijs naar Wafer Paper BV (Nederland) voor zijn Yummy Super Sour Candy Paper. Dit zijn ultra-dunne wafeltjes op basis van aardappelzetmeel met appel- en citroenaroma’s. De smaakervaring en de hoge kwaliteits- en duurzaamheidsnormen van het product wisten de jury te overtuigen.

New Product Awards top 3 ISM
Candy Paper
Pulp 'n Choc Vandenbulcke
1/3

België viel eveneens in de prijzen. De zilveren medaille ging naar Pulp 'n Choc Fruity Mix van Chocolatier Vandenbulcke. Drie jaar geleden werd dit innovatieve pralineconcept al bekroond. Het idee is om meer dan alleen de cacaoboon te gebruiken en zo verspilling te verminderen, in lijn met de duurzaamheidstrend. Bovendien biedt het gebruik van cacaofruitpulp een nieuwe smaakervaring. Dit jaar heeft Chocolatier Vandenbulcke het assortiment uitgebreid met nieuwe smaken zoals citroen, sinaasappel en aardbei. Voor Hanne Denturck, Marketing Project Manager, is deze prijs een erkenning voor innovatie: "Niet alleen is het product Fairtrade en draagt het bij aan upcycling, maar Pulp 'n Choc biedt ook een innovatieve ervaring aan de consument. Onze interne R&D-afdeling blijft innoveren en we streven ernaar om onze producten synoniem te maken met creativiteit."

Bevestigde trends en een hype

Als internationale vakbeurs is ISM altijd een kans om de nieuwste trends in de zoetwaren- en snacksector te ontdekken. Ook deze editie bevestigde verschillende ontwikkelingen:

Stijgende grondstofprijzen: Ondanks aanzienlijke prijsstijgingen op de markten, maken fabrikanten zich geen al te grote zorgen over de onderhandelingen met retailers. Volgens verschillende spelers is de sector zich bewust van de prijsstijgingen, en omdat iedereen ermee te maken heeft, verlopen de besprekingen met aankoop relatief soepel.

Minder is meer: Chocolade, chips en snoep blijven genotsproducten, maar fabrikanten spelen in op de vraag naar gezonder snoepen. Alternatieven met minder suiker, zout en vet winnen terrein, zonder in te boeten op smaak. Voorbeelden hiervan zijn ultradunne snacks en chips op basis van konjacwortel of cassave.

Chips op basis van konjacwortel of cassave

Functionele snacks: Snacks zijn niet langer enkel een genietmoment, maar bieden ook voedingswaarde om de gezondheid te ondersteunen. Veel exposanten in de New Product Showcase toonden snacks verrijkt met eiwitten of vitamines.

Plantaardig boven vegan: Volgens veel fabrikanten is het plantaardige segment wereldwijd belangrijker dan het vegan segment. Daarom richten velen zich op plant-based producten. Deze markt had in 2024 een waarde van 1,3 miljard dollar en wordt verwacht te groeien met 7,3% tegen 2030. Voor sommige bedrijven is dit niet alleen een consumententrend, maar ook een diepere strategische en bewuste beweging. Gudrun lanceerde de Plant Choc-reeks als antwoord op deze trend, maar ook als onderdeel van hun More-programma, dat zich richt op duurzaamheid en toekomstige generaties. Hun eerste plantaardige chocolade, Grand Plant Based, verscheen al in 2021. Voor het nieuwe Plant Choc-gamma verfijnde de chef-chocolatier de recepten verder om aan de vraag van jonge consumenten naar duurzame voeding te voldoen.

Plant Choc Gudrun
Gudrun lanceerde de Plant Choc-reeks als antwoord op deze trend, maar ook als onderdeel van hun More-programma, dat zich richt op duurzaamheid

De hype rond Dubai Bars: Een opvallende trend op ISM was die van de Dubai Bars. Verschillende chocolatiers spelen in op deze hype, die draait om chocolade gevuld met pistache en vaak gecombineerd met een knapperige textuur. Het design, met luxeachtige groene en gele accenten, verwijst naar de glamour van Dubai. Tibo Rotsaert van Belgian Chocolate Creations nuanceerde echter: "Dit is duidelijk een hype die waarschijnlijk zal afnemen. De decoraties en de naam ‘Dubai’ verdwijnen misschien met de tijd, maar deze trend heeft er in ieder geval voor gezorgd dat pistache opnieuw populair wordt."

Tibo Rotsaert van Belgian Chocolate Creations
Tibo Rotsaert van Belgian Chocolate Creations: "De decoraties en de naam ‘Dubai’ verdwijnen misschien met de tijd, maar deze trend heeft er in ieder geval voor gezorgd dat pistache opnieuw populair wordt."

Nogmaals bewees het evenement in Keulen zijn kracht als effectieve, goedgevulde en relevante ontmoetingsplaats voor de zoetwaren- en snacksector. Voor sommigen is de afspraak al gemaakt voor ISM Middle East en ISM Japan. De volgende editie in Keulen vindt plaats van 1 tot 4 februari 2026.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Vincent Panneels

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook