E-sigaretten Partnercontent

Thribe is klaar voor e-tabaksmarkt van morgen

EHALE, Vaporshop en Real Liquid slaan handen in elkaar

fabriek Thribe dronefoto

De samenwerking was reeds eerder gestart, maar eind 2024 vond de officiële rebranding plaats: hardwareproducent EHALE, retailgroep Vaporshop, die zo’n 50 winkels telt in België, en e-liquidproducent Real Liquid gaan samen als Thribe de uitdagingen aan van een snel veranderende e-tabaksmarkt. Kiosk vroeg Cédric Rijkers, Chief Product Officer bij Thribe, om een woordje uitleg.

Redenen fusie

Verticale integratie

"Door deze stap", begint Cédric zijn verhaal, "is ons bedrijf nu volledig verticaal geïntegreerd waarbij productie (van e-liquids en hardware) en distributie (via EHALE naar retailkanalen) samengaan. Dat vertaalt zich in betere expertise op die vlakken en dus ook in betere producten. Als je enkel maar produceert, heb je te weinig voeling met wat zich afspeelt op distributievlak en in het retaillandschap."

Veranderingen markt

"Een tweede, niet onbelangrijke reden is de vaststelling dat de vape- en tabaksmarkt de komende jaren ingrijpende veranderingen zullen ondergaan. Denk maar aan het recente verbod op disposables en de aankomende displayban. Of het verbod op verkoop in supermarkten. Er zal ongetwijfeld nog van alles veranderen."

"We gaan ongetwijfeld ook een smaakbeperking opgelegd krijgen. Hoe dat eruit zal zien, weten we nog niet. Maar het lijkt mij een logische stap omdat de overheid het product minder aantrekkelijk wil maken voor jongeren. Dat kan bijvoorbeeld een verbod op snoepgoed, frisdranken, popcorn, gebak en meer zijn. Maar het kan nog ingrijpender, zoals enkel tabak en munt toelaten. Of in het ergste geval, zoals ze in Nederland hebben gedaan, een beperking tot een zeer beperkt aantal moleculen."

"Die laatste twee scenario's zijn volgens ons echter contraproductief. Smaken zijn belangrijk voor rokers van sigaretten om over te schakelen. Door deze smaken zo uitgebreid te beperken, ga je ook rokers raken. Wat betreft toegelaten smaken stellen wij tabak, munt en enkelvoudige fruitsmaken voor. Op deze manier sluit je alle exotische smaken uit, maar zorg je toch nog voor voldoende variëteit en verschil tussen een sigaret en een e-sigaret."

"We hebben al die evoluties al jaren geleden voorspeld. Bepaalde stappen hebben wij als ondernemer ook toegejuicht, om de markt te professionaliseren en de jeugd te beschermen. Maar natuurlijk zijn er ook regels en naleving van die regels. Vandaag zijn er veel regels maar er is te weinig controle, waardoor ze hun doel voorbijschieten."

Fier op Belgische roots

"Door al deze veranderingen zijn wij overgegaan tot een fusie, om sterker te staan in de markt. De nieuwe entiteit heet Thribe. In deze naam zie je 'Tribe' (een groep) en 'Thrive' (bloeien tot iets nieuws). Ook 'BE' zit in de samenvoeging, onderdeel van ons bedrijf waar we nog steeds trots op zijn. Begonnen als kleine speler zijn wij uitgegroeid tot marktleider in België en zelfs tot één van de grootste vapebedrijven van West-Europa."

stock thribe in schelle
De logistieke opslagplaats in Schelle

Investeringen

Door die fusie zijn er ook belangrijke investeringen gedaan. "Voornamelijk in productie", aldus Cédric. "Daar is ons team op 3 jaar tijd van 2 naar meer dan 25 mensen gestegen. Bij de ingebruikname van onze nieuwe productielijn voor het vullen van POD's, die naar verwachting eind juni operationeel zal zijn, zal dit team nog verder groeien."

"Ook daar zijn wij fier op. Wij zijn trots dat we niet uitwijken naar een goedkoper land. Bij ons staan kwaliteit en compliance voorop. Dat is gemakkelijker te controleren als we in België blijven. En zo kunnen we ook sneller reageren op nieuwe wetgeving. Op korte termijn betekent dit wel een stijging van uw operationele kost, maar we zijn ervan overtuigd dat we daar op lange termijn wel de vruchten van zullen plukken. Wij investeren vandaag om onze toekomst te verzekeren."

Nieuw logo

De vier kleuren in het nieuwe logo verwijzen naar de vier pijlers van Thribe: Manufacturing, Brands (HEXA, Dewy’s en Tahu), Distribution & Retail.

THRIBE
BOOMSESTEENWEG 10
2627 SCHELLE
+3233699404
info@thribe.com
www.thribe.com
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook