Krasbiljetten Nationale Loterij blijven impulsproduct bij uitstek
Cash € 5 is opnieuw de grootste winnaar

De Belg is fan van krasbiljetten: de bedekte zone wegkrabben, de spanning stijgt en de hoop neemt toe om met een miniem bedrag een uitzonderlijke prijs binnen te rijven. Alleen al de kans om 'iets' te winnen is voldoende. In de top 5 van de verkopen vinden we de 3 belangrijkste families: Cash, Subito en Win for Life. Ze hebben hun populariteit te danken aan de toegankelijkheid in retail, de ruime keuze en de onmiddellijke winstmogelijkheid.
Solide netwerk van retailpunten
De Nationale Loterij hanteert een uniek model: talrijke spelers zetten een bescheiden bedrag in. Meedoen is belangrijker dan winnen, want de winst keert sowieso terug naar de maatschappij in de vorm van steun aan honderden goede doelen. Dat is ongetwijfeld de kracht achter het succes van 'onze' Loterij.
Het uitgebreide netwerk van verkooppunten van de Nationale Loterij blijft een belangrijk fundament en vertegenwoordigde in 2024 liefst 72% van de inzetten. De dagbladhandels zorgen als bevoorrechte partners voor 44% van de totale omzet.
Top vijf krasbiljetten
Instantspelen zijn erg populair. Fysieke krasbiljetten worden aangeboden in krantenwinkels, tankstations en supermarkten. In 2024 waren deze loten goed voor 486 miljoen euro en 143,3 miljoen spelmomenten. Daarmee vormen ze een volwaardige derde pijler, met 31% van het spelaanbod, naast EuroMillions en Lotto.
In de top 5 van de verkopen in aantal vinden we uiteraard de 3 belangrijkste soorten krasbiljetten: Cash, Subito en Win for Life. In 2024 konden 25 nieuwe winnaars genieten van Win for Life, en 34 spelers staken een substantiële som op zak met Cash. Net als vorig jaar scoort Cash 5 € het best, zowel qua omzet als qua volume.
Ranking in waarde
- Cash € 5 (+ 10%)
- Cash € 20 (+ 7%)
- Cash € 10 (+ 10%)
- Cash € 15 (- 4%)
- Win for Life € 5 (+ 3%)
Ranking in volume
- Cash € 5
- Subito € 1
- Cash € 1
- Win for Life € 3
- Cash € 3
Terugkerende spelers
Dat net deze 3 families van krasbiljetten het vaakst over de toonbank gaan, mag niet verbazen. Cash, Subito en Win for Life worden eerst en vooral het vaakst benadrukt in de reclamecampagnes van de Nationale Loterij. Ze vormen historische spellen voor Subito en Win for Life, met een hoge reputatie.
Bovendien liggen deze spellen nauw aan het hart bij de Belgen. Cash is weliswaar een nieuwer spel, maar het staat wel al jaren bovenaan de ranglijst. De winnende ervaring op tussenliggende rangen én het bedrag dat daarmee gemoeid is, tot 1 miljoen euro, maken dit krasbiljet nog aantrekkelijker.
De best verkochte exemplaren zijn ten slotte deze met een prijs van maximum 5 euro. En daar draait het allemaal om bij de Nationale Loterij: kleine inzetten van regelmatig terugkerende spelers, die puur voor het plezier meedoen.

Vier redenen voor populariteit
Toegankelijkheid
Een kans wagen met een krasbiljet is zeer eenvoudig. Het netwerk van verkooppunten van de Nationale Loterij is uitgebreid en divers. Aan de historische en meerderheidsaanwezigheid in dagbladwinkels voegen we benzinestations en bepaalde food- en non-foodsupermarkten toe. Er is dus volop gelegenheid om een krasbiljet te kopen.
Ruim productaanbod
De prijs van een krasbiljet is zeer laag; er zijn er al vanaf 1 euro. Hierdoor kan een groot aantal Belgen ouder dan 18 jaar af en toe meedoen, zonder veel geld uit te geven.
Bovendien maakt de verscheidenheid aan beschikbare krasbiljetten het mogelijk om aan de verwachtingen van verschillende spelers te voldoen. Er zijn uiteenlopende merken, thema's, soorten winst (onmiddellijk contant geld of lijfrente), winstkansen, maximale winst enzovoort.

Ten slotte draagt de regelmatige lancering van innovaties zeker bij tot de populariteit. Denk aan de vernieuwing van historische spellen, maar ook aan typische seizoensbiljetten. Dit jaar worden opnieuw een aantal verrassingen voorzien in de loop van het jaar en ook specifiek tijdens de eindejaarsperiode. Welke die precies zijn, is nog niet geweten.
Onmiddellijke winst
De speler weet direct of hij al dan niet gewonnen heeft. Dit element maakt deel uit van de specifieke spelerservaring van krasbiljetten, een mix van spanning, wegdromen en plezier.

Kadoosjes en Krasbomen
Reeds enkele jaren worden tijdens de eindejaarsfeesten vaak krasbiljetten cadeau gedaan in de vorm van Kadoosjes en Krasbomen. Op deze manier ontdekken heel wat Belgen nieuwe krasbiljetten.
Een speler die zijn winst komt controleren of ophalen, maakt dikwijls van de gelegenheid gebruik om ook nog een bijkomend artikel aan te schaffen
Voordelen voor de winkelier
Net als trekkingsspellen maken krasbiljetten het mogelijk om extra trafiek aan te trekken, klantenloyaliteit op te bouwen en daardoor de omzet van andere loterijproducten te vergroten. Maar dat niet alleen: daarnaast hebben ze ook invloed op de verkoop van uw overige producten. Een speler die zijn winst komt controleren of ophalen, maakt dikwijls van de gelegenheid gebruik om ook nog een bijkomend artikel aan te schaffen.

Promomateriaal voor een mooie presentatie
Krasbiljetten worden dikwijls spontaan aangekocht. Om de verkoop een steuntje in de rug te geven, kan de winkelier verschillende bewezen strategieën toepassen.
Uiteraard is een optimale zichtbaarheid cruciaal: plaats krasbiljetten op strategische plaatsen zoals bij de kassa en/of in een andere high-traffic zone. Een aantrekkelijke, uitnodigende winkelomgeving met een goed georganiseerde productindeling is een eerste vereiste. Zo zijn klanten sneller geneigd tot een aankoop over te gaan.
Maak zeker gebruik van de Topcard om de producten goed naar voor te brengen en zorg ervoor dat de desktop volledig in orde is. Het planogram helpt u hierbij op weg. Gebruik daarbij ook het promotiemateriaal dat de Nationale Loterij ter beschikking stelt, zoals affiches en wobblers om de aandacht te trekken.
Het uitgebreide netwerk van verkooppunten vertegenwoordigde in 2024 liefst 72% van de inzetten. Dagbladhandels zorgen als bevoorrechte partners voor 44% van de totale omzet
Stimuleer de impulsaankoop
Verder geeft seizoensgebonden activatie een boost aan de verkoop. Speel de speciale campagnes rond feestdagen of evenementen uit in uw voordeel en genereer op deze manier bijkomende interesse. Tot slot is actieve verkoop een krachtige techniek om de kans op impulsaankopen te vergroten.
Train uzelf en uw personeel om de consument spontaan aan te spreken. Stel vragen zoals 'heeft u al het nieuwste krasbiljet geprobeerd?' of 'voelt u dat het vandaag uw geluksdag is?'. Door al deze tips toe te passen, kunnen winkeliers de verkoop van krasbiljetten aanzienlijk verhogen.
