Feelgood en Suspense blijven toppers in 2024 en 2025
Aantrekkelijke boekenpresentatie doet wonderen
Zeker in een licht dalende boekenmarkt blijven uitgeverijen dokteren aan formules om de verkoop te stimuleren. Vooral toptientitels doen het volgens de specialisten goed in de dagbladhandel, zowel binnen de categorie spannende als ontspannende werken van gekende internationale en Belgische auteurs. Ook strips en publicaties van kookfenomenen zijn een niet te missen aanvulling. Hou in 2025 de verkoopcijfers van de nieuwe lanceringen goed in de gaten en speel direct in op de hypes van het moment. Zo voorziet u al uw boekenfans van de nodige lectuur.
Terugblik op 2024
Engelstalig zit in de lift
In vergelijking met de voorgaande jaren loopt de Vlaamse markt in 2024 zo’n 2% achter op 2023, terwijl onze noorderburen op dat moment net een groei zien. In 2024 tekenden zich twee tendensen af die al een tijdje speelden, maar in 2025 worden ze prominenter.
- Enerzijds is dit de onstuitbare verkoop van Engelstalig werk. Vooral in de categorie 'Young Adult' is dat zeer duidelijk, maar eigenlijk is de toenemende interesse zichtbaar in vrijwel alle genres; 1 op de 5 van alle verkopen is Engelstalig.
- Een tweede tendens is dat de online verkoop opnieuw lichtjes aantrekt. Tijdens corona kende dit kanaal logischerwijze een sterke groei, maar dat zakte nadien weer terug. In 2024 ging het opnieuw in stijgende lijn. Naar het eindejaar toe werden nog enkele grote namen gelanceerd die de boekensector een steuntje in de rug gaven: Sally Rooney, Stefan Hertmans, Lize Spit, Bart van Loo ...

Boekhandel versus krantenwinkels
De markt krimpt, maar boekhandels houden goed stand. Supermarkten en krantenwinkels daarentegen krijgen het moeilijker, zoals de GFK-cijfers aantonen. De verkoop is in dit segment nog meer afhankelijk van de titels. De uitgevers gaan op zoek naar opportuniteiten en diversifiëren hun aanbod.
Boeken die vlot over de toonbank gaan, ook bij de persverkoper, zijn de sterke brands die de afgelopen jaren stand hielden. Dit zijn met name toppers, vaak in het genre feelgood en thrillers of breed populair. Zowel in fictie als non-fictie blijven toptientitels het hier goed doen, zelfs al zijn de verkoopprijzen ook in 2024 weer gestegen.

Toptitels anno 2024
Specifiek in de dagbladhandel presteerden de bekende reeksen consistent. Denk aan strips als De nieuwe avonturen van de Kiekeboes 1&2, of de Asterix & de Olympische Spelen Special Editie. Het Camille Posterboek was een hit, evenals de Murdle moordpuzzels.
Grote internationale namen floreren. Een greep uit het aanbod: Lucinda Riley (De Geheimen van de Kostschool), Karin Slaughter (Waarom we logen), Mélissa Da Costa (Al het blauw van de Hemel), Santa Montefiore (Schaduwen van de tijd), M.J. Arlidge & Steph Broadribb (De laatste steen), Corina Bomann (Winterengel), Robert Bryndza (Dwaalspoor), Helene Holmström (Sneeuw, sterren en kaneel). Verder de gevestigde waarden zoals Colleen Hoover, Nicci French enzovoort.
Bij de Vlaamse auteurs noteren we Jonas Boets (Macht), Toni Coppers (Roofdier), Jo Claes (De doden moeten hun getal hebben) en Filip Osselaer met wielrenicoon Remco Evenepoel (Full Gas). En de koks Jeroen Meus (De mosterd van Meus), Sandra Bekkari (Missie Gezond Gewicht) en Pascale Naessens (Super simpel). In de categorie feelgood en welzijn zien we Dr. Servaas Bingé (Lang zullen we leven) en 'Hoe we onszelf graag kunnen zien' door Nicolas Overmeire en Jef Willem.
Boeken die vlot over de toonbank gaan, ook bij de persverkoper, zijn de sterke brands die de afgelopen jaren stand hielden. Dit zijn met name toppers, vaak in het genre feelgood en thrillers of breed populair. Zowel in fictie als non-fictie blijven toptientitels het hier goed doen
Eindejaar in de dagbladhandel
De duurdere cadeauboeken maakten rond het eindejaar zeker kans, zoals bijvoorbeeld Feest! van Jeroen Meus of Colorful Cooking van Sergio Herman, en het kinderboek En ze leefden nog altijd gelukkig van Elisabeth Lucie Baeten. Ook de scheurkalenders scoorden: Dagelijkse Kost, Blokken, De Slimste Mens. De thriller 'Loepzuiver' van Karin Slaughter, en ook 'Dat ene moment' van Moriarty of 'De dagen die komen' van Mélissa Da Costa, zijn stuk voor stuk toptitels die zeker hun plaats hebben verdiend in de perswinkel.

Op de Franstalige markt waren dit najaar volgende titels in trek: L’année 2024 vue par duBus - Une forme Olympique, 31 minutes de folie en cuisine van Loïc Van Impe en Gagner en bourse sans se fatiguer door Yoran Brondsema. Er is ook een redelijk grote hype geweest rond de boeken van de Luikse wetsdokter Dr. Philippe Boxho: Entretien avec un cadavre en Les morts ont la parole.
Topeditie voor Boektopia 2024
Boektopia in Kortrijk Xpo was van 26 oktober tot 3 november opnieuw een feest voor jong en oud. We zagen vooral veel gezinnen met kinderen, enthousiaste lezers die blij waren contact te hebben met auteurs. De vele voorstellingen en signeersessies kenden dan ook heel wat bijval. De boekenfans vonden het heerlijk te snuisteren in de grootste boekhandel van het land. Het bestedingsbedrag was prima. Ook fijn is dat alle stakeholders in het boekenvak hun bijdrage hebben geleverd. Dit teamgevoel heeft bijgedragen tot de mooie opkomst ondanks het goede weer.
Neveneffecten
Met 'Boektopia op toer' werd het feest vervolgens de hele maand november voortgezet op andere locaties in Vlaanderen. Ook tijdens de lokale evenementen werd samengewerkt met de plaatselijke boekhandel. Uiteindelijk ging de gemiddelde bezoeker met iets meer dan 2 boeken naar huis. Ook de weken na het hoofdevent werden er in de Vlaamse winkels nog boeken verkocht. Elke bezoeker die voor minstens 40 euro kocht, kreeg op Boektopia immers een boekencheque van 10 euro, te verzilveren bij een van de leden van Boekhandels Vlaanderen.
Wat brengt 2025?
Nieuwe impuls door BookTok
Met de komst van 'BookTok' staat er een nieuwe generatie lezers recht. Deze online community die boekrecensies deelt, ontstond tijdens COVID-19 op TikTok en is erg populair bij Young Adults. Ook al lezen jongeren dikwijls in het Engels, we moeten vooral toejuichen dat ze opnieuw vaker lezen. Zij zijn de fans van nu en morgen en zullen ook de lezertjes van overmorgen stimuleren. Dat is hard nodig; de scores van de leestesten in het onderwijs zijn momenteel bedroevend. Ook de uitgevers beschouwen het als hun taak om bij te dragen tot de leesbevordering.
Digitalisering
Een belangrijke ontwikkeling is de digitalisering van de boekenmarkt. Spotify heeft eind 2024 audioboeken toegevoegd aan het abonnement voor onze markt. Het is afwachten of ze in Vlaanderen even goed aanslaan als in Nederland. Met e-boeken zagen we eenzelfde intredeproces. Ze kenden hier eerder een aarzelende start, maar nu hebben de Vlamingen e-boeken volledig omarmd; zeker in thrillers en romantische fictie noteren we mooie groeicijfers.

Goedlopende genres
Sinds een paar jaar kennen vooral de boeken rond zelfzorg een sterke verkoop. Naast boeken over mentale gezondheid blijven ook werken over fysieke gezondheid het goed doen. De klassieke kookboeken hebben het dan weer lastiger de voorbije jaren, maar kookboeken die ook inspelen op een gezonder leven worden wel nog sterk geapprecieerd.
In dat opzicht is het belangrijk dat krantenwinkels inspelen op deze tendens door ze in hun assortiment op te nemen. Lager geprijsde strips blijven een aantrekkelijke impulsaankoop. Ook populaire kinder- en stickerboekjes zoals Pokémon, Lego, Camille, Milo,... doen het prima.
Niet te missen uitgaven
Binnen het portfolio voor krantenwinkels is het uitkijken naar LikeMe, naar de gelijknamige tienerserie op de VRT, met een nieuwe cast en een veelzeggende verhaallijn. In december werd een prequel gelanceerd en in 2025 volgen nog meer producten. In het najaar verschijnt een nieuwe Asterix, album 41 alweer. Hiervoor wordt veel marketingbudget geïnvesteerd in de promotie.

Uitgevers blijven in 2025 inzetten op ontspannende lectuur van auteurs zoals Santa Montefiore, Corina Bomann en Inusa. Daarnaast voorzien ze ook heel wat spanning met werken van Robert Galbraith (J.K. Rowling), Harlan Coben, Jonas Boets (Aspe) en vele anderen.
Murdle, moordmysteries voor pientere puzzelaars, wordt verder uitgebreid. Deze reeks met wereldwijd succes is ideaal voor het kanaal van de krantenwinkels. Verder blijkt ook personal finance hier interessant. Het belangrijkste verschil tussen het aanbod voor de Vlaamse en de Waalse krantenwinkel is dat het aanbod voor deze laatste iets ruimer kan gaan qua thema. Daar heeft de handelaar iets meer kans om boeken rond maatschappelijke vraagstukken of geschiedenis te slijten.
Murdle, moordmysteries voor pientere puzzelaars, wordt verder uitgebreid. Deze reeks met wereldwijd succes is ideaal voor het kanaal van de krantenwinkels
Reisgidsen
Enkel bij thema's als reizen en wandelen is een seizoensinvloed merkbaar. Lente en herfst zijn dé momenten voor wandelboeken en citytripbestemmingen. De zomer is dan weer ideaal voor fiets- en reisgidsen.
De nieuwe reeks 'Simpelweg' geeft kort en bondig alle highlights van een stad of regio. In handige lijstjes en onderverdeeld in toffe weetjes krijgt de bezoeker meteen de meest opmerkelijke tips. Handige plannetjes en advies van locals maken het geheel compleet. Een mooie kans voor verkoop aan de consument die last-minute nog magazines komt inslaan voor zijn of haar vakantie.
Tips om de verkoop te stimuleren
- Volg de markt op de voet door nauw contact te onderhouden met de verkoopafdeling van de diverse uitgeverijen. Houd hun verkoopcijfers in de gaten. Speel daarnaast in op de trends en hypes van het moment.
- De bijhorende displays blijven een sterk medium om de verkoop te ondersteunen. Maar de belangrijkste manier om boeken te verkopen, is het aanbod te tonen. Een mooie presentatie, een stapeltje, een aparte kast ... doen het vandaag nog altijd. Besteed voldoende aandacht aan zichtbaarheid; investeer in aantrekkelijke etalages en uitnodigende boekentafels.
- Daarnaast kunt u regelmatig een actie uitwerken. Misschien kunt u eens denken aan een 'boek van de maand'. Een verrassing is altijd mooi meegenomen, en daar worden uw klanten blij van.
- Boeken zijn bovendien een uitstekend cadeauproduct. Sommige uitgaves lenen zich door hun uitvoering nog beter als geschenk. Zet er een bordje bij met 'cadeautip'.
- Geef uw aanbod een prominentere plek in de winkel rond de klassieke feestmomenten zoals Valentijn, Moederdag, Vaderdag, Kerst en Nieuwjaar.

Met medewerking van AMP, Groep Algemene Uitgevers, Lannoo en Standaard Uitgeverij
Boekenmarkt 2024 (volgens GfK)
Totaal t.o.v. 2023
- Volume: -2,3%
- Omzet: -0,9%
Engelstalig t.o.v. 2023
- Volume: +9,5%
- Omzet: +9,3%
Aandeel online
- Volume: 32,9%
- Omzet: 36,6%
Aandeel boekhandel
- Volume: 54,3%
- Omzet: 57,1%
Aandeel supermarkten t.o.v. 2023 (incl. dagbladhandels)
- Volume: -8,2%
- Omzet: -10,1%
Boektopia in een notendop:
• 16.000 vierkante meter boekenoppervlakte, wat 18% meer is dan in 2023
• 2.500 vierkante meter aan voorstellingen
• 53.600 bezoekers (tegenover 47.000 bezoekers in 2023), dat is een stijging van 14%
• 120.000 verkochte boeken, een stijging van 20% in vergelijking met 2023
• 70% van de bezoekers zijn gezinnen met kinderen
Noteer in uw agenda:
Boektopia 2025 gaat door van 25 oktober t.e.m 2 november.