TabakaccessoiresPremium

Aanstekers houden stand ondanks dalende tabaksverkoop

Kwaliteit, duurzaamheid en multifunctionaliteit zijn niet te missen troeven

EZ Reach model van BIC
BIC® heeft een breed scala aan modellen, zoals de EZ Reach

Prioritaire aankoopcriteria voor aanstekers blijven kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid. Duurzaamheid speelt een steeds prominentere rol, en daarnaast zoeken consumenten graag een exemplaar dat hun persoonlijke stijl weergeeft. Zorg voor een waaier aan designs en uitvoeringen, en wissel regelmatig kleuren, prints en licenties om de verkoop te boosten. Multifunctionele modellen vinden gretig aftrek; elk huishouden heeft immers regelmatig een vlammetje nodig. Luxe en semi-luxeproducten, vaak voor sigarenliefhebbers, vergen een specifieke winkelaanpak met kennis van zaken.

Vrij stabiel jaar

De afgelopen periode heeft de aanstekermarkt in België een bescheiden groei doorgemaakt, in lijn met bredere Europese trends. De totale Europese markt was in 2023 goed voor ongeveer 2,25 miljard euro. Tussen 2024 en 2032 wordt jaarlijks een verdere stijging verwacht van 2,97%.

De consument heeft vandaag wel de neiging om minder diep in de portemonnee te tasten: het budget dat mensen aan rookaccessoires besteden, is gedaald. Na het coronatijdperk geeft de consument immers weer meer uit aan reizen, restaurant- en cafébezoek. Ook de hogere tabaksprijzen hebben wellicht een impact.

Misschien speelt zelfs het weer een rol: een zeer natte winter, gevolgd door een verre van ideale lente en zomer zijn niet bepaald uitnodigend om buiten te roken.

multifunctionele aansteker van Cricket
Er is meer vraag naar multifunctionele aanstekers, ook om kaarsen of de barbecue aan te steken (Cricket)

Effect van verstrengde maatregelen

Door veranderingen in de tabakswetgeving gaat de verkoop allicht verschillende kanten uit. De constante daling van het aantal rokers resulteert weliswaar in minder impulsgedreven aankopen in aanstekers. Toch vermoeden sommige spelers dat de retailban vanaf 2025 gunstig zal uitdraaien voor het dagbladkanaal.

Deze - vaak zelfstandige - winkeliers informeren de consument ongetwijfeld enthousiaster dan kassamedewerkers in de supermarkt. Blijf als handelaar zeker aanstekers aanbieden, want de behoefte om een vlam te creëren is tijdloos. Bovendien hebben deze producten een blijvend nut, los van rookwaren.

Wat roteert goed?

Populaire merken

De meest verkochte merken binnen het kanaal van tankstations en krantenwinkels zijn Cricket en BIC®. De consument kiest resoluut voor een kwalitatief product op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en gebruiksgemak, en deze merken onderscheiden zich daarin. BIC® blijft marktleider in deze categorie dankzij een goed gevestigde merknaam en meer dan 52 jaar expertise.

In België zijn daarnaast ook Clipper en Belflam gegeerd. De transparante vuursteenaanstekers in het lage prijssegment en de piëzo-aanstekers met decoraties zijn qua marges erg winstgevend voor detailhandelaars. In het semi-luxesegment zijn er ook merken met een fijne prijs-/kwaliteitverhouding. Silver Match, Formula, Faro en Firebird doen het prima in de krantenwinkel.

Vuursteentjes versus elektronisch

Elektronische en vuursteenaanstekers worden voor verschillende doeleinden gebruikt door diverse doelgroepen. Modellen met vuursteentjes zijn verkrijgbaar in veel uitvoeringen. Traditioneel verkopen ze vooral binnen de rookwaren. Ze zijn bedoeld voor intensieve gebruikers voor wie prestatie primeert.

Vuursteenaanstekers zijn het meest verkochte type en ze bieden de beste verhouding prijs/kwaliteit. Elektronische exemplaren horen dan eerder in de huishoudcategorie. Ze zijn gemakkelijk aan te steken en mikken op consumenten die een verfijnder product verkiezen.

Geïntegreerd compartiment van STAX
STAX heeft een geïntegreerd compartiment voor bijvoorbeeld een peuk, zodat deze niet op straat belandt (JF Maes)

Succes van multifunctionele exemplaren

Vooral zogenaamde multifunctionele modellen zijn erg in trek, niet alleen in supermarkten. Ze bieden zeker ook opportuniteiten in tankstations en krantenwinkels.

Dergelijke aanstekers zijn essentieel voor wie kaarsen, fornuizen, barbecues, kachels of haarden wil doen branden. Ze zijn daarnaast onmisbaar tijdens buitenactiviteiten.

Duurzaamheid voorop

Dé trend binnen alle categorieën is vandaag duurzaamheid en de effecten van de productie op het milieu. Ook voor wegwerpaanstekers is dit uiteraard van belang. Daarom werd 2 jaar geleden de Cricket ECO gelanceerd. Het is de enige ter wereld die vervaardigd is van 100% gerecycleerd nylon. Het merk produceert geen extra afval, maar gebruikt juist bestaande afvalstromen.

Daarnaast wordt dit model gemaakt in de Benelux, waardoor ook de CO2-voetafdruk uniek is in vergelijking met andere aanstekers op de Belgische markt. Zowel qua distributie als rotatie ziet Cricket een duidelijke groei. Het merk rekent erop dat het succes de komende jaren verder toeneemt.

Cricket ECO, duurzaamheid voorop
Duurzaamheid staat hoog genoteerd bij deze Cricket ECO

Ook BIC® zet zich al langer in voor duurzame, kwalitatieve producten. Al deze aanstekers worden in Europa geproduceerd onder strenge veiligheidsnormen. Duurzaamheid zit in het DNA: de BIC Maxi J26 levert bijvoorbeeld tot 3.000 vlammen, wat twee keer zo veel is als vergelijkbare producten. De BIC Ecolutions™ integreert dan weer duurzame ontwikkelingsopties zonder afbreuk te doen aan prestaties.

Speciale edities

Consumenten zoeken steeds vaker een exemplaar dat hun persoonlijke stijl en interesses weerspiegelt. De meeste merken spelen hierop in met een breed scala aan designs voor specifieke seizoenen, zoals zomer en winter, en zelfs exclusieve uitgaven.

Het is belangrijk dat winkeliers een breed assortiment aan kleuren, prints, licenties, etc. aanbieden om impulsaankopen te stimuleren. Verander regelmatig uw assortiment en schenk voldoende aandacht aan speciale edities voor sportevents, feesten en gebeurtenissen om de nodige diversiteit in huis te hebben.

Game of Thrones van BIC
BIC® lanceert exclusief de licentie Game of Thrones - House of the Dragon

Aanpak in speciaalzaken

In tabakszaken zien we dat hoogwaardige aanstekers in het duurdere segment vaak worden gekocht als geschenk, maar ook voor persoonlijk gebruik. Er wordt aangenomen wordt dat er vroeger meer als cadeau werden gegeven, alleen al omdat roken toen algemener was verspreid. In het luxe en semi-luxesegment worden vooral jetaanstekers verkocht (1, 2, 3 of 4 jetflames), meestal voor sigaren. De single jets zijn ook erg handig voor andere doeleinden omdat ze niet uitwaaien, want aanstekers worden steeds vaker in open lucht gebruikt.

Silver Match Luxemburg van Vinche & Koopmans
In de categorie luxe en semi-luxe worden vooral jetaanstekers verkocht, zoals deze Silver Match Luxemburg (Vinche & Koopmans)

Ook semi-luxe en luxe aanstekers met vuursteentjes winnen wat terrein, omdat er weinig andere aanstekers zijn met een soft flame. Het imago van een bepaald merk en het buikgevoel van de gebruiker of schenker spelen een grote rol bij de uiteindelijke keuze. Het advies van de winkelier speelt daarbij zeker een doorslaggevende rol.

Verder vergroten retailers de aantrekkelijkheid van hun luxeaanbod door een stijlvolle presentatie en door de kwaliteit en functionaliteit te demonstreren. Wie dergelijke producten succesvol aan de man wil brengen, moet in staat zijn om deskundige uitleg te verschaffen over het vullen, schoonmaken en het correcte gebruik. Een goede service na verkoop is daarbij cruciaal.

Clipper van Tabagro West
Clipper is een navulbaar merk (Tabagro West)

Met medewerking van BIC, Brandbox Twenty, JF Maes, Tabagro West en Vinche & Koopmans

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Luc Vandenbroeck

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook