Hoe de Nationale Loterij Club voor klantenbinding zorgt
Leuke prijzen voor speler én verkooppunt!
Het lóónt echt om lid te worden van de Nationale Loterij Club, de warmste club van het land. Het is gratis, leden genieten van tal van voordelen bij partners van de Nationale Loterij én mogen elke maand in een verkooppunt een cadeautje gaan halen. Daarnaast lopen er zowel online als in de winkels exclusieve wedstrijden met straffe prijzen. Het bijzondere aan de Retail-acties is bovendien dat goed scorende verkooppunten zelf ook worden beloond.
Frank Vertriest van Press Shop Wevelgem:
"De Nationale Loterij Club werkt de klantenbinding echt in de hand. Als mensen in een winkel af en toe een cadeautje krijgen, zijn ze sneller geneigd om daar te blijven gaan"
De band tussen de leden van de Nationale Loterij Club en de verkooppunten verder verstevigen: dat is het doel van de Retail-acties die sinds een paar jaar worden georganiseerd. Het principe is heel eenvoudig: wie zijn clubkaart scant en een welbepaald product van de Nationale Loterij koopt, komt in aanmerking voor een prijs. Met een groot aantal prijzen voor een beperkt aantal deelnemende winkels is de winstkans daarbij behoorlijk hoog. "Dat spreekt de spelers zeker aan", getuigt Frank Vertriest van Press Shop Wevelgem. "Het werkt bovendien aanstekelijk. Als bekend raakt dat iemand hier serieus in de prijzen is gevallen, krijgen we altijd wel een paar nieuwe mensen over de vloer die komen vragen hoe de Nationale Loterij Club precies werkt. Vandaar is het maar een kleine stap om iemand te overtuigen om aan een actie mee te doen. Ja, de Nationale Loterij Club werkt de klantenbinding echt in de hand. Als mensen in een winkel af en toe een cadeautje krijgen, zijn ze sneller geneigd om daar te blijven gaan."
Winnen went nooit
Ook Marc De Weerdt van Ubi Hoboken Press Shop is fan: "Ik heb ongeveer 1.000 vaste klanten die lid zijn van de Nationale Loterij Club. Zeker een derde van hen komt systematisch langs om het cadeau van de maand te verzilveren. Dat is voor ons het ideale moment om ook een eventuele Retail-actie onder de aandacht te brengen. Als mensen iets gratis krijgen, zijn ze sneller geneigd om een kleine extra aankoop te doen. En al zeker als ze relatief veel kans maken op een mooie prijs. Dat we er zelf ook iets aan overhouden als we bij de best presterende verkooppunten zijn, werkt echt wel motiverend. Wij steken in elk geval met plezier een tandje bij."
Marc De Weerdt van Ubi Hoboken Press Shop: "Dat we er zelf ook iets aan overhouden als we bij de best presterende verkooppunten zijn, werkt echt wel motiverend"
Als verkooppunt krijg je heel wat ondersteuning om de Retail-acties van de Nationale Loterij Club bij de klanten te promoten. De Nationale Loterij zorgt voor affiches en kant-en-klare advertenties voor je Facebookpagina en stuurt ook e-mails en pushmeldingen naar de spelers. Alle nodige informatie is bovendien terug te vinden op Lonet.
Volgens Isabelle Paternolli van Librairie-Papeterie Paperas uit Gerpinnes zorgen de Retail-acties absoluut voor extra animo in de winkel: "We hebben hard gewerkt om de Nationale Loterij Club onder ons cliënteel te promoten. Het is fijn dat zowel wij als de spelers daar nu af en toe de vruchten van kunnen plukken. En als een trouwe klant met een mooie prijs naar huis kan, zoals onlangs nog is gebeurd, is het helemaal de max! Nee, winnen went nooit."
Isabelle Paternolli van Librairie-Papeterie Paperas uit Gerpinnes:
"De Retail-acties zorgen absoluut voor extra animo in de winkel"
Gratis avondje uit
Hebben onze ervaren verkopers tot slot nog ideetjes voor 'droomprijzen' die het in hun winkel ongetwijfeld supergoed zouden doen? Isabelle houdt het bij een mooi geldbedrag: "Dat komt altijd goed van pas!" Marc vond de Barbecook-actie in de lente echt top: "Een gastronomisch weekendje zou een leuke winterse tegenhanger kunnen zijn. Ook concerttickets blijven erg gegeerd: een gratis avondje uit valt altijd in de smaak." Frank is het daar roerend mee eens: "Mensen vinden het fijn om iets te kunnen winnen voor in hun vrije tijd. Verder zou ik het goed vinden als de Nationale Loterij nadrukkelijk Belgische retailers in de schijnwerpers zou plaatsen. Ik denk bijvoorbeeld aan een bon van Schoenen Torfs of JBC. Die Belgische verankering mag voor mij gerust nog wat sterker tot uiting komen."