PapierwarenPremium

Krantenwinkel blijft onmisbare schakel in netwerk van pakketpunten

Consument heeft smaak van online shoppen voorgoed te pakken

krantenwinkel als pakjespunt5

Voor het ophalen en retourneren van pakjes is een centraal gelegen buurtwinkel steeds vaker een optie. Dit is immers de goedkoopste en meest duurzame oplossing. Leveranciers breiden hun netwerken dan ook continu uit. Dankzij de ruime openingsuren is de dagbladhandel de ideale partner. Om de groeiende volumes efficiënt te verwerken, worden de tools voor de winkelier steeds performanter. Zo worden extra inkomsten eenvoudiger en sneller gerealiseerd.  

Pakjesbusiness floreert

Tijdens de coronacrisis zien we een enorme piek in het versturen van pakjes. Leveringen gebeuren dan voornamelijk thuis. Die groei wordt nadien voortgezet door het toenemende succes van tweedehandsplatforms als Vinted, 2dehands en Facebook Marketplace, die de handel tussen consumenten onderling aanwakkeren.

Ondertussen is er een verschuiving in de richting van afhaling op een centraal punt. De pakjesmarkt deint zeker nog verder uit. Dat is deels te danken aan een organische groei. Er worden immers steeds meer producten online gekocht, ook bloemen, tuinproducten, dierenvoeding, enz.

Deze passeren niet altijd via een afhaalshop, maar er is daarnaast een duidelijke groei in het versturen van kleine items, waaronder documenten, bijvoorbeeld naar het (verre) buitenland.

Perswinkels zijn uitermate geschikt om pakjesdiensten aan te bieden, aangezien ze als buurtwinkel fungeren. Hun centrale ligging en ruime openingsuren zijn een echte troef

Interessant voor de persverkoper

Het is evident dat perszaken uitermate geschikt zijn om pakjesdiensten aan te bieden, aangezien ze als buurtwinkel fungeren. Hun centrale ligging en ruime openingsuren zijn een echte troef. Als er voldoende stockruimte is, zijn pakjes een mooie aanvulling op de kernactiviteit.

De circulatie van steeds meer én nieuwe klanten is zakelijk erg interessant voor wie zich echt profileert als afhaalpunt. Ook andere retailers trachten een stukje van de koek af te snoepen, net zoals bij de producten van de Nationale Loterij het geval is.

krantenwinkel als pakjespunt2
Het is evident dat perszaken uitermate geschikt zijn om pakjesdiensten aan te bieden, aangezien ze als buurtwinkel fungeren

Segment dagbladhandel daalt

Het aantal krantenwinkels in het totale aanbod van pakjesdiensten varieert per leverancier.

DHL Express blijft stabiel in absoluut aantal, maar het percentage krantenwinkels daalt. Het totaal aantal winkels is hier wel sterk groeiend (+25%).

Bij DPD maken ze momenteel ongeveer 20% uit van het totale netwerk; in de Benelux heeft DPD circa 3.000 winkels in het pickupnetwerk en dat omvat meer krantenwinkels dan retailshops. DPD ziet de shop deliveries nog elk jaar groeien (+5% in België in 2023 ten opzichte van 2022).

Het aantal PostNL-punten is dan weer min of meer stabiel gebleven. Soms haken winkels af, en die worden dan vervangen door soortgelijke zaken in dezelfde omgeving die beantwoorden aan de criteria.

Bij bpost bestaat het netwerk uit 1.600 Postpunten en Pakjespunten, zonder de Postkantoren en Pakjesautomaten. Ongeveer 25% hiervan valt binnen het segment krantenwinkel; het marktaandeel daalt hier wel de laatste 2 jaar. Uiteraard zijn er winkeliers die hun activiteiten stopzetten of die zelfs failliet gaan. In kleine rurale zones verdwijnt het segment van de dagbladhandel soms volledig ten gunste van alternatieve locaties. De afgelopen 2 jaar is het aantal Pakjespunten toegenomen met 20%, volledig in lijn met de vooropgestelde doelen om het groeiende volume te behandelen.

Recente wetten

Opvallend is de groeiende interesse in pakjesautomaten die 24/7 beschikbaar zijn. Deze evolutie komt uit onze buurlanden, waar het bestaande netwerk van automaten qua aantal lockers uitgebreider is.

Een nieuwe wet van begin 2024 verplicht trouwens alle leveranciers om hun netwerk aan pakjesautomaten open te stellen voor collega-logistieke partners.

Verder is er de recente verplichting voor e-commerce bedrijven om naast afhaling of levering aan huis ook een tweede levermethode aan te bieden. De tendens van thuislevering naar geconsolideerde levering in een afhaalpunt of automaat is daardoor zeer actueel.

Oog voor duurzaamheid

Een netwerk van winkels waar consumenten hun pakjes ophalen of afleveren is ecologischer omdat de chauffeurs veel pakketten op één plaats droppen en dus minder kilometers afleggen. Daarbij wordt vaker ingezet op een kleinere voetafdruk door de omschakeling naar elektrische wagens.

krantenwinkel als pakjespunt3
Een netwerk van winkels waar consumenten hun pakjes ophalen of afleveren is ecologischer omdat de chauffeurs veel pakketten op één plaats droppen en dus minder kilometers afleggen

Als de ontvangers bovendien met de fiets of te voet naar een strategisch gelegen winkel komen, wordt deze oplossing wel bijzonder duurzaam. Zeker als dit gebeurt in combinatie met een andere geplande boodschap, zoals het binnenbrengen van de wekelijkse lotto.

Levering in een parcelshop staat op de tweede plaats in België en wordt geapprecieerd omwille van de nabijheid, de goedkopere prijs voor de levering én het milieubewuste aspect. Daarnaast worden de netwerken ook veelvuldig gebruikt voor het retourneren van pakjes.

Snellere en efficiëntere tools

De verschillende aanbieders organiseren opleidingen, geven updates van scanners, voorzien een eigen portaal waar krantenwinkels hun pakketten beheren en klanten informeren. Bpost heeft de laatste 2 jaar geïnvesteerd in een nieuw informaticasysteem. De 2 grootste drivers zijn gebruiksgemak en efficiëntie. Hierdoor zijn nieuwe partners of medewerkers zeer snel vertrouwd met de technische aspecten.

DPD introduceerde digital label, no label, pin-code als bewijs in plaats van ID-card. Dit is een voordelige en doeltreffende oplossing voor het grote aantal pakketten dat wordt aangeboden in zakken, bijvoorbeeld.

De PostNL-app voor het scannen van pakjes is zeer gebruiksvriendelijk en wordt voortdurend bijgestuurd op basis van regelmatige enquêtes en een testgroep.

DHL Express maakt het versturen voor de consument nog makkelijker met drop-off-mogelijkheden zonder papieren verzendlabel (via QR-code). Klanten kunnen nu ook hun zending thuis voorbereiden, al dan niet betalen en dan naar de winkel komen om hun zending finaal te laten afwerken (inhoudcheck, gratis verpakking, juiste verzenddocumenten).

krantenwinkel als pakjespunt4
De PostNL-app voor het scannen van pakjes is zeer gebruiksvriendelijk en wordt voortdurend bijgestuurd op basis van regelmatige enquêtes en een testgroep

Aantrekkelijke bijverdienste

Hoeveel de winkelier krijgt per pakje varieert naargelang de aanbieder. Bij DHL Express ontvangt de shop een commissie op het aanmaken van een zending. Daarbij komt een bijkomende vergoeding voor extra’s zoals verzekering en extra snelle levering. Voor scanning geldt een vast bedrag per gescand pakje.

Bpost betaalt een marktconforme vergoeding, rekening houdend met de duur van de transactie. De vergoeding voor een postpunt of pakjespunt ligt tussen de 30 en 80 cent per pakje. Deze vergoeding is afhankelijk van het kanaal (postpunt vs. pakjespunt), de zending (versturen of afhalen), grootte/gewicht en eventueel zending tegen terugbetaling. Bij een eerste gesprek krijgt de handelaar transparantie over de vergoedingen en de maandelijkse vergoedingsstaten.

Bij PostNL liggen de vergoedingen voor verzenden en uitreiken van pakjes vast. Afhankelijk of er een handtekening vereist is of niet, kan de vergoeding hoger of lager zijn.

krantenwinkel als pakjespunt
Het aantal krantenwinkels in het totale aanbod van pakjesdiensten varieert per leverancier. DHL Express blijft stabiel in absoluut aantal, maar het percentage krantenwinkels daalt. Het totaal aantal winkels is hier wel sterk groeiend (+25%)

Ook DPD geeft de winkelier een eerlijke prijs. Het voordeel voor krantenwinkels zit bovendien in de bekendheid in de buurt en de impulsaankopen. Krantenwinkels zijn onmisbare schakels in het netwerk. Met de toenemende vraag naar convenience, spelen zij een nog belangrijkere rol.

Evolutie e-commerce in vergelijking met de buurlanden

Ook in 2023 deed Geopost, waarvan DPD deel uitmaakt, onderzoek naar het gedrag van e-shoppers in 23 landen. 24.000 respondenten namen hieraan deel. De e-shopperbarometer is daarvan het resultaat.

Wat België betreft, zijn de belangrijkste criteria om aankopen te doen via het internet voor 47% de gratis levering en voor 28% van de ondervraagden de gratis retour. Wat mensen tegenhoudt om een bestelling te plaatsen, zijn leveringskosten (33%), retourkosten (27%) en te lange levertijden (26%).

16% van de deelnemers vindt het cruciaal te weten welk bedrijf hun pakje zal bezorgen vooraleer ze bestellen. Voor iets meer dan de helft van de shoppers is dit gegeven van tamelijk tot erg belangrijk. Kledij, schoenen en schoonheids-/gezondheidsproducten zijn de artikelen die het vaakst online worden besteld.

Cijfers pakjesdiensten_nl
* dagbladhandels, tankstations, kleine warenhuizen om de hoek …
(De respondenten konden meer dan één antwoord invullen)
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Luc Vandenbroeck
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook