Fixmer Belgium maakt werk van persoonlijke aanpak
Nieuwe website en toekomstgerichte plannen ook interessant voor dagbladhandel
Fixmer Belgium, sinds mei vorig jaar de nieuwe naam van het vroegere Lyfra-Lekkerland, is momenteel de derde groothandel van het land. Binnen de klantenportfolio heeft Fixmer een behoorlijk aantal dagbladhandels, die vooral de flexibiliteit en persoonlijke aanpak op prijs stellen. Kiosk sprak met Sales Director Bart Gees over de vernieuwde, gebruiksvriendelijke website en de toekomstplannen van het bedrijf die ongetwijfeld ook voor uw onderneming positief uitdraaien.
Historische band met tabak
Als deel van de internationale Landewyck Group blijft Fixmer Belgium een sterke speler met vier vestigingen in België: een hoofdzetel in Wijnegem, een tweede operationele vestiging in Lot en logistieke hubs in Evergem en Oudsbergen.
Gezien de historische banden met de tabakssector, is deze leverancier uiteraard goed thuis in rookwaren. Het ruime assortiment omvat verder confiserie, dranken, voedingsproducten, e-vouchers, vervoersbewijzen van De Lijn en TEC, en postzegels en pakjesdozen van bpost. Fixmer belevert dagbladhandels, tankstations, nachtwinkels, superettes en doorverkopers. Bart Gees, onze gesprekspartner, vervoegde het bedrijf in 2019.
Directe impact bij klant
Mijnheer Gees, licht u even uw functie toe?
Bart Gees: "In mijn vorige functies heb ik relevante ervaring opgedaan met de verkoop en marketing van fast moving consumer goods. Ik was werkzaam bij AB Inbev en Coca-Cola, en maakte ook kennis met de wereld van de vrijetijd via Plopsa en Kinepolis. Mijn huidige functie als sales director ligt in het verlengde. Ik stuur immers een veertigtal commerciële mensen aan."
"Dit lijkt veel, maar een persoonlijke relatie met de klant is voor ons primordiaal. Het voordeel van mijn werk binnen een bedrijf als Fixmer is dat je daadwerkelijk je invloed ziet. Wij zijn een operationele business, we zitten nooit stil en krijgen constant vragen en feedback van klanten. Wat mijn team doet, heeft een directe impact bij de klant. De resultaten van onze inspanningen leiden tot een hogere klanttevredenheid en dat geeft mij veel voldoening."
Nieuwe website
Welke veranderingen hebt u binnen Fixmer aangestuurd?
"Ik ben nu bezig aan mijn zesde jaar en de onderneming heeft ondertussen een heel traject afgelegd. De integratie van de twee bedrijven, Lekkerland en Lyfra, bracht natuurlijk een aantal uitdagingen met zich mee. Er was de omschakeling naar een nieuw ERP-systeem en alle moeilijkheden die daarbij komen."
"Ook op vlak van assortiment, prijszetting, promotionele activiteiten waren er evoluties. En dan natuurlijk onze compleet nieuwe website die vorig jaar live is gegaan. Ze heeft een B-to-C look en logica, is gebruiksvriendelijk en visueel veel attractiever dan het vroegere bestelportaal."
Welke effecten heeft de nieuwe website?
"De reacties op de website zijn positief. We hebben bewust gekozen voor een rustige uitrol bij de ingebruikname, in nauwe samenwerking met onze klanten. Vooraf voerden we een onderzoek naar hun noden en die toetsten we ook af tijdens de ontwikkeling. We nemen alle opmerkingen en suggesties ter harte in verband met het gebruik van de website. Ze evolueert dan ook nog elke dag."
"Deze aanpak werpt vruchten af. We zien een stijgende verkoop dankzij de grotere gebruiksvriendelijkheid. Zo ontdekken onze klanten op onze website snel de aantrekkelijke promoties en verzekeren we er ons van dat ze de betere aankoopcondities niet mislopen."
Persoonlijke aanpak
Waarin verschilt Fixmer Belgium van de concurrentie?
"Onze belangrijkste klanten zijn zelfstandige ondernemers die dagelijks in hun eigen zaak staan. Deze maken zo'n 80% van onze klanten uit. Zij stellen vooral onze persoonlijke aanpak en flexibiliteit op prijs. Belangrijk is dat ze kunnen bestellen via de website, per e-mail of telefonisch. Daarnaast stellen we ons flexibel op, zelfs wanneer het gaat om relatief kleine leveringen en depannageleveringen. Verder beschikken we over een fijnmazig logistiek netwerk met een complete vloot bestel- en vrachtwagens. Wij komen in heel België, bijna dagelijks."
Fixmers credo is 'wholesale made personal'. Hoe maken jullie dit waar?
We investeren in onze klanten en medewerkers. Een vaste vertegenwoordiger bezoekt regelmatig elke winkel. Elke klant krijgt ook binnen het telefonisch salesteam één contactpersoon toegewezen. Zelfs de chauffeurs zijn vertrouwde gezichten. Met de frequentie van belevering, bouwen ook zij een goede relatie op met de winkeliers. De vertegenwoordigers informeren bij de samenstelling van het winkelassortiment. Zij zijn echte specialisten voor ons type cliënteel. Ze hebben veel ervaring, ze adviseren wat wel of niet werkt: een welkome hulp voor zelfstandige uitbaters die zelf moeten uitdokteren wat goed roteert."
Wat doen jullie specifiek voor de dagbladhandel?
"Een belangrijk deel van ons cliënteel, in aantal ongeveer een kwart, zijn uitbaters van krantenwinkels. Wij helpen ze enerzijds door maximaal na te denken over hun assortiment en hun marges te vrijwaren in deze moeilijke tijden. Er zijn een aantal zaken waarvan zij specifiek de gevolgen dragen."
"Zo is er bijvoorbeeld vanaf 2025 een verbod op displays voor rookwaren; deze mogen niet meer zichtbaar getoond worden in de winkel. Wij stellen daarvoor een oplossing voor met schuifdeuren of draaideuren zodat tabak uit het zicht van de consument blijft. Een aantal krantenwinkels maakt al de oefening en denkt vooruit. Binnenkort rollen we bij hen reeds een aantal oplossingen uit om ze op het terrein te testen en eventueel bij te sturen waar nodig."
Waarop kunnen onze lezers nog rekenen bij Fixmer?
"Een tweede element van onze inzet voor de dagbladhandel is onze investering in kassasystemen. Wij hebben een softwarepakket geselecteerd dat ook in andere winkels zijn degelijkheid reeds heeft bewezen en waarvan we weten dat het compatibel is met de andere systemen die dagbladhandels gebruiken."
"Een derde pijler waar we op inzetten zijn de nieuwe toestellen voor e-vouchers. Die zijn performanter en gebruiksvriendelijker en bieden een breder assortiment met meer mogelijkheden in giftcards en prepaid cards."
Blijven e-vouchers interessant?
"Zeker. Enerzijds worden herlaadbare telefoonkaarten minder verkocht omdat de providers moeite doen om van iedereen een abonnee te maken. Maar er is nog een groot potentieel voor giftcards. En door de diverser wordende samenleving zal er nood blijven aan oplossingen voor mensen die geld willen storten naar het thuisland, of voor consumenten die niet beschikken over kredietkaarten om bepaalde aankopen te verrichten."
Uitbreiding ploeg
Wat pakken jullie de laatste jaren anders aan?
"Vroeger bestond het uitsluitend uit mannelijke 'voyageurs'. Dit team is vandaag steeds diverser, van alle leeftijden. Sinds we Fixmer zijn, hebben we deze ploeg ook met 30% uitgebreid en volgende jaren voorzien we nog een verdere uitbreiding. Wij hebben immers besloten om volop te investeren in de relatie met onze klanten."
Exclusief
Zijn er producten die jullie in exclusiviteit verdelen?
"We lanceren regelmatig innovaties. Zo commercialiseren we onder het merk TouchME® een paar producten die onaangename geuren neutraliseren voor huisdieren, textiel en schoenen. Interessant voor de dagbladhandel zijn hier de marges."
"Nieuwe assortimenten zijn belangrijk, want innovaties staan de handelaar toe om grotere marges dan gebruikelijk te nemen in zijn winkelpunt. Verder zijn we bezig met andere producten in de richting van parafarmacie, zoals zonnecrèmes, lippenbalsem, muggenspray,… van laboratoria die uitsluitend in winkelpunten van onze klanten te koop zullen zijn."
Staan er nog nieuwe projecten op de planning?
"We worden regelmatig benaderd door verschillende partijen op de Belgische markt die gebruik willen maken van onze logistieke fijnmazigheid. Zeker in deze tijden is logistiek voor fabrikanten een aanzienlijke kost. Dit is een interessante opportuniteit voor ons; met ons netwerk bieden we een oplossing voor fabrikanten die hun gamma willen uitbreiden. Zo trekken we enerzijds nieuwe klanten aan, en anderzijds kunnen we bestaande klanten producten aanbieden met een mooie marge."
"Er is toekomst"
Hoe kan de dagbladhandel zich onderscheiden?
"Dat kan door meer te diversifiëren, door te kijken welke producten en diensten relevant zijn voor speficieke klanten. Dit is deels afhankelijk van de ligging. Het kan bijvoorbeeld door specialist te worden in een bepaald assortiment zodat klanten van verder naar jouw winkel komen. Of je kunt je concentreren op echte impulsproducten, zodat de klant die binnenkomt voor rookwaren of voor de lotto, geconfronteerd wordt met een aantal onweerstaanbare impulsproducten."
"Er is zeker nog toekomst voor de krantenwinkel. Dat zien we ook bij een aantal van onze klanten die bezig zijn met overnames van één of meer winkels. Door hun professionalisering, het feit dat ze zich verdiepen in hun aanbod en de attractiviteit van de winkel vooropstellen, doen ze toch nog goede zaken."
September is de maand van de beurzen bij groothandels. Wat doet Fixmer?
"Tot 2019 werd er een fysieke beurs gehouden. Vanaf 2020, met de restricties rond covid, ontstond de noodzaak om het over een andere boeg te gooien. Dit heeft ons geleerd dat het, gezien de geografische spreiding van onze klanten, lastig is om dit op één locatie te organiseren. En belangrijker: als specialist van zelfstandigen weten we dat deze mensen al 6 dagen op 7 aan het werk zijn. Dan is het moeilijk om hen nog te vragen om die ene vrije dag op te offeren."
"De nieuwe aanpak werkt beter. We hebben een zeer uitgebreide beursfolder, en de vertegenwoordiger helpt de klant bij het uitzoeken van promoties die voor hem interessant zijn. Bij de beursfolder geven we ook een goodiebag met nieuwigheden. Door te bestellen uit de folder, nemen klanten automatisch deel aan de tombola waarbij we een reis verloten. Afhankelijk van de omvang van de bestelling, hebben ze recht op een aankoopvoucher van bol., een restaurantvoucher of een creditnota."
"Dit jaar starten we met een nieuw spaarprogramma, Fixmer Coins, geldig op aankopen. De promoties zijn zeer divers omdat ze deels in overleg gebeuren met fabrikanten die eigen prioriteiten stellen. Sommigen zetten in op scherpe aanbiedingen voor nieuwigheden, anderen op volumekortingen. Nog anderen koppelen producten met een grote beschikbaarheid aan andere referenties."
Hoe vat u Fixmer samen in een notendop?
"Fixmer, dat is voor mij persoonlijke aanpak, logistieke efficiëntie en flexibiliteit. Gezien onze expertise en historiek blijft een nauwe samenwerking met de zelfstandigen onze focus. Het zijn momenteel moeilijke tijden voor onze klanten door de steeds hogere accijnzen, de steeds veranderende wetgeving en de stijgende kosten."
"We proberen als bedrijf onze klanten zo positief mogelijk door deze moeilijke periode te leiden want vanaf april volgend jaar zal het verkoopverbod op tabak in voedingswinkels van meer dan 400 m2 voor een forse omzetstijging bij de dagbladhandels zorgen. Fixmer ontzorgt de klanten zodat zij maximaal van deze opportuniteit gebruik kunnen maken om zo hun omzet en rentabiliteit te versterken."