Sigarenfederatie Fecibel met STG ten strijde tegen antitabakswetgeving
"Wij vragen dringend om een redelijke uitlooptermijn"
Ook de sigarenindustrie is getroffen door de alsmaar strenger wordende antitabakswetgeving. Wij hadden een gesprek met Ann-Pascale Mommerency, voorzitter van sectorfederatie Fecibel, en Nathalie Leenaert, Field Sales Manager Mass Market België bij Scandinavian Tobacco Group (STG). "De toekomst van de tabakssector zal er anders uitzien, maar ook dit biedt nieuwe kansen."
Gevaar op grote restvoorraden
Fecibel is, samen met STG, naar de Raad van State gestapt tegen het wetsontwerp van 3 maart betreffende het fabriceren en het in handel brengen van producten op basis van tabak en voor roken bestemde producten. Wat willen jullie precies bereiken?
Ann-Pascale Mommerency: "Hoewel elke federatie afzonderlijk deze stap heeft genomen (Cimabel, Fecibel), gezien de unieke bezwaren, is het duidelijk dat de sigarensector, omwille van haar nichemarktkarakter, recht heeft op een stem in dit proces. De huidige besluitvormingsprocessen worden gekenmerkt door een gebrek aan dialoog en overleg, wat leidt tot maatregelen die niet stroken met redelijkheid en haalbaarheid."
"Er is bovendien een gebrek aan duidelijkheid en consistentie, niet alleen in de interpretatie van het KB in beide landstalen, maar ook in relatie tot de Europese richtlijnen. Ons streven is gericht op redelijke wetgeving, die effectief en doeltreffend is, en die tot stand komt door middel van een open dialoog met alle betrokken partijen. In dit kader vragen we dringend om een redelijke uitlooptermijn, om de potentiële schade voor ons en onze partners te beperken."
Nathalie Leenaert: "Elke wetswijziging heeft aanzienlijke gevolgen. We moeten onder meer onze machines aanpassen en eerder aangekochte verpakkingen vernietigen."
"Voor retailers impliceert dit dat bepaalde sigaren en cigarillo's een langere verkooptijd vereisen dan de termijn die hen geboden wordt om hun voorraad af te bouwen. Dit kan aanzienlijke restvoorraden veroorzaken, een situatie die wij ten stelligste willen vermijden."
"Hoewel de uiteindelijke beslissing van de Raad van State nog onbekend is, staan wij onvoorwaardelijk achter onze retailpartners. We zouden deze stap niet hebben genomen als we geen reële kans op succes hadden gezien."
In welke mate schaden de meest recente nieuwe antitabakswetten de sector?
Nathalie Leenaert: "De nieuwe wetgeving vormt een aanzienlijke bedreiging voor de vrije handel van zowel retailers als fabrikanten. Het doel van de anti-tabakswetgeving is in eerste plaats voorkomen dat jongeren beginnen te roken. Maar jongeren roken in de praktijk nauwelijks cigarillo's of sigaren. Zij verkiezen vooral vapen of sigaretten, omwille van de nicotinekick."
"Het gebruik van cigarillo's en sigaren is een activiteit die voornamelijk gewaardeerd wordt door volwassenen, op zoek naar een moment van genot en ontspanning. Het is belangrijk dat de wetgeving hier rekening mee houdt."
Bijna geen valse sigaren
Welke invloed heeft Track & Trace?
Nathalie Leenaert: "De invoering ervan is bedoeld om de strijd tegen de illegale tabakshandel op te voeren. Namaakproducten hebben echter voornamelijk betrekking op sigaretten, terwijl er weinig tot geen vervalsingen van sigaren zijn vastgesteld. De kosten voor de implementatie van Track & Trace lopen aanzienlijk op, wat een extra financiële last met zich meebrengt. Desondanks blijven wij onze producten ex-car leveren, aangezien dit ons in staat stelt om een hoge servicegraad te handhaven."
Binnenkort gaat de displayban van kracht. Welke invloed zal dit hebben op de sector?
Nathalie Leenaert: "Retailers hebben veel vragen over de nieuwe eisen, zoals de kleur van de gordijnen, de breedte van de kastdeuren, of ze gordijnlappen voor de rookwaren mogen hangen. Deze onzekerheid leidt tot frustratie en weerhoudt hen ervan om te investeren in oplossingen."
"Rokers van premium sigaren kiezen doorgaans zelf hun sigaren op basis van persoonlijke voorkeuren. Door hen de toegang tot de humidor te ontzeggen, wordt niet alleen hun keuzevrijheid beperkt, maar ook het plezier van het selecteren van hun rookwaren."
"Tabakswinkels en speciaalzaken hebben in de afgelopen jaren al aanzienlijke investeringen moeten doen om te voldoen aan diverse nieuwe wetten. Deze sector wordt zwaar getroffen. De marges worden onder druk gezet en het is hen niet toegestaan kosten door te rekenen voor betalingen met kaart, waardoor er nauwelijks winst overblijft. Vermits deze winkels, samen met voedingswinkels, de enige waren die tijdens de COVID-lockdowns open mochten blijven, roept dit vragen op over waarom de overheid het hen nu zo moeilijk maakt."
Extra kansen
Tot slot, wat zijn de meest markante en recentste evoluties binnen enerzijds de mass market- (cigarillo's) en anderzijds het longfillersegment?
Nathalie Leenaert: "De aanzienlijke verhoging van accijnzen op rookwaren is bedoeld om roken te ontmoedigen, maar roept de vraag op of dit niet juist de aankoop van namaakproducten in de hand werkt. Ook trekken meer en meer Belgen naar de buurlanden om daar rookwaren goedkoper aan te schaffen, wat leidt tot een aanzienlijk verlies voor de staatskas."
"Rokers die hun producten nog steeds in Belgische tabakswinkels of speciaalzaken kopen, roken minder en kiezen voor een kwalitatief rookmoment. Cigarillo's spelen hierin een belangrijke rol. STG biedt een breed assortiment aan, waaronder Gold Original filter met een natuurlijke tabakssmaak, Gold Mixation, met of zonder filter, met een aangenaam vanillearoma, en Gold Flux Filter die een verfrissende ervaring biedt."
"Voor rokers die de voorkeur geven aan een lichtere optie, hebben we onze nieuwste en succesvolle toevoegingen: Gold Pocket Blue en Beige. Naast de unieke smaakbeleving bieden deze cigarillo's een aantrekkelijk hogere winstmarge aan de retailers. Dit geldt voor ons gehele assortiment van cigarillo's en sigaren."
"In april 2025 staat de invoering van de foodban op de agenda, waarbij voedingswinkels met een oppervlakte groter dan 400 m² geen rookwaren meer mogen verkopen. Aangezien meer dan 40% van de rookwaren in deze winkels wordt verkocht, zullen consumenten hun aankopen verplaatsen naar andere kanalen. Dit biedt extra kansen voor retailers, aangezien deze consumenten mogelijk ook andere producten zullen aanschaffen. Het is cruciaal om goed voorbereid te zijn en het juiste assortiment in de schappen te hebben."
"Tot slot stellen we vast dat het longfillersegment steeds meer aandacht trekt. Rokers nemen de tijd om van hun sigaar te genieten, vooral nu de prijzen stijgen. Ze willen deze momenten van genot optimaal benutten, bij voorkeur samen met vrienden en een drankje. In ons assortiment vind je een uitgebreide selectie, variërend van de premium Silencio tot de hoogwaardige Macanudo en de meer toegankelijke Don Thomas."
"Of je nu een breder publiek wil aanspreken met ons veelzijdig assortiment of de premium roker wil aantrekken, onze vertegenwoordigers staan klaar om je te ondersteunen met deskundig advies."