JTI pleit voor gematigde accijnsverhogingen
Kiosk in gesprek met Country Manager BeLux Natalia Skorobogata
Natalia Skorobogata werd in oktober 2023 benoemd tot JTI's Country Manager voor België en Luxemburg. In 1999 ging ze van start bij JTI in Oekraïne, in de financiële afdeling. Ze doorliep verschillende functies met toenemende verantwoordelijkheden in verschillende markten, waaronder Tsjechië, Hongarije en Slowakije. In dit opiniestuk deelt ze haar gedachten over de uitdagingen en kansen voor de tabakssector in België.
Uitdagingen
JTI viert dit jaar zijn 25e verjaardag. In de afgelopen kwart eeuw onderging de tabaksindustrie opmerkelijke veranderingen. "Wat echter niet veranderde, is dat onze retailpartners altijd de basis zijn geweest van ons succesverhaal en een cruciale rol hebben gespeeld in onze groei. We hechten dan ook veel waarde aan onze partnerschappen met hen en blijven ons inspannen voor hun duurzaam succes. Om dit te kunnen bereiken, moeten we de komende uitdagingen samen aangaan."
"De tabakssector staat in België onder grote druk door beperkende maatregelen opgelegd door het ministerie van Volksgezondheid. Zo is er het komende verbod op de verkoop van tabak in supermarkten van 400 m2 of groter, en het nakende uitstalverbod om de zichtbaarheid van tabak te verminderen. Ondanks de druk zien we deze veranderingen in de regelgeving als kansen voor groei en innovatie binnen onze sector."
Verschuiving volumes naar krantenwinkels
Naar verwachting wordt een van de onmiddellijke gevolgen van dit verbod de verschuiving van de tabaksverkoop van supermarkten naar de kleinere retailers. "We verwachten dat ongeveer 20% van het tabaksvolume van de grotere retailers zal belanden bij buurtwinkels, nachtwinkels, tankstations en krantenwinkels."
"Deze overgang vereist aanpassingen, maar biedt ook een kans om onze relaties met de kleinere retailers te versterken. Dit zou immers een aanzienlijke stimulans kunnen betekenen voor het verkeer naar en de verkoop van krantenwinkels, wat een nieuwe impuls zou kunnen geven aan een sector die onder druk staat door de blijvende daling van de verkoop van kranten en tijdschriften."
Uitstalverbod
"Wat het komende uitstalverbod betreft, verwachten we een minimale impact op de verkoop. Consumenten zijn gewend geraakt aan neutrale verpakkingen en reclameverboden. Gelukkig stellen we vast dat België een pragmatische aanpak hanteert bij de doorvoering van een dergelijk uitstalverbod en retailers waar nodig zal bijstaan met begeleiding om aan de vereisten te voldoen."
Illegale handel
"Milieuheffingen en accijnzen die hoger liggen dan de inflatie vormen een grotere uitdaging. Al eeuwenlang is tabak een lucratieve maar omstreden bron van inkomsten voor staten, en overheden blijven een buitensporige invloed uitoefenen op de betaalbaarheid van tabak. Betaalbaarheid is echter een belangrijke drijfveer voor illegale handel."
Recent onderzoek schatte dat als sigaretten 10% duurder worden ten opzichte van het gemiddelde inkomen, de illegale handel met gemiddeld 7% zou toenemen. "Dat is wat we zien in België. Recente gegevens wijzen op een verontrustende trend: één op vier sigaretten die in België wordt geconsumeerd, wordt niet in eigen land gekocht, wat retailers, fabrikanten en belastingbetalers miljoenen aan gederfde inkomsten kost."
"De reden? In de afgelopen twee jaar is de prijs van een pakje sigaretten met 59% gestegen, terwijl de belastinginkomsten zijn gedaald. Rokers gaan elders op zoek naar goedkopere sigaretten, onder andere door naar het buitenland te reizen, naar landen als Luxemburg."
Alternatieve oplossing
"We pleiten daarom niet alleen voor gematigde accijnsverhogingen, maar dringen ook aan op hervormingen in de manier waarop spelers in de sector hun voorraden beheren voor en na een accijnswijziging. Momenteel is er een vertraging tussen het moment waarop nieuwe accijnstarieven worden ingevoerd en het moment waarop producten met deze nieuwe prijzen beschikbaar worden."
"Deze vertraging betekent dat zowel de overheid als de retailers potentiële inkomsten uit de nieuwe prijsstructuren mislopen. Het versnellen van dit proces en het verminderen van de beschikbaarheid van voorraden tegen oude accijnstarieven, zou iedereen ten goede komen."
Standaardisatie pakjes
"Ten tweede geloven we dat de standaardisatie van sigarettenpakjes, die op 1 januari 2025 van kracht wordt, gunstig zal zijn voor winkeliers. Ze zullen hun voorraadbeheer kunnen vereenvoudigen en zich kunnen richten op merken en formaten die voldoen aan de behoeften van hun consumenten. Uiteindelijk is het aan elke winkelier om te beslissen welke producten ze in hun winkel verkopen en of het winstgevend is om ze te verkopen."
Winstmarge
"We kunnen er bij de retailers alleen maar op aandringen om zich goed te informeren over de winstmarge die ze krijgen op elk afzonderlijk product. Dit kan dan de keuze van de producten waarmee ze zich bevoorraden mee bepalen."
"Door deze punten gezamenlijk aan te pakken en nauw samen te werken met de overheid, geloven we dat we een betekenisvolle verandering kunnen teweegbrengen die retailers zal ondersteunen, maar die ook de hele sector zal versterken voor de toekomst."