Odette in Malle combineert dagbladhandel met brood- en banketzaak
"Diversificatie is de enige manier om rendabel te blijven"
Bij ‘Odette’ in Malle komen klanten niet alleen hun krant halen, maar ook hun brood. En nog heel wat andere artikelen want zaakvoerder Bjarne tracht zo veel mogelijk te diversifiëren om maximaal rendabel te zijn. Hij staat continu in contact met mogelijke nieuwe leveranciers en test voortdurend nieuwe producten en diensten uit.
Pers en brood
Nieuwe klanten nodig
Op de Antwerpsesteenweg in Malle prijkt op de gevel ‘Odette’ met respectievelijk links en rechts ‘dagbladhandel’ en ‘brood & banket’, beide even groot afgebeeld. Ook binnen krijgen beide delen relatief gezien evenveel ruimte. Vanwaar de combinatie van persartikelen met brood?
Zaakvoerder Bjarne Willemsens zegt: "Mijn vader, moeder, zus en ik namen 12 jaar geleden een dagbladhandel over in Merksplas. Omdat de verkoop van pers en tabakswaren serieus achteruitging, zochten we een manier om nieuwe klanten aan te trekken. We kozen voor producten die consumenten dagelijks nodig hebben.”
Geslaagd concept
Zo komt het dat na 6 jaar een samenwerking werd aangegaan met een warme bakker. Ondertussen nam de familie nog een aantal andere dagbladwinkels over, zoals in Lille bijvoorbeeld. Die werd na 2 jaar ook uitgebreid met een broodafdeling, omdat het concept zijn dienst in Merksplas reeds had bewezen.
Toen de familie in 2022 in Malle dagbladwinkel/bakkerij ‘Odette’ kon overnemen, aarzelde ze niet. Ondertussen doet Bjarne het dagelijkse beheer van de winkels, al dan niet gecombineerd met brood & banket.
Rendabel dankzij diversifiëring
Kranten -80%
"In die 12 jaar tijd zag ik de verkoop van dagbladen met 80% dalen", vertelt Bjarne. "De doordeweekse magazines gingen eveneens een pak achteruit, de gespecialiseerde niet. Magazines doen het in het algemeen beter tijdens vakantie- en winterperiodes."
Speelautomaten
In een aparte 'gang' vallen enkele speelautomaten voor sportweddenschappen op. "Die hebben we in een aantal winkels geïntroduceerd omdat diversifiëring de enige manier is om de zaak rendabel te houden", vertelt Bjarne. "Ze brengen een mooie marge met zich mee en je moet er geen tijd in steken. Ze zijn dus een welgekomen aanvulling op de verkoop van loterijbiljetten."
Tabakswaren uit het zicht
Achter de toonbank zien we nog een heel uitgebreid aanbod aan tabakswaren staan. "Inderdaad, ik wil nog veel merken en formaten aanbieden om echt elke potentiële klant te kunnen bedienen, ook al is de marge klein." De vapingafdeling is eveneens vrij uitgebreid.
Hoe bereidt hij zich voor op de display ban (vanaf april 2025)? "Ik wacht het KB af vooraleer actie te ondernemen. We horen van alles, er verandert nog te veel. In elk geval wil ik er niet te veel in investeren op het vlak van meubilair. Ik zal naar een simpele oplossing zoeken waarbij je nog altijd snel de producten kan pakken, via ‘gordijnlappen’ bijvoorbeeld. We moeten efficiënt kunnen blijven werken."
"Ik zal naar een simpele oplossing zoeken voor de display ban waarbij je nog altijd snel de producten kan pakken, via ‘gordijnlappen’ bijvoorbeeld. We moeten efficiënt kunnen blijven werken"
Geen high-end producten
Afwisseling in aanbod kantoorartikelen
Naast de traditionele pers- en tabaksartikelen vallen ons nog vier grote categorieën op: speelgoed, bureauartikelen, cadeautjes en wenskaarten. Over het speelgoed is Bjarne kort. "Dat deel had de vorige eigenaar en dat hebben we voorlopig gehouden. Er zit wat marge op maar we creëren er niet al te hoge omzetten mee."
"Aan het assortiment kantoorartikelen willen we wel werken. In september 2024 bieden we, en dat is nieuw, ook rugzakken te koop aan zodat de omzet van de schoolartikelen kan stijgen. We zullen kiezen voor seizoensgebonden artikelen om zo een afwisselend aanbod te brengen."
Smeltkaarsje als cadeau
"Het aandeel wenskaarten daarentegen zullen we wat afbouwen. Zo krijgen we plaats voor nog andere producten in ons gamma."
Bjarne volgt alle productcategorieën nauwgezet op. Zo zocht hij eerder dit jaar naar een (goedkoop) product dat mogelijk een redelijke rotatie zou hebben. Dat bracht hem bij The Scent Shop, dat een divers aanbod ‘smeltkaarsjes’ verdeelt.
Je legt een exemplaar in een houder waar onderin een theelichtje zit, dat je kaarsje doet smelten voor een heerlijke geur in huis. "Klanten pakken regelmatig een houder met wat smeltkaarsjes mee voor eigen gebruik en al zeker als cadeautje. Je zal bij ons niet snel high-end producten vinden. We houden het bij artikelen die niet te veel kosten voor de klant", legt Bjarne uit.
Brood & banket
Jaren werken aan vertrouwen
Over naar ‘de andere helft van de winkel’, helemaal vooraan: brood & banket. Voor de drie winkelpunten van Bjarne waar ook broodsoorten in het aanbod zitten, wordt gewerkt met dezelfde warme bakker. Die bakt dus ’s nachts en levert ’s ochtends heel vroeg in de drie winkels. En dat kan van alles zijn: brood, stokbroden, pistolets, viennoiserie, patisserie, luxegebak enzomeer.
"In het begin vertrouwden niet alle klanten het zaakje; ze dachten dat de broodartikelen niet vers waren. Het duurde toch enkele jaren om hun vertrouwen te winnen. En nu appreciëren ze ons als koude bakker", vertelt Bjarne.
"In het begin vertrouwden niet alle klanten het zaakje; ze dachten dat de broodartikelen niet vers waren. Het duurde toch enkele jaren om hun vertrouwen te winnen. Nu appreciëren ze ons als koude bakker"
Bjarne Willemsens - zaakvoerder
Groentjes van groothandel
'Odette' verkoopt dagelijks 100 à 150 belegde broodjes, zowel klassieke als signature. De keuze is enorm. Zodra de voorraad slinkt, kunnen er ter plaatse broodjes worden afgebakken.
De groenten die nodig zijn voor de broodjes, worden vers opgehaald bij een groothandel. Die tomaten, komkommers, wortelen enzovoort worden in de winkel versneden. Want die werkwijze levert de grootste marge op. Ook bepaalde koffiekoeken, de rijsttaartjes en appelflappen bakken de medewerkers dagelijks af. De klanten kunnen broodbestellingen plaatsen, taarten met foto’s op, bruidstaarten … alles kan bij ‘Odette’ in Malle.
Charcuterie en kaas
In de vitrine staat de koeltoog met charcuterie en kazen. Want ja, ook dat nemen de klanten van ‘Odette’ mee. Zo vinden ze het bijvoorbeeld in het weekend handig dat ze niet alleen hun krant en hun brood kunnen kopen, maar meteen ook het beleg. Zelfs vers fruitsap is er te vinden. Handig, zo alles op één plek.
Altijd op zoek naar opportuniteiten
Luxe snoepgoed
Eveneens in de buurt van de broodtoog staan zakjes, doosjes en geschenkpakketjes luxe snoepgoed te lonken. Sommige daarvan komen nu nog rechtstreeks van een leverancier, maar gaandeweg koopt Bjarne de verschillende soorten snoepgoed zelf aan om ze ter plaatse in zakjes van ‘Odette’ te verpakken. Net zoals bij de belegde broodjes geldt ook hier de regel: wat je zelf doet en ter plaatse, levert meer winst op.
Bjarne gaat continu in gesprek met leveranciers om uit te zoeken wat de nieuwe opportuniteiten zijn.
Twee pakketdiensten
Vaak probeert Bjarne zaken uit, en als die niet het gewenste resultaat opleveren, stopt hij ermee. Zo verliep de dienst droogkuis niet optimaal en werd die afgevoerd. Ook de samenwerking met de pakjesdiensten van PostNL en UPS werd beëindigd omdat beiden onder meer te veel verkeerde dozen deponeerden, met misnoegde klanten als gevolg.
Met Mondial Relay en bpost heeft hij dan wel positieve ervaringen. Beide bedrijven hebben gebruiksvriendelijke applicaties en voor de klanten is ‘maar twee leveranciers’ makkelijker. Als ze maar moeten kiezen tussen die twee, is het klantencontact nog korter. "Bpost werkt met een streepjescode en de medewerker vindt direct het pakje. Voor Mondial Relay werken we met de familienaam van de klant op de pakjes", legt Bjarne uit.
Winkelmandje vergroten
"Samenwerken met pakjesdiensten heeft niet alleen het voordeel dat klanten in 30% van de gevallen nog andere producten meenemen, we trekken er bovendien de jeugd mee aan. Ze komen niet voor het brood of de loterij, en ze roken ook minder. Dankzij de pakjesdiensten komen ze over de vloer, leren ze onze winkel, ons concept en ons personeel kennen. We doen er alles aan om het winkelmandje te vergroten."
Pasfoto's
Wat ons verder naast het postpunt van bpost nog opvalt in de winkel, is de pasfotocabine. "Die houden we omdat het makkelijk is. Klanten moeten gewoon de instructies volgen. We maken daar zelfs geen reclame voor op Facebook. Mond-tot-mondreclame doet hier zijn werk", klinkt het.
Personeel 7/7, het hele jaar door
De openingsuren van Odette in Malle zijn van 5 uur tot 18 uur, op zondag tot 13 uur. En dat het hele jaar door op twee dagen na, 25 december en 1 januari. De zaak moet dus 7 op 7 bemand zijn.
's Morgens zijn er drie mensen die een shift doen, na de middag zijn er dat twee. In de ochtend wordt onderling afgesproken wie de ‘dagbladkant’ en wie de ‘broodkant’ voor zich neemt. Doorheen de dag helpen ze elkaar. Ze doen dat in overleg met de voltijdse winkelverantwoordelijke van Malle. Over alle winkels heen heeft Bjarne twee ‘vliegende medewerkers’ die ziektes en vakanties opvangen.
Geweldig concept
Hoe kijkt Bjarne naar de toekomst? "We hebben een geweldig concept en ik zie ons dat verder aanhouden. Met dien verstande dat we blijven uitkijken naar nieuwe opportuniteiten en productgroepen en dat we ons aanbod blijven aanpassen. Ik kan het niet genoeg herhalen: diversificatie is het sleutelwoord voor onze business. Je moet blijven vernieuwen en evolueren en goed aanvoelen wat de klant eigenlijk wil. Feit is dat met onze bakkerijafdeling de omzet serieus gestegen is, maar dat gebeurde zoals gezegd pas na een aantal jaren", besluit Bjarne.
Odette Malle
Adres:
Antwerpsesteenweg 255, 2390 Malle
Tel.: 03 312 44 77
Openingsuren:
- maandag t.e.m. zaterdag: 05.00 - 18.00 u.
- zondag: 05.00 - 13.00 u.
Contact:
E-mail: odette-malle@telenet.be
Facebook: Odette Malle