Up-to-date assortiment prepaidkaarten aanbieden blijft noodzakelijk
Nieuwe lanceringen bieden risicoloze opportuniteiten
De voorbije periode roerde er heel wat binnen het segment van de prepaidkaarten, maar opvallend is dat we nog steeds dezelfde trends zien als de afgelopen jaren. Tijdens de pandemie werd er meer online gekocht, gegamed en gegokt. Hoewel een en ander ondertussen weer naar een normaal niveau is gebracht, zien we dat typische cadeaukaarten steeds vlotter over de toonbank gaan. Deze supplementaire business levert de winkelier niets dan voordelen. Een up-to-date assortiment aanbieden en een goede opvolging van de planogrammen is wel een vereiste.
Algemene trends
Cadeaukaarten steeds populairder
Wat specifiek cadeaukaarten betreft, zien we nog altijd dezelfde opwaardse tendens. Deze categorie wint jaar na jaar aan belang.
Betaalvouchers stabiliseren
Het segment van de prepaidbetaalmethoden (Paysafecard, Neosurf) heeft het zeer goed gedaan tijdens de lockdown. Nadien was er een lichte daling in het zakencijfer, maar dit is ondertussen opnieuw gestabiliseerd.
Telecomvouchers krijgen het moeilijk
Sinds de invoering van de prepaid-identificatie eind 2016 krijgen de klassieke telecomvouchers het moeilijk. De verplichte identificatie heeft ervoor gezorgd dat veel anonieme kaarten uit omloop zijn gehaald. Daarnaast leidt de afschaffing van de roamingkosten tot een daling in de verkoop bij de traditionele telecomoperatoren.
Gunstige verkoopevolutie
De afgelopen jaren heeft het assortiment giftcards zoals gezegd een mooie groei gekend; één leverancier spreekt zelfs van een toename met 30%. In ieder geval laat de categorie van de vouchers een constante stijging zien, vooral gedreven door de grotere merken zoals iTunes en Google. Ook gaming producten (Playstation, Xbox, Roblox …) doen het prima.
Deze algemene positieve evolutie is gemakkelijk te verklaren. Prepaidkaarten raken steeds meer ingeburgerd en worden beschouwd als een snelle en gemakkelijke oplossing. Daarnaast is er de ruimere keuze door het grotere aanbod in uiteenlopende categorieën (gaming, shopping, dining ...). Deze producten zijn bovendien in steeds meer winkelpunten beschikbaar. Terwijl ze vroeger enkel in de foodretail te vinden waren, worden ze nu in bijna elke dagbladzaak aangeboden.
Daarnaast blijft voor veel consumenten een giftcard toch nog een veiligere optie dan het online koppelen van een klassieke kredietkaart in bepaalde apps.
Toekomst
Hoe de verkoop evolueert naar de toekomst toe, valt moeilijk in te schatten. Net zoals bij de telecomproducten zal een groot deel van de producten makkelijk online en via de apps van de merken te verkrijgen zijn. Desondanks lanceren meer en meer merken toch nog vouchers en creëren ze zo brand exposure in alternatieve kanalen.
Conway blijft ervan overtuigd dat cadeaukaarten steeds belangrijker worden en dat ze het verlies in telecomvouchers ruimschoots zullen compenseren.
Uitdagingen voor leveranciers
Beperkt assortiment
De grootste uitdaging voor aanbieders ligt in het uitdokteren van het juiste assortiment. Voor kleinere landen zoals België zijn er vaak minder producten beschikbaar dan voor onze grotere buurlanden, ondanks het digitale karakter van de meeste kaarten.
Zo verkopen merken hun producten vaak uitsluitend om te gebruiken in een welbepaald land, stelt Fixmer. Pakweg een iTunes-kaart aangekocht in een bepaald land, dient ook gebruikt te worden op een Apple-account uit datzelfde land. Ook Amazon werkt op dezelfde manier. De consument kan een Amazon FR-voucher enkel inruilen op Amazon.FR. En hoewel amazon.com.be al een jaar actief is, zijn er nog geen Amazon.com.be-vouchers beschikbaar.
Conway stuurt een intern merchandisingteam de baan op dat ervoor zorgt dat de vouchers volgens het uitgewerkte planogram op de displays komen
Een aanvraag van een provider, zoals ePay, kan vaak bovendien erg lang duren door tijdrovende procedures bij merken zoals Amazon. Het probleem is dat er slechts een handvol grote providers op de markt zijn; meer concurrentie zou hen ertoe verplichten hun service te optimaliseren.
Planogrammen aanvullen
Leveranciers merken daarnaast dat het moeilijk is om de verschillende planogrammen levend te houden. Heel wat winkeliers zijn helaas onvoldoende begaan met een correcte opvolging van het planogram. Maar wat niet uitgestald wordt, verkoopt ook niet. Dit euvel heeft Conway nu opgelost door een intern merchandisingteam op de baan te sturen dat ervoor zorgt dat de vouchers volgens het uitgewerkte planogram op de displays komen.
Waarom vouchers verkopen?
Consumenten blijven giftcards kopen. Enerzijds voor eigen gebruik, anderzijds omdat de kaarten tegenwoordig voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden. Zo zijn er nu vouchers waarbij de ontvanger kan kiezen hoe hij de kaart besteedt (op Zalando, Lush, xBox, Playstation …). Voor de uitbaters van krantenwinkels zijn er enkel voordelen aan verbonden: geen investering, geen kans op diefstal en bijkomende verkoopondersteuning met gratis displays en POS-materiaal.
De marges verschillen van merk tot merk en zijn al bij al bescheiden. Maar voor het verkooppunt is er geen risico. Kaarten worden pas geactiveerd of geprint bij aankoop en worden pas gefactureerd nà de verkoop. Slapende voorraad is dus geen probleem. Inspelen op de heersende trends en een up-to-date assortiment blijven aanbieden is wel noodzakelijk.
Giftcards worden pas geactiveerd of geprint bij aankoop en worden pas gefactureerd na de verkoop. Slapende voorraad is dus geen probleem. Er is dus geen risico voor de winkelier
Nieuw op de markt
Cadeaukaarten
Volgende nieuwigheden werden in 2024 gelanceerd: Ikea, Roblox, H&M, Adidas, Cadeau à la carte, Fashioncadeau, Primark, CinemaCadeau,... Deze zijn bijzonder interessant voor de dagbladhandel. Het zijn echte cadeaukaarten die een mooie uitbreiding vormen op de bekende self-use kaarten (iTunes, Google, Playstation).
Cash oplossingen
Fixmer merkt op dat aanbieders van paycards (zoals Neosurf, Paysafe) steeds vaker hun eigen digitale betaalkaarten en digicash-oplossingen leveren om geldopnames of -stortingen te vergemakkelijken binnen hun netwerk. Beschouw dit als een manier om op een digitale manier cash geld in te zetten. Deze oplossingen helpen ook om het dalende aantal bankautomaten op te vangen.
Een verkooppunt kan via paycards toch geld beschikbaar stellen, net zoals klanten vroeger geld uit een automaat haalden. De klant betaalt dan zijn aankopen met een paycard in plaats van met cash. Ook deze producten zijn ideaal voor de winkelier. De marges van digicash transacties liggen weliswaar lager dan bij de verkoop van giftcards, maar volgens de providers zullen de volumes dan weer hoger liggen.
Variabele waarden
Verder opvallend volgens Fixmer is de opkomst van kaarten met een variabele waarde in plaats van met een vast bedrag. Diverse merken lanceren ze steeds vaker; de consument bepaalt zelf het bedrag. Dit betekent een kostenbesparing, aangezien de uitgevers de kaarten efficiënter kunnen produceren en verdelen. Hierdoor zouden de transactiewaarden en bijgevolg ook de omzet groter moeten worden.
Volgens Fixmer valt de opkomst van kaarten met een variabele waarde in plaats van met een vast bedrag heel erg op. Diverse merken lanceren ze steeds vaker; de consument bepaalt zelf het bedrag
Assortiment samenstellen
De winkelier stelt een goed roterend assortiment samen door te opteren voor een basisassortiment met de bestsellers en dit vervolgens aan te vullen in functie van de beschikbare ruimte. Hoe meer keuze, hoe groter de kans op een verkoop.
Conway bijvoorbeeld volgt de rotatie van alle kaarten op om zo per type display het optimale assortiment aan te bieden. De doelgroep die het verkooppunt hoofdzakelijk bezoekt, is bepalend voor de uiteindelijke keuze. Het grootste effect zien we bij winkels die vlak bij scholen liggen. Daar worden opmerkelijk meer self-use kaarten verkocht voor gaming- en streamingdiensten en minder voor shopping.
Verder speelt uiteraard ook het aantal aanbieders in een bepaalde stad of gemeente een rol. Zijn er weinig handelaars die vouchers verkopen, dan komt dit ten goede aan de dagbladhandelaar die ze wel aanbiedt.