Eerste slimme laadplein van België
Vlaams viceminister-president Hilde Crevits heeft het unieke Vehicle-to-Grid-laadplein onthuld voor het nieuwe energieneutrale Sweco-kantoor in Zelzate. Ingenieursbureau Sweco bundelt hiervoor zijn krachten met de technologiebedrijven ABB en Yuso. Door deze innovatie kan een systeem met een batterij en elektrische wagens voor de stroomvoorziening van gebouwen instaan.
Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits: “In het belang van alle generaties na ons moeten we ambitieus zijn in de vergroening van onze mobiliteit. Enerzijds door ons anders en minder te gaan verplaatsen, maar anderzijds ook door ons voertuigenpark te vergroenen. De versnelling in het aantal elektrische wagens, zal de vraag naar energie en aangepaste laadinfrastructuur sterk doen toenemen. Het belang van het eerste slimme laadplein dat hier vandaag ingehuldigd wordt, is dus niet te onderschatten. Het project tikt alle vakjes af: het speelt in op de verwachte toename van elektrische voertuigen, op de productie en inzet van hernieuwbare energie, op het beheersen van de elektriciteitskosten én op de robuustheid van ons energiesysteem.”
Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium: “Wij promoten al vele jaren een duurzaam mobiliteitsbeleid voor én door onze medewerkers. De focus ligt op de inzet van baanbrekende tools, maximale keuzevrijheid en de beperking van het aantal verplaatsingen. We bieden alle mogelijke opties en combinaties aan, met Mobility-as-a-Service als leidraad: gratis openbaar vervoer, deel- en poolfietsen, Olympus-app, ... Vorig jaar hebben we bovendien beslist om over te schakelen naar een 100% elektrische wagenvloot. De installatie van dit slim laadplein bij het Sweco-kantoor in Zelzate is daarbij een belangrijk vervolg waar we ontzettend trots op zijn.”
“Vehicle-to-Grid of kortweg V2G duidt op een type laadpaal die bidirectioneel werkt. Zo zal de wagen zowel kunnen opladen als ontladen," zegt Jochen De Smet, projectleider bij de divisie Energy van Sweco. "Tijdens het ontladen kan energie uit de batterij teruggestuurd worden naar het net of naar het kantoorgebouw. Dit stelt ons in staat om de batterij actief te gebruiken in ons energiesysteem.”
“We ontwikkelen een duurzaam energiesysteem dat gebouw, hernieuwbare energieproductie, laadinfrastructuur en een stationaire batterij met elkaar in verbinding stelt. Zo kan de geproduceerde hernieuwbare energie maximaal zelf benut worden en hoeven we geen elektriciteit van het net af te nemen. Dit vermijdt investeringen in extra aansluitcapaciteit voor het laden van elektrische wagens en minimaliseert de kostprijs van ons elektriciteitsverbruik”, aldus Jochen De Smet.