Vijf uitdagingen voor maintenance
Nieuwe technologieën en businessmodellen hertekenen grondig de maintenancesector. Daarmee liggen er voor een ambitieuze maintenancemanager volop kansen om de activiteiten en processen te herbekijken en de efficiëntie te verbeteren. Een greepje uit de uitgebreide lijst met uitdagingen.
Big data combineren met expertise van technicus
In de installatie- en machinebouw duikt steeds meer het Internet of Things op. Sensoren verbinden machines, componenten, en meettoestellen met het internet, wat het mogelijk maakt om heel wat bruikbare data te genereren. Hoe meer gekoppelde elementen, hoe groter de datastroom. De kunst van een praktische IoT-toepassing in maintenance is om die veelheid aan data te combineren met de expertise van de technici. Zo kan het bedrijf efficiëntiewinsten creëren en de customer experience verbeteren door proactieve interventies en doelgerichter optreden.
Een mooi voorbeeld van een geslaagd digitaliseringsproject is de case van Infrabel. Zij werkten voordien voor alle procedures papiergedreven, maar doorliepen een digitaliseringstraject waardoor de processen nu duidelijker zijn en makkelijker en sneller verlopen. Zo kunnen Infrabel experts de vrijstelling van het Belgische spoornet nu volledig digitaal handhaven met behulp van Panasonic Toughbook-tablets.
Anticiperend onderhoud met Smart Sensors
Smart Sensors melden wanneer de werking van een installatie in gevaar komt. Dat maakt een anticiperende maintenance mogelijk, met de opstelling van flexibele onderhoudsschema’s op maat, wat servicekosten en tijd bespaart. Bij eventuele problemen helpen uitgebreide visualisatiemogelijkheden de oorzaak exact te lokaliseren. Maar deze slimme sensoren onderscheiden zich vooral door het vroegtijdig herkennen van storende factoren, wat tijdig ingrijpen mogelijk maakt en ongeplande machinestilstand vermijdt.
Meer klanten per werknemer
Zogeheten PSA software (Professional Services Automation) verbindt projecten aan klanten en verzamelt zo data die het onderhoudsbedrijf helpen bij het onderbouwen van belangrijke beslissingen. Bij het juist uitlezen van de PSA-data kunnen werknemers meer klanten bedienen - bijvoorbeeld dankzij automatische reminders voor periodiek onderhoud, meer diensten voor een gegeven klant (digitale attesten), en minder verlieslatende klanten (meer tijd voor winstgevende klanten).
Maak uw maintenance Duurzamer
Onderhoudsmanagers nemen dagelijks beslissingen met een rechtstreeks impact op de energie-efficiëntie, de CO2-uitstoot en de afvalreductie. Elke onderhouds- of herstelbeurt biedt een kans tot duurzame verbetering. Zo voorzag de Rolling Stock Business van Siemens Mobility Ltd zijn treinonderhoudsingenieurs in het Verenigd Koninkrijk van 20 Panasonic Toughbooks. Dat maakt het treinonderhoud niet alleen efficiënter, maar ook veel duurzamer aangezien het nu volledig papierloos verloopt.
Proactieve langetermijnplanning
Een efficiënt onderhoudsbeheer kan de winstgevendheid van de organisatie sterk beïnvloeden. In een context van continue verandering en grote uitdagingen in de verduurzaming van de interne werking zit de kennis en ervaring van de grootste duurzaamheidsdrivers in de materiaalkoffer van de onderhoudsmanager. Hij staat op de eerste rij om potentiële duurzaamheidswinsten te identificeren én een pasklare oplossing te ontwikkelen. Daarbij gaat hij niet uit van een directe kostenverlaging, maar houdt hij rekening met een proactieve langetermijnplanning met het oog op de total cost of ownership van een installatie. De onderhoudsmanager plant, organiseert, stuurt en controleert om de beoogde doelstellingen te bereiken.
Circulaire machinebouw
Bij circulaire machinebouw wordt in het ontwerp- en bouwproces rekening gehouden met alle fases in de levenscyclus. Hierbij draait het om slim gebruiken van producten en goederen zodat een oneindige recyclage in een gesloten kringloop mogelijk is om de uitputting van grondstoffen te voorkomen. Aan de hand van een materialenpaspoort voor iedere machine wordt inzicht gegeven in de gebruikte en verwerkte materialen, wat het terugwinnen van deze materialen een stuk makkelijker maakt.
Nieuwe businessmodellen
Steeds meer nieuwe businessmodellen duiken op. Subscriptiemodellen waarbij de klant een installatie huurt en betaalt voor extra dienstverlening, komen sterk opzetten. Steeds meer bieden installatie- en maintenancebedrijven een continue dienst aan waarbij alle kosten van installatie, onderhoud, herstelling, afvalverwerking en recyclage in een maandelijks vast bedrag worden gegoten. De klant investeert niet in een HVAC-installatie maar huurt door middel van een prestatieovereenkomst verwarming, ventilatie en airconditioning. De onderhoudsmanager waakt dankzij IoT vanop afstand over de Indoor Air Quality. Krijgt hij de (automatische) melding dat die stelselmatig achteruitgaat, dan volgt een vervanging van de filters. Interveniëren nog voordat de klant iets gemerkt heeft, met als doel een absolute ontzorging van de klant.
Toughbook-as-a-service
Een ander voorbeeld betreft Panasonic. Zo lanceerde Panasonic zijn Toughbook-as-a-service (TaaS) oftewel het afnemen van robuuste tablets, handhelds en notebooks tegen een rentevrij vast maandelijks bedrag. Een betaalbaar end-to-end-abonnement voor elk budget.
Van vraag naar aanbod van onderhoud
De onderhoudsmanager die vandaag al gelooft in de groeiende kracht van de customer experience onderscheidt zich door een persoonlijke service, is dag en nacht bereikbaar via on- en offline kanalen en gaat volop voor een gepersonaliseerde ondersteuning. Niet de klant vraagt een periodiek onderhoud van zijn installatie, maar de onderhoudsmanager beheert de installatie vanop afstand en biedt zelf een onderhoudsbeurt aan. Onder customer experience vallen ook logistiek, productkwaliteit, design, gebruiksgemak, communicatie, prijszetting, administratie, enz.
Steeds meer freelancers
Freelancers beantwoorden steeds beter aan de vraag naar specifieke kennis en competenties. Ze zijn gemakkelijk inzetbaar en flexibel. Voor het onderhoudsbedrijf kan samenwerking met een freelancer een tijdelijk (of permanent) personeelstekort opvangen. Grote projecten worden opgesplitst in kleinere subprojecten en toegewezen aan vaste medewerkers of freelancers. De looptijd van de samenwerking kan variëren van enkele dagen tot meerdere jaren. In de VS zal in 2020 ongeveer de helft van de jonge beroepsbevolking als freelancer aan de slag zijn en deze trend zal zich ook naar België en Nederland verspreiden.
Onderhoudsmanager stijgt in bedrijfshiërarchie
De dag dat Artificiële Intelligentie op grote schaal zijn intrede doet, zal de onderhoudsmanager een belangrijke sprong maken binnen de hiërarchie van de onderneming. Software en machines kunnen gigantisch veel sneller en niet gehinderd door vooroordelen patronen herkennen in zeer grote en complexe datasets binnen en buiten de eigen organisatie, patronen die zelfs niet te vatten zijn voor het menselijke brein.
goederen en diensten stuk goedkoper
Installaties verbeteren met machine-learning zelf hun handelingen door te leren van hun eigen (en andere) prestaties. Deze systemen zullen oplossingen voorstellen – of automatisch uitvoeren – nog voordat iemand doorheeft dat er verbetering mogelijk is. Volgens de Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin zullen de efficiëntie en de effectiviteit naar de perfectie toegroeien waardoor de prijs voor goederen en diensten drastisch zal dalen met een minimale uitval en afval. In zijn boek ‘The Zero Marginal Cost Society: The Internet of Things …’ (2014) voorspelt hij dat het aantal sensoren dat alles en iedereen met elkaar verbindt tot 100 biljoen kan oplopen! Hoe de privacy van het individu in het IoT-tijdperk kan gewaarborgd worden, blijft een open vraag …
Iemand zal binnen het bedrijf dit transformatieproces van een industriële economie naar een informatie-economie moeten aansturen, en hier is voor de onderhoudsmanager een zeer belangrijke rol weggelegd.
Kennis en ervaring bundelen in partnerships
Zoek contact met concullega’s, experten, organisaties en bedrijven die je kunnen bijstaan in jouw toekomstscenario. Partneren met bedrijven die andere producten of diensten aanbieden, zal een interessante nieuwe piste vormen om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden. Kennis en ervaring bundelen in een partnership kan een grote meerwaarde betekenen voor zowel het onderhoudsbedrijf als de klant, een meerwaarde die de individuele speler niet op zijn eentje kan genereren. Samenwerking levert op termijn een competitief voordeel op tegenover de concurrentie, terwijl iedere partner zijn eigen identiteit, producten, expertise en leiding houdt. Dat illustreert ook de samenwerking tussen Innserve en Panasonic. Innserve is gespecialiseerd in de levering, installatie en onderhoud van bier- en frisdrankdispensersystemen en heeft Panasonic Toughbook L1 Android tabletten geïntroduceerd bij haar 400 technici in het Verenigd Koninkrijk. Het verhaal van Innserve is een schoolvoorbeeld van een succesvolle samenwerking voor beide partijen.
Innovatie kost tijd en geld. Als onderhoudsbedrijf is het onmogelijk om op je eentje dé oplossing te bedenken die tot dat uiteindelijke doel voor de klant moet leiden: de hoogst haalbare efficiëntie. Maar houd steeds in het achterhoofd dat samenwerken alleen maar loont als alle partners er beter van worden. Treed krachtdadig op als je merkt dat je klanten verliest omdat je partner beter in de behoefte voorziet of onbedoelde kennisoverdracht de positie van je partner versterkt. Wees je bewust van mogelijke nadelen en gebruik deze om goede afspraken te maken, maar zolang alle partijen profiteren van de samenwerking kan je er voluit voor gaan.
“Wilt u graag meer weten over wat Toughbook notebooks en tablets voor uw organisatie kunnen betekenen, of wilt u een demo aanvragen, vul dan ons contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.”