Tweede editie Hardware Fair Italy overtreft verwachtingen

De beslissing om een buitenlandse delegatie af te vaardigen naar de International Hardware Fair Italy, bleek wederom meer dan gerechtvaardigd. De tweede editie van deze tweedaagse vakbeurs in het hart van Lombardije bevestigde haar relevantie met overtuiging. In de schilderachtige setting van Bergamo trok de vakbeurs maar liefst 5.600 professionele inkopers uit 53 verschillende landen aan; een aanzienlijke stijging van het bezoekersaantal.
Groeiende internationale aantrekkingskracht
Een van de opvallendste momenten speelde zich af in het gracieuze kader van La Valtellinese ai Colli, aan de rand van de stad. Een delegatie uit Noord-Afrika trok er de aandacht met een heldere missie: “Wij zijn hier met een duidelijk doel”, aldus Tayeb Siad, General Manager van Siad. “Voor het Ministerie van Industrie in Algerije wensen we op vrij korte termijn een lokaal businessmodel op te zetten dat werkgelegenheid creëert in het DIY-retailsegment. We spreken hier met meerdere topmerken binnen specifieke productcategorieën om dit model in drie Algerijnse steden te realiseren.”

‘Made in Italy’ als antwoord op ‘Narrow Shoring’
De beurs vond plaats in twee ruime hallen en barstte van de activiteit. De 320 exposanten zetten volop in op de kracht van het label ‘Made in Italy’. Dat was geen toeval: internationale delegaties toonden uitgesproken interesse in lokale producties, als gevolg van de wereldwijde heroriëntatie op ‘Narrow Shoring’-oplossingen. De tijden waarin productassortimenten haast uitsluitend uit het Verre Oosten werden gehaald, lijken stilaan voorbij.
De instabiele geopolitieke context en de kwetsbaarheid van wereldwijde toeleveringsketens hebben Europese retailers aangezet om betrouwbare, kwalitatieve productie-eenheden dichter bij huis te zoeken. Vooral regio’s rond de Middellandse Zee bieden interessante kansen in segmenten zoals sanitair, gereedschappen, huishoudelijke artikelen en tuinmaterialen. “De beurs bood hiervoor meer dan hoopgevende perspectieven”, beaamden de management teams van Hubo en Maxeda die onder meer meereisden met de Belgische delegatie.

Mondiale krachtpatser
Italië mag zich met recht een mondiale economische kracht noemen: de derde grootste economie van de Eurozone en de twaalfde wereldwijd. Met een exportpositie op plaats zes en een DIY-marktwaarde van circa 8,5 miljard euro (B2B en B2C samen), onderstreept het land zijn prominente rol. Opvallend is dat meer dan 60% van deze omzet wordt gegenereerd in Noord-Italië, wat meteen de centrale positie van Bergamo binnen de sector verklaart. Tegelijkertijd blijft Italië een gefragmenteerde markt. Zoals Luca Gaudenzie, General Manager van Made4DIY en initiatiefnemer van de Italy DIY Boulevard, het treffend verwoordde: “Een hybride markt, bruisend van energie en wilskracht om partnerships te exporteren.”
Store tour met retailreuzen
De beurs werd voorafgegaan door een store tour georganiseerd door EDRA, waarbij de tenoren Adeo (35% marktaandeel) en Obi (12%) in de kijker stonden. Er was ook ruime aandacht voor de traditionele Ferramenta: de kleine, zelfstandige detailhandelaars die nog steeds ruim 18.000 winkels uitbaten, voornamelijk verspreid over de belangrijkste regio’s. Deze winkels worden grotendeels beleverd door groothandels zoals Feritalia. “Een mooie les in nederigheid en inzicht in hoe we het traditionele businessmodel voor de zelfstandige detailhandel moeten blijven respecteren”, beklemtoonde Oliver Ginestier, Director of Communications bij EDRA.

Weerdata als strategisch verkoopinstrument
Een pluridisciplinaire vakbeurs komt vandaag de dag niet meer zonder een inhoudelijk sterk seminarieprogramma. Ook in Bergamo was dat vanzelfsprekend het geval. Naast de gebruikelijke marktanalyses was het vooral de presentatie van Ciro Borelli, Head of Business Development bij Weathernews Europe, die indruk maakte. Zijn inspirerende uiteenzetting over de impact van het klimaat op de DIY-sector wist het publiek sterk te boeien.
Het door Weathernews ontwikkelde softwaremodel, gevoed door geavanceerde algoritmes, koppelt weersvoorspellingen aan het potentiële verkoopvolume per productcategorie en regio. Dit dynamisch model helpt retailers hun voorraadbeheer optimaal af te stemmen op seizoensinvloeden, met als uiteindelijke doel: verhoogde klantentevredenheid en verfijnd risicobeheer.
De kunst van visie, flair en beheersing
Of het nu gaat om product sourcing, markttrends of technologische innovatie: één uitdaging blijft universeel. Visionair denken, anticiperen en strategische risico’s durven nemen. In dat opzicht is de Italiaanse term ‘ Sprezzatura’ eens te meer spraakmakend: de ogenschijnlijke moeiteloosheid waarmee men complexe uitdagingen gemakkelijker kan beheersen, mits de juiste flair.
Grazie mille ai miei amici Italiani. Ci vediamo nel 2027.