Concurrentiële aanpak bij Fera dankzij Meno Group
Professionele upgrade voor Bornemse doe-het-zelfzaak
Voor doe-het-zelfzaak Handy Home Fera zijn klantgerichtheid en diversiteit in het assortiment essentieel. Voor de Bornemse winkel was het noodzakelijk om de volgende stap te zetten. Dankzij het Meno Group-lidmaatschap, kan Fera zowel de zelfstandige als de particuliere klant bedienen met een brede waaier aan mogelijkheden.
Om de volgende stap te zetten koos Fera opnieuw om samen met Meno Group de winkel verder aan te pakken
Particulieren en zelfstandigen
Tim Van den Elzen, zaakvoerder van Handy Home Fera, verwelkomt klanten van verschillende achtergronden op een enthousiaste manier. "Bij ons kan zowel de zelfstandige als de particuliere klant komen winkelen," legt hij uit. De winkel wil het concept van louter een doe-het-zelfzaak overstijgen. "Wij willen hier de beleving creëren waarbij de klant alles logisch van A tot Z terugvindt."
"We willen de beleving creëren waarbij de klant alles logisch van A tot Z terugvindt", aldus zaakvoerder Tim
Service en ondersteuning door Meno Group
Dankzij de connectie met Meno Group kon Handy Home Fera een versnelling hoger schakelen. Fera koos ervoor om als vennoot van de coöperatie samen met Meno Group de winkel te herbekijken. “Meno Group is een zeer mooie en groeiende entiteit geworden op de Belgische doe-het-zelfmarkt", deelt Tim. Hij prijst de uitgebreide service en ondersteuning die Meno Group biedt, variërend van naamsbekendheid tot promotionele folders.
"Meno Group is een mooie en groeiende entiteit geworden op de Belgische doe-het-zelfmarkt," deelt Tim (rechts)
Herinrichting winkel
Een van de cruciale aspecten van het partnerschap met Meno Group is de herinrichting van de winkel om een logische volgorde van assortimenten te creëren. Meno Group hielp zelfs mee aan de hertekening van de zaak. Deze herstructurering is een succes gebleken, aldus Tim: "Sindsdien kunnen de klanten hun weg hier veel gemakkelijker terugvinden."
Concurrentievoordeel
Xander Vermeire, product manager Private Labels & Concept Design bij Meno Group, licht toe hoe Meno Group een meerwaarde biedt aan haar vennoten door te helpen bij het onderhandelen over leveranciersvoorwaarden en het aanbieden van een breed scala aan private labels. "De labels bieden exclusiviteit en concurrentievoordeel, wat leidt tot een betere marktpositie", stelt Xander.
"De private labels zorgen voor een betere marktpositie bij de Meno-winkels", stelt Xander (links)
Diverse kwaliteitsmerken
Onder de private labels bevinden zich bijvoorbeeld de handgereedschappen van Ironside, Ormes voor sanitair en Medelon voor alles wat met verlichting en elektriciteit te maken heeft. Ook voor de tuinartikelen biedt Meno Group merken aan als Toluca. Tot slot zijn er ook de bevestigingen, siliconen en vijzen onder het merk Masterton, maar ook de verfafwerking onder de noemer Home Decorations.
Onder de private labels zijn er bijvoorbeeld de handgereedschappen van Ironside
Hulp bij marketing
"Ook voor onze marketing speelt Meno Group een cruciale rol", stelt Tim. Fera krijgt niet alleen hulp bij het opmaken van de folder, maar ook sociale media maakt hier deel van uit, zoals Facebook en Instagram. "We hebben online platformen van waaruit we onze pagina’s van content kunnen voorzien."
Logistiek ondersteund
De logistieke ondersteuning van Meno Group speelt ook een cruciale rol. De centrale van Meno Group zorgt ervoor dat de productvoorraad op peil gehouden wordt. Tim benadrukt de efficiënte communicatie en samenwerking met de logistieke afdeling van Meno Group, ook wanneer een product uit voorraad zou zijn. "Zij zorgen ervoor dat producten snel beschikbaar zijn voor klanten", stelt hij.
Deskundigheid
Bij vragen of problemen kan Tim steeds meteen terecht bij Meno Group. De medewerkers beschikken steeds over de nodige kennis en aanpak om problemen kort op de bal op te lossen. "Er is altijd iemand binnen de centrale die gespecialiseerd is in een bepaald product", stelt hij. Ook binnen de coöperatie kunnen leden onderling met elkaar communiceren als er zich een probleem voordoet of product niet voorradig is, bevestigt Tim.
Totaalontzorging
"Het doel van Meno Group is het ontzorgen van de winkels op verschillende vlakken”, stelt Xander. Bijgevolg kunnen de vennoten zich focussen op hun kernactiviteiten, voegt hij eraan toe: “Ze kunnen zich honderd procent richten op het uitvoeren van business."
"Meno Group wil de winkels ontzorgen op verschillende vlakken", stelt Xander Vermeire (links)
Perspectieven voor verdere samenwerking
Efficiëntie en specialisatie zijn essentieel en Tim is Meno Group dankbaar voor wat ze bij Fera verwezenlijken. De resultaten van deze samenwerking zijn duidelijk zichtbaar, zowel voor Handy Home Fera als voor hun gewaardeerde klanten. Tim is alvast overtuigd van de formule die de coöperatie hen biedt: "Ik zou twijfelende doe-het-zelfzaken zeker aanraden om vennoot te worden."
