Business als motor, optimisme als drijvende kracht
Frankfurts beurstrio Ambiente, Christmasworld & Creativeworld scoort in 2025

Ondanks een uitdagende marktomgeving bewees de wereldwijde consumptiegoederenindustrie mid-februari 2025 in Frankfurt veerkrachtig en energiek te zijn. Het beurstrio Ambiente, Christmasworld en Creativeworld kon met 4.660 exposanten zo'n 148.000 bezoekers trekken. Ambiente koos naast de vertrouwde aanpak ook voor een focus op nieuwe groeimarkten zoals interieur/meubilair, werktoekomst en hospitality.
Internationale ontmoetingen
Onder het motto 'meet up at the market' toonden van 7 t.e.m. 11 februari 2025 4.660 exposanten van over de hele wereld hun aanbod in de beurshallen te Frankfurt. Bij de 148.000 bezoekers aan Ambiente, Christmasworld en Creativeworld waren 170 landen vertegenwoordigd.

"De vakbeurzen waren absoluut uitstekend. De hallen waren gevuld, er werd volop genetwerkt en de energie was overal zichtbaar aanwezig", zegt Deflef Braun van Messe Frankfurt. "De globale consumptiegoederenindustrie staat voor grote uitdagingen: stagnerende markten, structurele verschuivingen en economisch onzekerheid. Op dat moment bewijzen deze vakbeurzen hun waarde. We ontsluiten nieuwe businessopportuniteiten en bouwen een wereldwijd netwerk dat de veerkracht van de sector nog versterkt."
Experten uit de industrie beamen deze stelling: "In 2025 was Frankfurt belangrijker dan ooit. In tijden van algemene onzekerheid verlangen consumenten schoonheid en individuele vrijheid. Kopers zijn dan ook actief op zoek naar die trends. Dit beurstrio bracht eens te meer alle sleutelspelers op de markt samen. En het beste is nog dat de bezoekers ook van een uitstekende kwaliteit zijn. Hier werden echt nog orders geplaatst."
Ook de bezoekerstevredenheid reflecteert een bijzonder goede beurs. De algemene tevredenheid van de bezoeker steeg in 2025 nog met 2% i.v.m. vorig jaar, om een indrukwekkende 95% te bereiken.

Focus op nieuwe groeimarkten
Ambiente heeft een beproefd succesrecept, maar is natuurlijk ook steeds op de uitkijk naar nieuwe opportuniteiten. Met focus op de groeimarkten interieur, werk en hospitality lagen er in 2025 ook innovatieve accenten.

Met Interior Looks had Ambiente een succesvolle ruimte voor premium merken waar interieurontwerpers, architecten en inrichters hun hartje konden ophalen. Curator Bernd Schellenberg vond Frankfurt dé perfecte hub voor meubilairtrends: "In de interieur/meubilairtendensen komen innovaties uit alle consumptiegoederensectoren samen."

De aanpalende zone 'Future of Work' zorgde dan weer voor sterke impulsen richting zowel de leef- als de werkomgeving. Het gerichte netwerken tussen producenten en planners zorgde voor een toegevoegde waarde voor iedereen.

Last but not least was er aandacht voor het uitdeinende aanbod voor de hospitality-industrie. Door de focus op die sector boort Ambiente een wereldwijde markt aan met een sterke vraag. Bezoekersaantallen en -kwaliteit in de horecasector zijn uitmuntend, want de sector heeft een immens potentieel. Ambiente was in 2025 dan ook een unieke bron van inspiratie voor internationale gastronomie, hotels en cateringindustrie. Gastronomische trends voeden de vraag bij producenten en retailers, waardoor ze een waardige cirkel van innovatie creëren.
Emoties & creatieve community
Gelijktijdig met Ambiente lopen in Frankfurt Messe al sinds ettelijke edities zowel Christmasworld als Creativeworld.
Christmasworld, de leidende vakbeurs voor seizoensdecoratie en feestattributen, leverde weer bakkenvol inspiratie waarmee winkels én stadscentra konden worden omgetoverd in sfeervolle ervaringszones.

Als trendbarometer, innovatiehub en experimentele speelplaats was Creativeworld opnieuw dé ontmoetingsplaats voor de wereldwijde DIY-gemeenschap. De combinatie van internationaal bereik en extensieve marktafdekking maken van de vakbeurs een event dat enig in zijn soort is.

Onestopshop Frankfurt
De bezoekerskwaliteit was zoals gezegd al altijd hoog tijdens dit beurstrio, maar in 2025 was echt het 'full spectrum' van retailspecialisten aanwezig in Frankfurt. Wat namedropping, van Amazon tot Zara: ALDI, Carrefour International, Digital Flying Tiger Copenhagen, Globus, IKEA, Lidl, Sainsbury’s, Tesco, Zalando ...
Daarnaast vormde ook de aandacht voor interieur en contract business een aantrekkingspool voor gerenommeerde organisaties als Commerzbank, DB, HSH Management Services, Iberostar Hoteles y Apartamentos, Ramsay Gastronomie, The Parker Company ...
Duurzaamheid als leidraad
Doorheen zowel Ambiente, Christmasworld als Creativeworld was wel de opvallendste rode draad duurzaamheid. Dat is ook een blijk van verantwoordelijkheid vanuit de sector: toekomstbestendige concepten worden steeds belangrijker. 354 exposanten kregen in 2025 dan ook het Ethical Style-label, dat 10 jaar terug begon om het belang van duurzame productoplossingen in de kijker te zetten. In het initiële jaar kregen maar 198 exposanten het label Ethical Style. Dat toont duidelijk de groeiende bewustwording rond grondstofbewuste businesspraktijken.

Beursdata 2026
Ook in 2026 zullen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld weer gelijktijdig georganiseerd worden in Frankfurt. De eerste vrijdag van februari zal de startdatum vormen voor het beurstrio volgend jaar. Afspraak in Frankfurt van 6 t.e.m. 10 februari 2026. Creativeworld zal - net zoals dit jaar - een dag vroeger eindigen.