HuishoudkeukenmateriaalPremium

Klein keukenmateriaal:
basisaanbod met seizoensaanvulling

Brabantia keukenhulpen collectie
Een gedegen assortiment handige keukenhulpjes aanbieden, past in elke huishoudwinkel (Foto: Brabantia)

Van soeplepel tot spatel: handige keukentools zijn onmisbaar in zowat elke keuken. Bovendien is klein keukenmateriaal een interessante categorie die in elke huishoudwinkel thuishoort; elke klant kan namelijk wel steeds iets van keukentools gebruiken. Voor de retailer is dit positief want dergelijke artikelen stimuleren impulsaankopen en verhogen de kassawaarde.

aanbod klein keukenmateriaal

Basisassortiment

Het basisaanbod klein keukenmateriaal omvat alle hulpmiddeltjes en tools die dagdagelijks gebruikt worden om het bereiden, koken, bakken en serveren gemakkelijker te maken. Doorgaans behoren soeplepels, spatels, dunschillers en schilmesjes, allerhande openers, snijplanken en mengkommen tot een goed basisassortiment. Dit aanbod kan uiteraard verder worden uitgebreid, afhankelijk van de vraag.

Seizoensgebonden aanvullingen

Basisproducten worden het hele jaar door verkocht, maar het is geen slecht idee om het assortiment aan te passen naargelang het seizoen. Bijvoorbeeld het aspergeseizoen loopt tijdens de maanden april en mei, net dan gaan consumenten op zoek naar aspergeschillers en heeft u die best in het aanbod. In de zomer wordt er dan weer vaker gewerkt met verse groenten en fruit; zorg dan zeker voor voldoende slacentrifuges en schillers in het aanbod. Ook het barbecuetoestel wordt al bij de eerste zonnestralen van onder het stof gehaald, dan gaan ook barbecueschorten en -tangen als zoete broodjes over de toonbank. En het lekkere overschot bewaart de consument graag in een goede set bewaardozen. In de wintermaanden wordt vooral warme kost gekookt. Hulpmiddeltjes ontwikkeld voor koken met de oven zijn bijvoorbeeld ovenwanten of siliconen onderzetters voor warme potten. Zorg in het winterseizoen dan zeker voor aardappelstampers, kaasschaven en die ovenaccessoires.

Kaasschaaf Delish
Basisproducten worden het hele jaar door verkocht, maar het is geen slecht idee om het assortiment aan te passen naargelang het seizoen (Foto: Delish)
Brabantia soeplepel en schraper
Doorgaans behoren soeplepels, spatels, dunschillers en schilmesjes, allerhande openers, snijplanken en mengkommen tot een goed basisassortiment (Foto: Brabantia)

Doelgroep

Van hobbykok over praktische keukenpiet tot kotstudent die voor het eerst een ei moet bakken – iedereen heeft klein keukenmateriaal nodig. Het profiel van de consument die dergelijke tools shopt, loopt bijgevolg enorm uiteen. Al zullen professionele koks en meer ervaren hobbykoks hun materiaal wel eerder zoeken in kookwinkels of horecagroothandels. Andere consumenten kopen misschien ook in supermarkten, maar speciaalzaken hebben natuurlijk altijd een streepje voor op het vlak van een uitgebreid (en specialistisch) aanbod van klein keukenmateriaal. Heel wat merken zijn ook alleen daar terug te vinden.

LEO Balance
Berghoff heeft een assortiment keukentools – zoals deze Balance collectie – die vervaardigd zijn uit recycled plastics

IN DE WINKEL

Hangpresentaties en second placement

Hangpresentaties met artikelen in een blisterverpakking werken heel goed en geven meteen een duidelijk overzicht van alle producten. Maar vergeet ook second placement niet doorheen de winkel. Op die manier wordt de link tussen koken, kooktoestellen en het bijhorende klein keukenmateriaal makkelijker gelegd. Werk hierbij ook in thema en stal bijvoorbeeld de dunschillers en fruitmesjes uit bij de fruitpers of soeplepels en -kommen bij de soeppotten of soepmakers. In dit geval wordt het voor de klant meteen duidelijk dat hij die wel eens nodig zou kunnen hebben.

wortel berghoff RGB
Werk voor de presentie in thema, en stal bijvoorbeeld de dunschillers bij de soeplepels en -kommen of bij de soeppotten of soepmakers (Foto: Berghoff)

Aantrekkelijke aankleding

Veel leveranciers helpen de retailer bij het inrichten van het schap en voorzien magazines en folders om de producten nog meer te promoten. Kleinere producten komen heel vaak in een display of op een clipstrip. Zo zet u de producten meteen in de kijker en brengt u ze onder de aandacht van de shoppende klant zonder daar zelf al te veel moeite voor te moeten doen. Een artikel in een display presenteert ook mooi aan de kassa en stimuleert de impulsaankopen nog meer. Setjes die in de aanbieding staan en mooi verpakt zijn, werken altijd goed – ook hier helpt de leverancier bij de samenstelling ervan. 

Een artikel in een display presenteert mooi aan de kassa
en stimuleert de impulsaankopen nog meer

PIEKPERIODES

Extreme piekperiodes in de verkoop zijn niet meteen merkbaar, hoewel er zich tijdens de eindejaarsperiode elk jaar opnieuw een lichte stijging voordoet. Tijdens deze periode met talrijke feestmenu's wordt er al eens uitgebreider en met meer aandacht gekookt bij de consument thuis, en dan komen handige tools en keukenhulpjes van pas. Of ze worden als een cadeautje aangeschaft – leuk én praktisch.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door An De Maere23 oktober 2023
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Argus maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.