Onderhoudsproducten Partnercontent

Trade mart brussels opent cash-and-carrydorp

Grote vernieuwingsoperatie met B2b-dorp, pop-ups en digitale transformatie

Trade Mart Brussels

7.000 m² nieuwe cash-and-carry, Trade Mart Brussels trapt er op twee oktober zijn grote vernieuwingsoperatie mee af. Dat dit nog maar het begin is, leert ons een gesprek met Lies Vandiest (Business Unit Manager), Victoria Garcia (Senior Account Manager) en Dieter Eeckhout (Head of Marketing). “Trade Mart Brussels is een zeer sterk merk, maar door onze historische standvastigheid was er een wat stoffig imago ontstaan. Dat gaan we nu helemaal van ons afschudden, met een b2b-dorp, flexibele pop-upmogelijkheden en aanvullende digitale opties.”

Grote vernieuwingsoperatie

De Belgische retail verkeerde ook voor de coronacrisis al even in woelige wateren. Blurring, omnichannel, veranderend aankoopgedrag: het zijn maar enkele van de termen die al vaak op deze pagina’s figureerden om de uiterst snelle evoluties in de wereldwijde retail te duiden. Om het Belgische retaillandschap een stevige duw in de rug te geven, werkte Trade Mart Brussels al even aan een grote vernieuwingsoperatie: verschillende nieuwe profielen werden aangetrokken, aanwezigheid op sociale media werd versterkt, de digitale mogelijkheden werden uitgebreid.

Fris imago

Dieter Eeckhout (Head of Marketing): “Trade Mart Brussels is een erg sterk merk, maar door de historische standvastigheid is er een beetje een stoffig imago rond ontstaan. De laatste jaren bewegen er hier heel wat zaken: er zijn al veel afdelingen vernieuwd. We willen het merk een nieuw, fris imago aanmeten. De manieren waarop men hier aanwezig kan zijn, zullen alleen maar uitgebreider en flexibeler worden. We zijn ook van plan om alle troeven nog efficiënter en frequenter te activeren.”

Op 2 oktober pakt Trade Mart Brussels uit met de eerste vrucht van deze operatie: een gloednieuw cash-and-carrydorp op een oppervlakte van 7.000 m².

Trade Mart Brussels

cash-and-carrydorp

Lies Vandiest (Business Unit Manager): “Het cash-and-carrydorp komt op een oppervlakte van 7.000 m² op de C-verdieping. We zijn helemaal van nul vertrokken: alles werd gestript. Het wordt een grote ruimte met veel doorzicht en echte straten, waar onze bezoekers kunnen aankopen in kleine hoeveelheden en inspiratie kunnen opdoen. De exposanten zullen hun producten uitstallen in kleine houten huisjes.”

Verschil met vroeger

Victoria Garcia (Senior Account Manager): “We bieden al 35 jaar cash-and-carry aan, voornamelijk in onze fashionafdeling. De formule was simpel: de klant kwam in de showroom van een exposant, nam wat hij/zij nodig had, passeerde langs de kassa van die exposant en kon zijn/haar goederen onmiddellijk meenemen. Het grote verschil in de nieuwe formule is dat alle exposanten nu in één grote ruimte staan. De klant passeert overal met zijn/haar kar en neemt wat hij/zij nodig heeft; aan het einde passeert hij/zij langs één kassa en ontvangt hij/zij één enkele factuur, er is dus geen minimaal aankoopbedrag per exposant.”

"Het cash-and-carrydorp wordt een grote ruimte met veel doorzicht en echte straten, waar onze bezoekers kunnen aankopen in kleine hoeveelheden en inspiratie kunnen opdoen"

Voordelen voor bezoekers

Garcia: “Voor de bezoekers heeft dat het grote voordeel dat ze meer overzicht krijgen over alles wat we hier aanbieden. Onze bezoekers bieden al lang niet meer enkel decoratie of enkel kookgerei aan. Toch worden hier nog vaak de gebaande paden gevolgd. Nu trekken we alles open. We breiden het aanbod dat ze in een keer kunnen zien sterk uit.”

Vandiest: “Op dit moment hebben er al 44 exposanten toegezegd om aanwezig te zijn in ons cash-and-carrydorp. Dat zijn voornamelijk exposanten met decoratieartikelen, maar er zijn er ook bij uit Kitchen & Dinner en Design & Gifts. Zo gaan we veel meer synergieën creëren en onze bezoekers nog veel meer inspireren om nieuwe zaken aan te bieden in hun winkel. Er komen ook thema-eilanden rond bijvoorbeeld kerst, waar ze veel nieuwigheden bij elkaar kunnen zien. Het is beleving voor de retailer. Tegelijkertijd hebben ze het voordeel dat ze in kleine hoeveelheden kunnen aankopen. Er zijn geen minimumaantallen voor wederverkopers. In onzekere tijden is dat een troef: je kunt meer op het moment zelf gaan inspelen en zaken uitproberen, je loopt als retailer minder risico. Wie liever op collectie koopt, kan dat uiteraard ook nog steeds doen: het b2b-dorp is een aanvulling.”

Voordelen voor exposanten

Garcia: “Het is een verbetering van wat we al hadden, ook voor de exposanten. Nu beschikken onze leveranciers over een showroom, die ze altijd kunnen gebruiken voor afspraken, maar ze moeten wel aanwezig zijn. Dankzij het nieuwe cash-and-carryconcept kunnen exposanten voor wie aanwezigheid een struikelblok is, ook verkopen via Trade Mart. Je laat je goederen achter bij ons, de bezoeker neemt ze mee en betaalt aan ons. Als exposant moet je er enkel voor zorgen dat je voorraad aangevuld blijft. Wij geven dagelijks informatie door aan de exposanten: ze weten exact aan wie ze wat verkocht hebben en kunnen daar probleemloos op prospecteren.”

Vandiest: “Op dit moment moet er iemand van de exposanten aanwezig zijn in de showroom, in het nieuwe concept hoeft dat niet. Dat is handig voor startende firma’s, die vaak de baan op moeten: zij kunnen prospecteren en ondertussen genereren wij hier omzet voor hen.”

Trade Mart Brussels

Pop-upmogelijkheden

Het b2b-dorp is niet de enige manier waarop Trade Mart Brussels de drempel verlaagt. Het biedt nu ook pop-upmogelijkheden aan: in plaats van de klassieke 3-6-9-formule kunnen er nu flexibele contracten worden aangegaan, die op maat van de exposant worden gesneden.

Flexibeler

Eeckhout: “Er was al lang vraag naar flexibelere oplossingen. De markt verandert snel; nieuwe aanbieders willen terecht eerst iets uitproberen voor ze een langere verbintenis aangaan. Daarom bieden we nu ook flexibele contracten aan. Uiteraard blijft de focus ook op de permanente, lange termijn op win-winoplossingen, maar om de kans te geven aan jonge start-ups en influencing brands dienen we ook binnen die segmenten aan conceptinnovatie te werken.”

Instapconcept

Vandiest: “We organiseren tweemaal per jaar ons Brussels Interior Event. Aan exposanten die hier nog niet aanwezig zijn, bieden we de mogelijkheid om tweemaal deel te nemen aan het evenement. Wat er verder in dat jaar gebeurt, wordt op maat van de exposanten beslist: ze kunnen een showroom nemen, een vitrine, of ze kunnen aanwezig zijn in ons nieuwe b2b-dorp. De twee eventperiodes liggen vast, de rest van het jaar is op maat. Bij Trade Mart Brussels hebben we een mentale switch gemaakt: we willen meer flexibele formules aanbieden. We hebben veel te bieden, maar we willen het meer mogelijk maken voor de mensen om het concept te testen. Zoals de retailer formules kan testen op pop-uplocaties, kan de leverancier dat nu ook. Het is een instapconcept.”

Trade Mart Brussels

Digitalisering

Een derde pijler waar Trade Mart Brussels momenteel hard aan werkt, is de uitbreiding van de digitale aanwezigheid en mogelijkheden.

Vandiest: “Net als onze bezoekers hebben we onze deuren tijdelijk moeten sluiten in de coronacrisis. Ik ben erg onder de indruk van de creativiteit in de sector. Bepaalde winkeliers hebben in een mum van tijd een webshop uit de grond gestampt of alternatieve manieren van bedeling bedacht. Veel van onze exposanten hebben foto’s genomen van hun producten en hebben proberen te verkopen op allerlei manieren, via tablets, via WhatsApp … Zo zijn sommigen de coronacrisis nog vrij goed doorgekomen.”

Synergie

Eeckhout: “We werkten al langer aan onze digitale aanwezigheid. Corona heeft die evolutie versneld. De retail is getroffen door de coronacrisis, maar die brengt ook opportuniteiten met zich mee. Ook wij zijn aan het bekijken hoe we onszelf op dat vlak kunnen heruitvinden, maar we houden wel de synergie in het oog tussen het fysieke en het digitale. Corona heeft het gemak van het digitale aangetoond, maar ook de noodzaak van persoonlijk contact. Als we die samen kunnen brengen, dan hebben we voor de 3 partijen een meer dan winnend future proof-concept klaar.”

Lokaal

Vandiest: “Ook het lokale staat nu weer meer in de belangstelling. Trade Mart Brussels is dichtbij en toegankelijk voor zoveel winkeliers. Ik denk dat dat soms onderschat werd en dat dat door de coronacrisis opnieuw duidelijk is geworden. We zijn de ideale hub voor menselijk contact.”

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Stefan Acke18 augustus 2020

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Argus maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.