Sfeer- en kleurconcepten garanderen optimale winkelpresentatie
toon de klant het totaalplaatje
presentatie
Sfeer- en kleurconcepten
Bij de presentatie van badkameraccessoires is het belangrijk dat de consument een uitgewerkt concept ziet. Door verschillende productgroepen samen te presenteren, krijgt hij het totaalplaatje en ziet hij hoe zijn eigen badkamer er zou kunnen uitzien. Werken met sfeer- en/of kleurconcepten zorgt ook voor extra impact op de winkelvloer. Bijvoorbeeld: een badmat heeft bijpassende accessoires, handdoeken, wasmanden, badjassen, vuilbakjes en zelfs zepen. Al deze items kan u samen presenteren zodat ze nog beter tot hun recht komen.
Shop-in-shop
Wie voldoende plaats heeft, kan werken met een shop-in-shopconcept waarin een totaalbeeld wordt gegeven van de badkamer of zelfs een volledige badkamersetting wordt nagebootst. Vaak wordt er dan gewerkt met een verhoogde vloer, wat de producten nog aantrekkelijker maakt.
Panache gaat voluit voor creatieve presentaties
Bij Panache in Koksijde vormen badkameraccessoires een belangrijke categorie. Hier wordt dan ook gewerkt met een aantrekkelijke en weldoordachte presentatie die het assortiment alle eer aan doet.

Zaakvoerster Anja Vandenbroucke legt uit: “Voor de ‘echte’ badkameraccessoires werken we voornamelijk met één bepaald merk. Dat aanbod vullen we verder aan met zepen, kamerjassen, geurstokjes, geurkaarsen, rekjes, vuilbakjes, wasmanden ... tot zelfs kussens die met hun zachte stoffen perfect aansluiten bij het badkamerverhaal. Al deze producten komen van verschillende merken die we dan zelf combineren tot een mooi en sterk geheel. We doen er dus ons eigen ding mee en laten onze creativiteit de vrije loop. Vaak werken we per kleur, zoals nu bijvoorbeeld met zwart en wit, een kleurencombinatie die momenteel erg populair is. Tot slot is het ook belangrijk om regelmatig van presentatie te veranderen. Je moet de dag van vandaag voortdurend nieuwe dingen kunnen tonen aan de consument. Als winkelier kies je dus ook het best voor merken die mee evolueren en die inspelen op de heersende trends.”
Per merk
Om mooie en duidelijke concepten neer te zetten, is een presentatie per merk aangeraden. De consument ziet zo immers meteen welke producten bij elkaar passen en dat doet de kassa extra rinkelen. Je kan de unieke sfeer- en kleurconcepten van de merken deels of volledig gebruiken maar je kan er ook inspiratie uit putten en er je eigen unieke touch aan geven. Om extra aandacht te geven aan specifieke producten, kan je ze wel nog eens extra in de verf zetten door ze af te zonderen op een tafel of in het rek. Ook extra informatie over het product beschikbaar stellen, kan helpen.
POS-materiaal
Leveranciers stellen vaak POS-materiaal ter beschikking aan de winkeliers. Van eigentijdse meubelen en rekken over informatieve schapdisplays en banners tot opvallende hangers en wobblers, allemaal zorgen ze voor nog meer sfeer in de winkel.
UITGEBREID PRODUCTAANBOD
Er zijn tal van producten op de markt om de badkamer efficiënt te organiseren. We delen hen in naar de stromen/handelingen in de badkamer.
- Toiletgebruik: toiletrolhouders, toiletroldispensers, toiletborstels.
- Kleding: wasmanden, wastassen, droogrekken, haakjes.
- Douchen/baden/wassen: zeepdispensers, zeepschalen, handzepen, tandenborstelbekers en -houders, bakjes voor de douche, handdoeken, badmatten, badjassen, handdoekrekken.
- Afval: vuilbakjes.
- Gewicht: weegschalen.
- Andere accessoires: spiegels, beautyboxen, kaarshouders, tissuehouders, wattenschijfhouders, juwelenhouders, medicijnkastjes, opbergmanden.
VOORRAADBEHEER
DRIE STUKS PER ARTIKEL
Voldoende voorraad is cruciaal voor een winkel; de hedendaagse shopper wil zijn aankopen immers meteen meenemen naar huis. Een mooie regel is om ongeveer drie stuks van elk artikel in het schap of op de tafels te plaatsen. Als er dan een product verkocht wordt, blijft de algemene presentatie toch kloppen en heeft de volgende shopper nog steeds een goed totaalbeeld van het getoonde concept.
WEINIG ECHTE PIEKEN
De verkoop van badkameraccessoires kent een lichte stijging in het voorjaar en de zomer, de klusmaanden bij uitstek. Daarnaast is ook een verhuizing een belangrijk moment voor nieuwe aankopen voor de badkamer, maar dat gebeurt het hele jaar door.
ACCESSOIRES BIJ DE ACCESSOIRES
In dit artikel hebben we het al over accessoires, maar toch kunt u ook hier nog enkele andere producten aan toevoegen om crossselling te stimuleren. Bij de zeepdispensers kunt u bijvoorbeeld verpakkingen vloeibare zepen verkopen. Aangezien we toch in de wellnesssfeer zitten, zijn ook leuke zeepjes, crèmes en douche- en badproducten een mooie aanvulling op het gamma. Bovendien creëert u op die manier nog meer sfeer en geeft u de consument wat extra inspiratie.
Met dank aan Aquanova, Brabantia, Broos, EvaSolo, Interhal, Table&Decors, Van Marcke, Vipp, Zack en ZoneDenmark