Premium

Sfeer- en kleurconcepten garanderen optimale winkelpresentatie

toon de klant het totaalplaatje

Totaalplaatje

presentatie

Sfeer- en kleurconcepten

Bij de presentatie van badkameraccessoires is het belangrijk dat de consument een uitgewerkt concept ziet. Door verschillende productgroepen samen te presenteren, krijgt hij het totaalplaatje en ziet hij hoe zijn eigen badkamer er zou kunnen uitzien. Werken met sfeer- en/of kleurconcepten zorgt ook voor extra impact op de winkelvloer. Bijvoorbeeld: een badmat heeft bijpassende accessoires, handdoeken, wasmanden, badjassen, vuilbakjes en zelfs zepen. Al deze items kan u samen presenteren zodat ze nog beter tot hun recht komen.

Shop-in-shop

Wie voldoende plaats heeft, kan werken met een shop-in-shopconcept waarin een totaalbeeld wordt gegeven van de badkamer of zelfs een volledige badkamersetting wordt nagebootst. Vaak wordt er dan gewerkt met een verhoogde vloer, wat de producten nog aantrekkelijker maakt.

Panache gaat voluit voor creatieve presentaties

Bij Panache in Koksijde vormen badkameraccessoires een belangrijke categorie. Hier wordt dan ook gewerkt met een aantrekkelijke en weldoordachte presentatie die het assortiment alle eer aan doet.

Panache

Zaakvoerster Anja Vandenbroucke legt uit: “Voor de ‘echte’ badkameraccessoires werken we voornamelijk met één bepaald merk. Dat aanbod vullen we verder aan met zepen, kamerjassen, geurstokjes, geurkaarsen, rekjes, vuilbakjes, wasmanden ... tot zelfs kussens die met hun zachte stoffen perfect aansluiten bij het badkamerverhaal. Al deze producten komen van verschillende merken die we dan zelf combineren tot een mooi en sterk geheel. We doen er dus ons eigen ding mee en laten onze creativiteit de vrije loop. Vaak werken we per kleur, zoals nu bijvoorbeeld met zwart en wit, een kleurencombinatie die momenteel erg populair is. Tot slot is het ook belangrijk om regelmatig van presentatie te veranderen. Je moet de dag van vandaag voortdurend nieuwe dingen kunnen tonen aan de consument. Als winkelier kies je dus ook het best voor merken die mee evolueren en die inspelen op de heersende trends.”

Per merk

Om mooie en duidelijke concepten neer te zetten, is een presentatie per merk aan­geraden. De consument ziet zo immers meteen welke producten bij elkaar passen en dat doet de kassa extra rinkelen. Je kan de unieke sfeer- en kleurconcepten van de merken deels of volledig gebruiken maar je kan er ook inspiratie uit putten en er je eigen unieke touch aan geven. Om extra aandacht te geven aan specifieke producten, kan je ze wel nog eens extra in de verf zetten door ze af te zonderen op een tafel of in het rek. Ook extra informatie over het product beschikbaar stellen, kan helpen.

Presentatie per merk

POS-materiaal

Leveranciers stellen vaak POS-materiaal ter beschikking aan de winkeliers. Van eigentijdse meubelen en rekken over informatieve schapdisplays en banners tot opvallende hangers en wobblers, allemaal zorgen ze voor nog meer sfeer in de winkel.

UITGEBREID PRODUCTAANBOD

Er zijn tal van producten op de markt om de badkamer efficiënt te organiseren. We delen hen in naar de stromen/handelingen in de badkamer.

  • Toiletgebruik: toiletrolhouders, toiletroldispensers, toiletborstels.
  • Kleding: wasmanden, wastassen, droogrekken, haakjes.
  • Douchen/baden/wassen: zeepdispensers, zeepschalen, handzepen, tandenborstelbekers en -houders, bakjes voor de douche, handdoeken, badmatten, badjassen, handdoekrekken.
  • Afval: vuilbakjes.
  • Gewicht: weegschalen.
  • Andere accessoires: spiegels, beautyboxen, kaarshouders, tissuehouders, wattenschijfhouders, juwelenhouders, medicijnkastjes, opbergmanden.

3stuks

VOORRAADBEHEER

DRIE STUKS PER ARTIKEL

Voldoende voorraad is cruciaal voor een winkel; de hedendaagse shopper wil zijn aankopen immers meteen meenemen naar huis. Een mooie regel is om ongeveer drie stuks van elk artikel in het schap of op de tafels te plaatsen. Als er dan een product verkocht wordt, blijft de algemene presentatie toch kloppen en heeft de volgende shopper nog steeds een goed totaalbeeld van het getoonde concept.

WEINIG ECHTE PIEKEN

De verkoop van badkameraccessoires kent een lichte stijging in het voorjaar en de zomer, de klusmaanden bij uitstek. Daarnaast is ook een verhuizing een belangrijk moment voor nieuwe aankopen voor de badkamer, maar dat gebeurt het hele jaar door.

Wellness

ACCESSOIRES BIJ DE ACCESSOIRES

In dit artikel hebben we het al over accessoires, maar toch kunt u ook hier nog enkele andere producten aan toevoegen om crossselling te stimuleren. Bij de zeepdispensers kunt u bijvoorbeeld verpakkingen vloeibare zepen verkopen. Aangezien we toch in de wellnesssfeer zitten, zijn ook leuke zeepjes, crèmes en douche- en badproducten een mooie aanvulling op het gamma. Bovendien creëert u op die manier nog meer sfeer en geeft u de consument wat extra inspiratie.

Met dank aan Aquanova, Brabantia, Broos, EvaSolo, Interhal, Table&Decors, Van Marcke, Vipp, Zack en ZoneDenmark

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door An De Maere1 juli 2020
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Argus maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.