Online verkoop elektro meer dan verdubbeld dankzij corona
Broodmakers en vriezers stevig in de lift
UPDATE: Na de situatie van vorige week (zie hieronder), lijkt de situatie zich te normaliseren (zie hierboven). Meer info volgt.
Wat doet de coronacrisis met de verkoop van elektro? Volgens een rapport van GfK is de fysieke verkoop in week 12 gekelderd met -56% in waarde, de onlineverkoop doet het dan weer uitstekend met +166% in waarde . In week 12 deden vriezers (+344% in waarde) en broodmakers (+818% in waarde) het goed, wellicht omdat voedselvoorziening en -bewaring nu belangrijker is voor de mensen. Stofzuigers (-32% in waarde) en vaatwassers (-37% in waarde) deden het dan weer minder goed.
"Die explosieve groei komt niet enkel van de pure players", zegt Wim Boesmans, commercieel directeur GfK België. "Fysieke winkels die ook online verkopen, zien grote toenames in verkoop. Het is zeer waarschijnlijk dat deze verschuiving naar online een blijvende impact op het Belgische retaillandschap zal hebben."